Tesla este obligată să plătească 329 de milioane de dolari despăgubiri

Un tribunal federal din Miami a decis, vineri, 1 august 2025, că Tesla trebuie să achite despăgubiri în valoare totală de 329 de milioane de dolari, ca urmare a unui accident fatal produs în Florida în 2019, în timpul utilizării sistemului Autopilot. Suma include 200 de milioane de dolari daune penalizatoare și 129 de milioane de dolari daune compensatorii, conform hotărârii juriului.

Accidentul s-a petrecut în Key Largo, când un Tesla Model S condus de George McGee, cu Autopilot activ, a trecut peste un stop și a lovit o mașină staționară, care ulterior a lovit doi pietoni aflați lângă ea: studenta universitara în vârstă de 22 de ani, Naibel Benavides Leon, și iubitul său, Dillon Angulo. Benavides și-a pierdut viața, iar Angulo a fost grav rănit.

Juriul a stabilit că Tesla a fost responsabilă pentru aproximativ 33% din prejudiciu, deci trebuie să suporte integral despăgubirile penalizatoare și o treime din cele compensatorii, ceea ce se traduce în jur de 243 milioane de dolari plătibili direct de Tesla.

Reprezentanții părților vătămate au subliniat că Tesla a permis utilizarea Autopilot pe drumuri publice pentru care nu fusese proiectat, promovând tehnologia ca fiind „mai sigură decât un șofer uman”, în ciuda limitărilor sistemului. De asemenea, juriul a criticat compania pentru că ar fi ascuns dovezi relevante înainte de proces, descoperite mai târziu de avocații familiilor afectate.

Tesla va face apel

Tesla, care a negat responsabilitatea și a afirmat că vina aparține exclusiv șoferului (care era distras, căuta telefonul scăpat), a anunțat că va face apel. Compania susține că nicio mașină produsă în 2019 – și niciuna existentă în prezent – nu ar fi putut preveni accidentul.

Această decizie reprezintă o primă victorie majoră în instanță pentru victime ale sistemului Autopilot de la Tesla și ar putea inspira noi litigii similare ce vizează responsabilitatea producătorilor de tehnologii semi-autonome. Procesul a atras atenția industriei auto și autorităților de reglementare cu privire la modul în care companiile denumesc, promovează și restricționează utilizarea tehnologiilor avansate de asistență pentru șoferi.

Reacția pieței nu a întârziat: acțiunile Tesla au scăzut cu aproximativ 1,8% în ziua veredictului și continuă o tendință negativă anuală, în contextul în care analiștii avertizează că provocările legale și reglementările tot mai stricte ar putea afecta planurile de lansare a serviciilor robotaxi ale companiei.