Brandurile americane domină cu 82% din valoarea totală

Kantar lansează cea de-a 20-a ediție a BrandZ Most Valuable Global Brands, cel mai important clasament al brandurilor din lume, bazat pe percepțiile consumatorilor și performanța lor financiară.

Mărcile americane reprezintă acum 82% din valoarea totală a Topului 100 Global, în creștere de la 63% în 2006, dar o creștere a mărcilor chineze și volatilitatea cauzată de creșterea tarifelor ar putea amenința această ordine. Brandurile chineze și-au dublat valoarea în ultimii 20 de ani, reprezentând acum 6% din valoarea totală a Global Top 100. Aceste schimbări au venit în detrimentul mărcilor europene, care deocamdată reprezintă doar 7% din Topul 100 global (în scădere de la 26% în 2006).

Martin Guerrieria, coordonatorul Kantar BrandZ, declară: „Chiar și în timpul crizelor economice, cele mai valoroase mărci din lume au depășit în mod constant S&P 500 și MSCI World Index timp de 20 de ani. Aceasta este o dovadă incontestabilă a valorii marketingului. Un brand este cel mai valoros activ al unei companii, iar ultimul lucru pe care companiile ar trebui să-l facă ca răspuns la șocurile pieței este să reducă investițiile în marketing.

„Mărcile se construiesc prin expunere și experiențe continue. Cele mai de succes organizații sunt consecvente în mesajele pe care le au brandurile lor și recunosc valoarea intangibilă a mărcilor în mintea consumatorilor. Cele mai inteligente companii își diferențiază mărcile într-atât încât consumatorii lor sunt dispuși să plătească mai mult pentru ele, deoarece pot menține sau supraviețui creșterilor de prețuri din jur fără a-și eroda cererea. Acest lucru este crucial pentru protejarea marjelor atunci când se confruntă cu presiuni externe.”

În afara brandurilor din SUA, s-au înregistrat câștiguri semnificative pentru Spotify din Suedia, care reintră în Top 100 Global pe poziția 76; Airtel din India, marca de telecomunicații cu cea mai rapidă creștere din lume; retailerul argentinian Mercado Libre, singurul brand din America Latină din clasamentul Top 100 Global; retailerul spaniol Zara, care a urcat cinci poziții, până pe locul 65, și RBC din Canada, care a înregistrat cea mai mare creștere anuală a valorii mărcii (43%) dintre toate mărcile de servicii financiare din afara SUA.

Apple rămâne lider cu peste 1,3 trilioane USD

Brandurile care sunt revoluționare, cele care au schimbat regulile în categoria lor ori s-au reinventat, au reprezentat aproape trei sferturi (71%) din valoarea incrementală  de 9,3 trilioane de dolari creată în Top 100 Global din 2006. În 2025, printre acestea se numără Stripe și Chipotle, care au intrat în clasament pentru prima dată (pe locurile 85 și 86) și Aldi, care a fost în Top 100 Global timp de 15 din ultimii 20 de ani și se află în prezent pe locul 94.

Martin Guerrieria comentează: „Inovatorii care țin pasul cu nevoile consumatorilor sau le redefinesc complet sunt mărcile care remodelează fundamental Topul 100 global în ultimele două decenii – gândiți-vă la Uber, Booking.com și acum ChatGPT. Cele mai de succes – cum ar fi Apple, Amazon, Google și Microsoft – s-au îndepărtat de mult de baza lor inițială de produse.”

În general, Topul 100 Global a atins o valoare totală record a mărcii de 10,7 trilioane de dolari, o creștere de 29% față de anul trecut. Acest lucru a fost determinat de mărcile disruptive bazate pe tehnologie, care au generat cea mai mare parte a creșterii valorii în ultimii 20 de ani în toate sectoarele.

  • Apple își păstrează poziția de top pentru al patrulea an, cu o valoare a mărcii de 1,3 trilioane de dolari, în creștere cu 28% față de anul precedent. Singurul brand de un trilion de dolari din clasament, Apple reprezintă mai mult de 12% din valoarea totală a Global Top 100.
  • ChatGPT intră în premieră pe locul 60, cel mai mare nou venit de la NVIDIA în 2021, dar s-ar putea confrunta cu o concurență puternică, deoarece mărci precum Google și Microsoft răspund deja avantajului său de prim venit.
  • Valoarea mărcii Amazon a crescut cu 50%, la 866 de miliarde de dolari, datorită poziționării sale puternice în ceea ce privește comoditatea și accesibilitatea, permițându-i să prospere într-un climat economic dificil.
  • Instagram și TikTok au înregistrat o creștere impresionantă de 101% și, respectiv, 25%. Acestea reflectă influența continuă a rețelelor sociale în modelarea obiceiurilor consumatorilor și facilitarea vânzărilor directe către consumatori (D2C) pentru mărci și influenceri la nivel global.

Martin Guerrieria, coordonatorul Kantar BrandZ, declară: „Într-o lume a saturației digitale și a așteptărilor ridicate ale consumatorilor, mărcile trebuie să răspundă nevoilor oamenilor, să se conecteze emoțional cu ei și să ofere ceva ce alții nu au pentru a reuși. Ele trebuie să fie nu doar diferite, ci și semnificative. Dominația mărcilor precum Apple, Instagram și McDonald’s subliniază puterea unor experiențe de brand consistente cu care oamenii se pot conecta și pe care și le pot aminti. Ascensiunea impresionantă a ChatGPT arată cum un brand poate obține faimă și influență în societate, în măsura în care reușește să ne schimbe viața de zi cu zi. Dar, odată cu accelerarea concurenței AI generative, OpenAI va trebui să investească în marca sa pentru a-și păstra avantajul de prim-venit.”

Alte tendințe din clasament

Alte tendințe din raportul global al Kantar BrandZ includ:

  • Comerțul cu amănuntul și-a continuat creșterea post-pandemie, cu o creștere generală a valorii mărcilor de 48%, deoarece comerțul electronic și mărcile private creează valoare pentru consumatori în vremuri inflaționiste.
  • În schimb, valorile mărcilor din categoriile de consumatori precum îmbrăcăminte (0%), alimente și băuturi (-1%) și îngrijire personală (-5%) au rămas stabile sau au scăzut, deși mărci precum Uniqlo, Coca-Cola și Dove își depășesc concurenții.
  • Alcoolul (-11%) a fost sub presiunea consumului redus, în special în rândul generațiilor mai tinere care s-au concentrat pe sănătate și bunăstare, inclusiv consumul crescut de băuturi cu conținut scăzut de alcool. Fragmentarea aromelor de băuturi spirtoase și a berii artizanale diluează, de asemenea, cota de piață a mărcilor tradiționale din categorie.
  • Sectorul de lux, unul dintre puținele sectoare care a crescut în anii de pandemie, a scăzut cu 2% în 2025. Acest lucru se datorează în parte cererii mai slabe din China, unde examinarea mai critică a afișărilor de bogăție și extravaganță a schimbat preferințele consumatorilor dinspre simboluri de statut către experiențe de stil de viață.

Kantar BrandZ Top 10 cele mai valoroase mărci globale 2025

Clasament 2025 Brand Valoarea brandului 2025 (milioane USD) Variație anuală (%)
1 Apple 1,299,655 +28%
2 Google 944,137 +25%
3 Microsoft 884,816 +24%
4 Amazon 866,118 +50%
5 NVIDIA 509,442 +152%
6 Facebook 300,662 +80%
7 Instagram 228,947 +101%
8 McDonald’s 221,079 0%
9 Oracle 215,354 +48%
10 Visa 213,348 +13%
Valoarea totală a Top 100 Global = 10,7 trilioane USD; +29% vs 2024