Primul ministru Victor Ponta a afirmat, de curând, că fosta taxă auto va fi înlocuită cu o taxă de mediu însă numai după ce vor fi avut loc în prealabil consultări şi cu Comisia Europeană, pentru a evita intrarea în infrigement.

Răspunzând unei întrebări privind momentul când va intra în vigoare taxa auto, premierul Victor Ponta a afirmat că "taxa nouă va intra în vigoare când va fi gata", explicând că deocamdată un grup de lucru format din producători şi importatori din industria auto lucrează în vederea găsirii unei noi formule de taxe, o taxă de protecţie a mediului.

Fie că au fost botezate "taxă de mediu", "taxă de primă înmatriculare" sau "taxă pe poluare", taxa auto a avut (sau cel puțin și-a dorit să aibă) întotdeauna un singur prinicpiu la bază: poluatorul plătește, regulă impusă de Comisia Europeană. Taxa de poluare pe care guvernul Ponta o pregătește va avea același principiu.

Există două variante de taxare a poluării:

Taxă anuală: Dacă posesorii de autovehicule vor trebui să plătească anual această taxă, atunci, în mod logic, valoarea acesteia va fi mai mare pentru mașinile care poluează mai mult. În acest caz, nu va conta nici vechimea autovehiculului, nici capacitatea cilindrică.

Taxă achitată la prima înmatriculare: Dacă taxa de poluare va trebui achitată la prima înmatriculare a mașinii, atunci, cel mai probabil, taxa va fi în concordanță cu valoarea reziduală a mașinii.

Altfel, spus, având în vedere că mașinile noi vor circula mai mult decât cele care au deja 10 ani, taxa auto ar putea fi mai mare pentru cele mai noi, pentru că acestea vor circula mai mult timp pe străzi.

Acest principiu de funcționare era valabil și pentru forma taxei auto adoptată la începutul acestui an, care a fost suspendată la puțin timp.

Astfel, pentru o mașină veche de 5 ani cu o capacitate de 1,6 litri, cu o normă Euro 4 și 169 de grame de CO2/km, taxa auto era de 655 de euro. Pentru o mașină cu o vechime de 6-9 luni și aceleași caracteristici, taxa auto era de 950 de euro.