Statul roman sprijina indirect compania nationala de transport aerian. „Tarom nu mai primeste nici un ban de la buget si nu are nici un leu datorie la stat. Statul roman contribuie partial la plata ratelor la cele doua credite cu garantii guvernamentale pe care le avem, dar dobanzile le platim noi”, sustine Nicolae Demetriade, directorul companiei. In acest an, Tarom a contractat doua credite. Printr-o ordonanta de urgenta a primit de la Eximbank suma de 300 miliarde lei, cu o dobanda de numai 5% si un termen de trei ani, cu un an perioada de gratie. Cel de-al doilea este in valoare de 89 milioane USD, se intinde pe 12 ani, dobanda este de 5,7%, iar scopul este achizitionarea a doua aeronave.
Anul trecut, Tarom a transportat 1,2 milioane pasageri si a avut o cifra de afaceri de 220 milioane USD, in conditiile in care pierderile au urcat pana la 60 milioane USD. Dupa inchiderea mai multor rute nerentabile si achitarea datoriilor, cele mai multe fata de furnizorii externi, directorul companiei estimeaza ca la sfarsitul lui 2001 pierderile vor fi de 38 milioane USD, iar la sfarsitul lui 2002 vor cobori la 25 milioane USD. Estimarile pentru acest an erau mai favorabile, avand in vedere ca in iulie compania a obtinut din operare un beneficiu de 700.000 USD, insa sperantele unei tendinte ascendente au fost stopate de evenimentele din 11 septembrie. In topul cheltuielilor au dominat pana acum intretinerea si operarea avioanelor, combustibilul, operatiunile de handling si catering; se vor adauga in curand noile prime de reasigurare.
Compania spera sa fie acceptata intr-o alianta
Cele mai profitabile rute sunt Telaviv, Viena si Paris, insa dupa incidentele din Statele Unite traficul spre Orientul Mijlociu a scazut cu aproape 25%, mai mult chiar decat pe cursele spre SUA. „O mare parte din pasagerii care veneau din Orientul Mijlociu tranzitau Aeroportul Otopeni si mergeau mai departe in Europa, iar noi castigam mult din aceste conexiuni. Acum insa ei au nevoie de aproximativ 20 de zile ca sa obtina viza, deci este clar ca numarul lor va scadea”, spune Nicolae Demetriade. In plus, daca va incepe razboiul, se vor crea anumite zone de restrictie, deci traficul se va reduce. Cursele pe rutele care mergeau pe pierderi majore, cum ar fi Dublin, Tripoli, Florenta, Chicago, au fost stopate, iar zborurile catre Abu Dhabi, Barcelona, Kuweit, Montreal, Ryad si Stockholm au fost suspendate temporar.
De trei luni compania negociaza cu una dintre cele cinci mari companii aeriene americane incheierea unui parteneriat care sa permita tarife preferentiale si operarea comuna a curselor catre si pe teritoriul Statelor Unite. Desi apartenenta la o alianta internationala poate avea efecte negative, cum sunt cele antrenate in Qualiflyer de caderea Swissair, cea mai puternica din alianta, directorul Tarom recunoaste ca pentru compania nationala este extrem de important sa fie acceptata intr-una dintre cele patru aliante internationale.
Conform planului de restructurare intocmit de Lufthansa Consulting, Tarom ar urma sa devina o companie profitabila, cu sanse de privatizare in 2005. Conform previziunilor consultantilor dinaintea atentatelor din SUA, traficul spre Orientul Mijlociu urma sa creasca cu 17% anul viitor, iar numarul pasagerilor pe rutele interne ar trebui sa se tripleze pana in 2005. „Tinand cont de evenimentele din SUA si de faptul ca in Romania a mai aparut o linie aeriana, este putin probabil ca estimarile lor sa se concretizeze”, crede Nicolae Demetriade.
Tarom si-a schimbat compania de asigurari
In ce priveste asigurarea flotei Tarom, dupa sapte ani consecutivi in care conducerea companiei a preferat societatea de asigurari Anglo Romana, anul acesta colaborarea dintre cele doua institutii s-a intrerupt brusc.
Cateva dintre motive sunt explicate de directorul general al Tarom: „Anglo Romana are un capital social de doar 254 milioane lei, desi conform Legii asigurarilor acesta ar trebui sa fie de 14 miliarde lei. Cum termenul limita pentru majorarea capitalului este 2 noiembrie a.c., iar compania n-a dat vreun semn ca si l-ar majora pana atunci, am renuntat la serviciile ei”, spune Nicolae Demetriade.
Un alt motiv invocat de directorul Tarom este acela ca societatea de asigurari Anglo Romana nu a prezentat o lista cu reasiguratorii cu care colaboreaza, in ciuda nenumaratelor solicitari ale conducerii Tarom. „E normal ca noi sa stim cine sta in spatele companiei cu care am semnat un contract de milioane de dolari”, spune Demetriade. Noua firma care asigura Tarom este Omniasig, iar brokerul care a intermediat afacerea este Marsh, filiala londoneza a grupului american. Societatea de asigurari a castigat licitatia organizata la sfarsitul lunii septembrie, la care au mai participat Astra, AIG si Garanta. Omniasig a incheiat contracte CASCO pentru navele Tarom si polite de raspundere civila, in timp ce asigurarea de accidente a personalului navigant revine AIG, in urma unui contract incheiat cu Tarom in luna iulie.
Conform politei incheiate cu Omniasig, asiguratorul va incasa prime in valoare de 7,5 milioane USD, plata urmand a fi facuta in patru rate. Primele vor intra insa in costul biletelor, Tarom neplatind nici un ban. Pentru celelate tipuri de asigurari insa, compania de transport aviatic are de platit anul acesta prime in valoare de 5,4 milioane de dolari, dupa ce anul trecut a platit 2,8 milioane de dolari. „Nu este vorba doar de efectele evenimentelor din SUA, ci si de tendinta de crestere existenta de cativa ani pe plan mondial in domeniul asigurarilor de aviatie”, spune Demetriade.
In privinta reasiguratorilor, Tarom este reasigurata la compania americana AIG (12%) si pe piata britanica, la sindicatele Lloyds.    

Tarom in cifre
· 3.000 de angajati
· 18 aeronave
· 1.200.000 pasageri (2000)
· 220 milioane USD cifra de afaceri (2000)
· 32% cota de piata
· 37 milioane USD pierderi (la sfarsitul lui 2001)