Să ne amintim doar de modelele Dacia 1300 în care putea pătrunde aproape oricine avea o cheie de la un model similar. Pe măsură ce mașinile au devenit tot mai tehnologizate, banala cheie a început să fie luată în calcul de cercetătorii companiilor auto ca element de stocare a datelor și de control al multor activități care trec dincolo de propria mașină. De altfel, în cazul multor modele, cheia nu mai este deloc simplul obiect de altădată. Acum, în loc de rotirea ei în butuc, pentru a deschide ușile sau a porni motorul e nevoie de o simplă apăsare pe buton. Și poziția scaunului, temperatura sau posturile de radio preferate sunt modificate în funcție de datele stocate în cheie.
Ce ne va rezerva viitorul în privința acestui mic, banal și deseori nebăgat în seamă element al mașinilor? Conform cercetătorilor de la BMW, o mulțime de lucruri care nici nu ne treceau prin cap cu doar cinci ani în urmă. Grație sistemului NFC (Near Field Communication), cheia poate fi utilizată ca aparat de plată (KeyPayment), abonament pentru mijloace de transport în comun (KeyTicketing), sau chiar deschizător pentru ușa de la hotelul unde ați făcut o rezervare on-line (KeyAccess). În privința securității datelor stocate în cheie, inginerii BMW se declară convinși că sistemul gândit de ei este mai sigur decât un telefon mobil spre exemplu.
Și, dacă sistemul pare complicat sau inutil, iată cum explică cercetătorii de la BMW utilizarea fiecărei coomponente a acestuia. În privința „KeyPayment”, ei consideră că în timpul unei călătorii este mult mai probabil să ai asupra ta cheia mașinii decât cardul de la bancă. Simpla apropiere cheii în care au fost în prealabil stocate și securizate date personale de un bancomat sau POS poate elibera sume de bani sau plăti eventualele cumpărături făcute la o benzinărie, de exemplu. Și „KeyTicketing” poate funcționa după același sistem însă oferă un avantaj major în cazul pătrunderii într-o zonă urbană foarte aglomerată. Să presupunem că traficul este infernal și sunteți în imposibilitatea de a ajunge la timp într-o anumită zonă a orașului la ora stabilită. Găsiți o parcare și, înainte de a părăsi mașina pentru a lua metroul, vă conectați la internet prin sistemele din interiorul mașinii.
Cu ajutorul iDrive Controller puteți selecta punctul de plecare, destinația și chiar plăti on-line biletul. Achiziționarea biletului este stocată direct în cheie și, la intrarea în stația de metrou, printr-o simplă apropiere a cheii de aparatul de taxare, vi se asigură accesul fără a sta la coadă și fără să scoateți bani din portmoneu. „KeyAccess” este similar „KeyTicketing” doar că, în loc să cumpărați un bilet via internet, faceți rezervarea pentru o cameră la un hotel.
Tot on-line mașina primește codul ușii de la camera solicitată și îl stochează în cheie. Astfel, când ajungeți la hotel, puteți ignora recepția și completarea datelor personale, mergeți direct la camera rezervată și apropierea cheii de ușă vă permite acesul.
Utilizarea cheii automobilului ca echipament de stocare a datelor personale sau de plată poate avea sute sau chiar mii de utilizări. Cu o condiție majoră însă. Ca infrastructura să fie și ea adaptată la viziunea cercetătorilor de la marile companii auto. Cercetătorii BMW par convinși că, în scurt timp, cheia va lua locul multor altor gadgeturi care acum vă umplu buzunarele sau gențile atunci când plecați într-o călătorie. „Viziunea noastră arată că, în viitor, cheia nu va asigura doar accesul în mașină ci, atât în interiorul cât și în exteriorul vehiculului, va deveni un element «cheie» astfel încât, atunci când plecați de acasă să vă întrebați doar dacă aveți maşina cu dvs.”, spune Thomas Kratz, cercetător la „Development Access and Authentication Systems” în cadrul BMW Group.