Germania refuză testarea șoferilor în vârstă

Cu înaintarea în vârstă a populației Europei, numeroase țări se confruntă cu o dilemă crucială: cum să echilibreze siguranța rutieră cu libertatea individuală a șoferilor în vârstă. Germania este în mijlocul acestei dezbateri, refuzând testarea obligatorie a șoferilor în vârstă. În schimb, alte state europene o consideră o măsură necesară.

În Germania, dezbaterea privind testarea obligatorie a șoferilor în vârstă a fost declanșată recent de un incident tragic în Berlin. Mai exact, un bărbat în vârstă de 83 de ani a intrat pe o pistă de biciclete pentru a evita un ambuteiaj. Astfel, a cauzat un accident în care o mamă și copilul ei de 4 ani au murit.

Peste 10 milioane de persoane cu vârsta de peste 65 de ani care dețin permise de conducere în Germania. Așadar, această problemă a devenit una de interes general. Deși statistica indică faptul că șoferii în vârstă sunt implicați într-un număr mai mic de accidente în comparație cu șoferii mai tineri, proporția accidentelor grave cauzate de aceștia este semnificativ mai mare.

Această discrepanță a crescut preocupările privind siguranța rutieră și a generat apeluri pentru introducerea unei teste obligatorii a aptitudinilor de conducere pentru șoferii în vârstă.

Cei care susțin introducerea testării obligatorii argumentează că aceasta ar ajuta la identificarea șoferilor care nu mai sunt în măsură să conducă în siguranță. Iar astfel, s-ar preveni mai multe accidente mortale.

Ei consideră că testarea periodică ar oferi o evaluare mai precisă a capacităților cognitive și fizice ale șoferilor în vârstă. În același timp, le-ar oferi un feedback și sfaturi pentru a-și menține mobilitatea pe drumurile publice.

Șofer
Șofer în vârstă / SURSA FOTO: Dreamstime

Testarea obligatorie ar afecta stima de sine, susțin cei care se opun

Un specialist care se ocupă de cercetarea accidentelor în numele companiilor de asigurări cere obligativitatea verificărilor aptitudinilor de conducere. Se referă la persoanele de 75 de ani şi peste.

Aceste verificări sunt acum doar opţionale. Kirstin Zeidler insistă că ar trebui să devină obligatorii şi să se numească „conducere cu feedback”.

„Nu se referă la retragerea permisului de conducere. Dimpotrivă: este menită să ajute oamenii să-și mențină mobilitatea, să-i ajute să continue să conducă cât mai mult timp posibil, oferindu-le în același timp informații despre cum să șofeze bine și să nu se pună în pericol pe ei înșiși sau pe alții”, explică specialistul, potrivit ziarulromanesc.de.

Cei care se opun testării obligatorii resping ideea impunerii unor controale statale. Potrivit lor, aceasta ar încălca responsabilitatea personală a fiecărui individ. Ei evidențiază vasta experiență a șoferilor în vârstă, care deseori compensează eventualele diminuări ale abilităților fizice.

De asemenea, se tem că introducerea testării ar genera o birocrație inutilă. Se tem, totodată, că ar putea afecta negativ stima de sine și independența persoanelor în vârstă.

Ministerul Transporturilor din Germania și ADAC, cea mai mare asociație auto din Europa, au subliniat că persoanele în vârstă dețin o vastă experiență în conducere. De asemenea, cifrele privind accidentele publicate de Oficiul Federal de Statistică din Germania evidențiază aceste abilități.

Conform datelor din 2022, în Germania, 77.700 de șoferi cu vârsta peste 65 de ani au fost implicați în accidente care au provocat vătămări corporale.

Acestea reprezintă 15% din totalul accidentelor de acest tip înregistrate în acel an. Cu toate acestea, persoanele în vârstă reprezintă 22% din populația Germaniei, un procent semnificativ mai mare.