În luna martie a anului trecut, Thomas A. Schmid era numit de oficialii Hyundai în poziția de Chief Operating Officer al diviziei europene. În această toamnă, el a vorbit cu Capital despre cel mai nou produs al mărcii sale prezentat la Paris, i30, dar și despre poziția Hyundai pe piața din România.

Capital: Ce este nou în gama Hyundai?

Thomas A. Schmid: Acum, cel mai important este noul i30.  Este o mașină complet nouă, cu o platformă modernă, un design evoluat și foarte sigură. În România, din câte știu, siguranța este lăsată de clienți în plan secundar, însă ar trebui să fie foarte atenți la asta. Apoi, mașina are echipamente de conectivitate foarte avansate.

Capital: Există și noi motoare?

Thomas A. Schmid: Desigur. Hyundai i30 sosește cu două noi propulsoare, unul de 1 litru și 120 CP și un turbo de 1.4 litri. Vorbim despre motoare moderne, care asigură un comportament și un consum apropiat de dieseluri.

Capital: Dar asta înseamnă și o majorare a prețului?

Thomas A. Schmid: Orice tehnologie nouă costă. Dacă luați în calcul tot ceea ce primiți pentru banii dați o să observați că este o ofertă foarte competitivă. În plus, trebuie să știți că mașina va fi declinată în mai multe variante precum break sau chiar o versiune sport pentru cei care doresc așa ceva. Nu cred însă că este cazul României. Mai degrabă în Germania există oameni interesați de versiuni sportive.

Capital: Totuși, românii își doresc și mașini mai puternice.

Thomas A. Schmid: E posibil, dar, din nefericire, nu prea aveți drumuri pentru condus sportiv. Oricum, România este unică în Europa în privința pieței auto. Grupul Dacia – Renault ocupă aproape 40% din piață, iar mașinile produse local oferă doar necesitățile de bază ale unui șofer. Ei caută clienții fără mari pretenții, în timp ce noi țintim ceva mai sus. Dar totul se reduce la veniturile cumpărătorilor. De aceea în unele țări se vând variante de top, iar în altele mașini mai accesibile, cu pachetul de bază. Deci, în România avem un succes mai mare cu i10 și i20. Spre deosebire de i30, modelul i20 este mai mic, dar spațios, și mai accesibil. 

Capital: Nu credeți că o problemă pentru Hyundai i30 este chiar fratele său, KIA cee'd?

Thomas A. Schmid: Nu cred. Există o mare diferență între aceste două modele la nivel de preț. Spre deosebire de piața germană, de exemplu, în România prețul este extrem de important. Grupul nostru (n.n. – Hyundai–KIA) are o politică asemănătoare cu cea a grupului Volkswagen. Modelele Seat sunt mai agresive decât cele Volkswagen ca design, dar nimeni nu se întreabă de ce un Seat e mai ieftin decât un Volkswagen similar. La noi e la fel.

Capital: Pare că știți foarte bine piața din România.

Thomas A. Schmid: Știu că românii nu sunt foarte convinși de asta, dar țara dvs. se dezvoltă foarte rapid atât din punct de vedere politic cât și economic. Încet, încet, cresc și veniturile populației. Piața auto de anul acesta s-a mișcat foarte bine din punctul nostru de vedere. Ajutată, desigur, și de subvențiile guvernamentale pentru programul „Rabla”. Pentru Hyundai România, anul 2016 este unul foarte bun. Avem 18 distribuitori în Europa care acoperă 23 de piețe, iar firma din România, deținută de grupul Țiriac, se descurcă foarte bine. Știu că domnul Țiriac iubește mașinile și asta este un lucru important pentru cineva implicat în afaceri cu vehicule. 

Capital: O problemă a afacerilor cu mașini din România a derivat din efectele crizei. Mulți oameni buni au fost concediați și acum e greu de acoperit golul.

Thomas A. Schmid: Este o problemă întâlnită în multe țări. Mai ales în cele aflate în tranziție, precum România. Până la urmă contează spiritul antreprenorial al fiecăruia. Mulți români au plecat dincolo de granițe. Eu sunt austriac și văd mulți români care lucrează în Austria sau Germania. Și fac o treabă excelentă, Sunt bine pregătiți și muncitori. E păcat că pierdeți astfel de angajați.

Capital: De la nivelul dvs. aveți o vedere mai largă asupra piețelor din Europa. Care sunt principalele diferențe dintre România și alte state?

Thomas A. Schmid: În cazul Hyundai, diferențele se observă în domeniul mixului de modele vândute. Vindem în România mai multe mașini din segmentele A și B și mai puține din zona C sau D. Cu SUV-urile merge foarte bine, însă. În Ungaria vindem mai bine i30-ul din clasa C decât i20. Totodată, aveți în România o marcă autohtonă care vinde foarte bine pe plan local. E neobișnuit, cum spuneam. Fiat, de exemplu, are, în Italia, doar 18% – 19% din piață. Dacia are în România peste 30%. Tot grupul Vokswagen are în Germania doar circa 36% din piață. Poziția Dacia din România dă multe bătăi de cap celorlalte mărci.

Capital: Nu credeți că ideea de mașină coreeană produsă în Turcia afectează imaginea mărcii dvs.în special în zona estică a continentului?

Thomas A. Schmid: Dacă există o astfel de precepție în România este una greșită. Calitatea mașinilor Hyundai este aceeași indiferent de țara unde se fabrică. Asta arată și studiile noastre. Dacă vă uitați la garanția pe care ne-o permitem puteți înțelege că mașinile noastre sunt foarte fiabile. Iar în Turcia noi producem doar i10 și i20. Celelalte sunt asamblate în Cehia.

Te-ar putea interesa și: