Construcția centrului Tesla este aproape de final, iar inaugurarea este programată pentru luna mai. Alături de showroom, Tesla va deschide și un service, care va deveni funcțional începând cu luna iunie.
România, o piață strategică pentru Tesla
În prezent, compania americană operează un showroom în București, precum și două magazine temporare („pop-up stores”) în Timișoara și Cluj-Napoca. Noua investiție confirmă intenția Tesla de a-și consolida prezența în România, piață care pare să devină tot mai atractivă pentru producătorul american de vehicule electrice.
Surse apropiate companiei indică faptul că un al treilea showroom permanent ar putea fi deschis la Cluj-Napoca până la finalul anului, ceea ce ar marca o rețea extinsă de puncte de vânzare și service pentru brandul condus de Elon Musk.
Vânzări în scădere drastică în Europa
Decizia Tesla de a se extinde în România vine în contradicție cu realitatea dificilă pe care o traversează în alte piețe europene. Potrivit datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), înmatriculările Tesla au scăzut cu 28,2% în luna martie, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. La nivelul primului trimestru din 2025, vânzările au scăzut cu 38%, ceea ce a dus la pierderea poziției de lider al pieței auto electrice în Europa în favoarea grupului Volkswagen.
Scăderile cele mai dramatice s-au înregistrat în aprilie, în țări precum Suedia (80,7%), Țările de Jos (73,8%), Danemarca (67,2%) și Franța (59,4%). Analizele specialiștilor indică mai mulți factori care ar putea contribui la această tendință: creșterea concurenței din partea producătorilor chinezi, scăderea subvențiilor guvernamentale, dar și controversa legată de declarațiile politice ale CEO-ului Elon Musk.
Tesla mizează pe potențialul local
În ciuda dificultăților de pe piețele consacrate, România pare să rămână o zonă de interes pentru Tesla. Analiștii consideră că infrastructura în creștere pentru mașini electrice, interesul tot mai mare al publicului român pentru mobilitate durabilă și sprijinul guvernamental pentru vehiculele electrice ar putea explica optimismul companiei în ceea ce privește investițiile în această regiune.
Cu o nouă reprezentanță în Timișoara și planuri de extindere la Cluj-Napoca, Tesla pare să-și securizeze poziția într-o piață emergentă, în ciuda contextului mai puțin favorabil din Europa de Vest.
Pe scurt, despre istoria Tesla
Primul sediu Tesla Motors a fost reprezentat de două camere mici cu trei birouri într-o clădire construită în anii ‘60, iar cei doi fondatori Eberhard și Tarpenning au început să vorbească despre noul proiect cu diverși prieteni și cunoscuți. O prietenă comună a replicat neîncrezătoare că “voi faceți mișto de mine” când a auzit despre intenția de produce o mașină electrică, însă inginerul Ian Wright, care locuia în apropiere de cei doi cofondatori, a acceptat ideea de a se implica și a devenit al treilea angajat Tesla Motors, după ce a eșuat în tentativa de a obține avantaje financiare pentru un start-up de rețelistică.
Cu planurile pentru prima electrică Tesla Motors puse la punct, cei trei ingineri și-au îndreptat atenția spre compania AC Propulsion, care produsese până atunci trei exemplare ale unei sportive electrice numite tzero. Au licențiat unele tehnologii folosite de AC Propulsion și apoi au decis să construiască propria sportivă electrică pe baza unui Lotus Elise.
Musk trimite șoareci pe Marte
Au calculat că au nevoie de circa 7 milioane de dolari pentru a construi un prim prototip Tesla Motors, însă nu știau exact de la cine să obțină finanțare. Exact în acea perioadă, unul dintre partenerii de la AC Propulsion le-a spus că este în contact cu un individ interesat să investească într-un producător de mașini electrice.
Numele individului era Elon Musk, iar Eberhard și Tarpenning auziseră de el după ce declarase la o întrunire a asociației Mars Society că “vrea să trimită șoareci pe Marte.”