Evenimentul zilei a anunțat, în urmă cu o săptămâna,că președintele CA al Tarom s-ar afla în conflict de interese, însă Pascariu susține, într-un drept la replică, remis evz.ro, că nu există nicio suspiciune din partea ANI că s-ar afla în conflict de interese.

Mai mult, sursele citate ne-au declarat că, la începutul săptămânii viitoare, la Tarom vor fi schimbări majore, care vizează, în principal, înlocuirea membrilor Consiliului de Administrație.
Contactat de Capital, Dan Pascariu a spuns că nu știe nimic despre acest lucru și că demiterea se face în urma unui vot, lucru care nu s-a întâmplat. De asemenea, CEO-ul companiei, Christian Heinzmann urmează să plece după expirarea mandatului, consiliul de administrație al Tarom neluând nicio altă decizie care să prelungească șederea acestuia în fruntea companiei, a mai spus Pascariu.

La rândul său, Marius Ghenea, membru CA, ne-a declarat că încă nu a fost informat despre o astfel de decizie. “Au mai fost unele zvonuri și în trecut. Tot ce pot să vă spun este că până acum nu am primit nicio informare în acest sens”, ne-a declarat Marius Ghenea.
Componența CA al Taro Dan Pascariu – Preşedinte Valentin Macec – Vicepreşedinte Ciprian Lăduncă – Membru Marius Ghenea – Membru Dumitru Prunariu – Membru Nicolae Demetriade – Membru

În cadrul Consiliului de Administraţie au fost alese cinci comitete de lucru, cu următoarea componenţă:

  •     Comitetul Audit: Ciprian Ladunca – presedinte, Dan Pascariu si Marius Ghenea- membri
  •     Comitetul de guvernanta corporativa, nominalizare si remunerare: Marius Ghenea – presedinte, Dumitru Prunariu si Valentin Macec – membri
  •     Comitetul Operational si de Siguranta: Dumitru Prunariu – presedinte, Valentin Macec – membru
  •     Comitetul Financiar si Administrarea Riscurilor: Ciprian Ladunca -presedinte, Dan Pascariu si Nicolae Demetriade- membri
  •     Comitetul pentru supravegherea achizitiilor: Valentin Macec – presedinte, Marius Ghenea si Ciprian Ladunca – membri

Mai multe detalii despre contractual de mandate al membrilor CA și remunerațiile membrilor pot fi găsite pe pagina de web a tarom: https://www.tarom.ro/despre-noi/informatii-de-interes-public/

De unde a pornit scandalul la Tarom
Tarom este prima companie de stat care a avut manager privat. Însă compania a reușit să bifeze și primul eșec al programului "CEO la stat". Heinrich Vystoupil a renunțat însă la funcție la doar o săptămână de la numire pe motiv că nu exista o viziune comună cu membrii CA.

I-a urmat belgianul Christian Heinzmann (n.r. – fost președinte al Luxair), al cărui mandat de trei ani a fost scurtat și urmează să expire la 19 noiembrie 2013. Imediat după anunț, în vara acestui an, Heinzmann a declarat că a fost forțat de Dan Pascariu, șeful CA al TAROM, să accepte mandatul scurtat. În caz contrar, va fi demis. Practic, mandatul său a fost redus de la patru ani la un an. A urmat un real scandal, în care belgianul a declarat public motivele care l-au condus la această situație. „În general, nu am prea multe contacte cu CA-ul. Dar e un mix. Eu mă ocup de managementul de zi cu zi. Avem opinii diferite. Uneori ei spun lucruri cu care nu sunt de acord“, a spus atunci Heinzmann. Și povestea de la TAROM e departe de a se fi încheiat, scria capital în urmă cu două săptămâni.

În ultimele zile, Heinzmann a avut mai multe întâlniri cu reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, inclusive cu Ramona Mănescu, pentru a stabili dacă va mai rămâne în funcție sau nu după data de 19 noiembrie 2013. Până la ora actuală, sursele Capital susțin că nu a fost luată o decizie finală.
Ce spune un fost manager privat despre proiectul “CEO la stat”

„O parte dintre cei care l-au promovat, FMI de exemplu, deja a renunțat să mai creadă în proiect după incidentele de la CFR Infrastructură și de la TAROM. FMI a  insistat în ultimul acord doar pentru privatizări, abandonând proiectul de management privat“, nuanțează Lucian Isar, primul președinte al CFR SA, venit din mediul privat, ales în această funcție în decembrie anul trecut și care a demisionat trei luni mai târziu, imediat după ce Consiliul de Administrație (CA) a respins planul de administrare al companiei. Altfel, în opinia lui Lucian Isar, „succesul“ la acest program este că a dovedit că se pot eficientiza companiile de stat, că se pot întoarce pe plus fără disponibilizări. Spre exemplu, după doar trei luni, CFR SA avea rezultate cu 38% mai bune decât în perioada similară din 2012, iar TAROM cu 52% mai bune după șase luni. În mod cert, „nu este o sarcină ușoară“, nu a ieșit nimeni să declare că rentabilizarea unei companii de stat „se întâmplă peste noapte“.

Citește și opinia lui Doru Lionăchescu: "Un eșec anunțat" Părerea lui George Butunoiu

George Butunoiu, unul dintre cei mai mari recrutori de personal de pe piața locală, și care a făcut parte din echipa care a făcut recomandările pentru companiile aflate în subordinea Ministerului Transporturilor, ne-a transmis, la începutul lunii octombrie, un punct de vedere la programul guvernului.

“Managementul privat”, sau, mai “științific” spus, “managementul profesionist” nu are aproape nicio șansă să funcționeze în România în companiile și instituțiile de stat, în actualul context și, probabil, mulți ani de acum înainte, în forma în care și-o închipuie lumea, adică să se facă și să se întâmple lucrurile la fel ca în firmele private. Nu există nicio structura instituțională funcțională în acest moment între autoritate (minister, autorități centrale etc.) și companiile și instituțiile din subordine, ci numai între niște indivizi sau grupuri de indivizi din aceste instituții ale administrației centrale și entitățile din subordine (companii, regii, agentii etc.). Nu există niciun sistem de control instituțional, de monitorizare, nicio procedură, nicio regulă care să permită o relație instituțională între entități (cea conducatoare și cea condusă), ci numai între indivizi, la nivel strict personal. Or, în asemenea condiții, managementul companiilor și instituțiilor de stat trebuie să fie mai înainte de toate “politic”, adică să știe (și să fie în stare) cum se câștigă o bătălie politică (în adevaratul sens al cuvântului), și abia după aceea “profesionist”, adică să aibă competența tehnică și managerială. Cu alte cuvinte, aici e nevoie de oameni care să fie foarte cinstiți, extrem, extrem de puternici (ca personalitate), foarte inteligenți și foarte maturi. De bărbați adevărați, adică! Acestea sunt condițiile obligatorii, fără de care niciun profesionist, oricât de genial ar fi în domeniul respectiv și în management general, nu poate face mai nimic într-o astfel de instituție de stat”.

Ce se întâmplă la Tarom?
Potrivit unor surse citate de Evenimentul zilei, în urmă cu o săptămână,  Dan Pascariu a luat măsurile necesare pentru a controla Tarom, după ieşirea forţată din peisaj a managerului privat Christian Heinzmann. ANI îl anchetează sub suspiciunea că este incompatibil cu funcţia publică. Unul din motivele pentru care Heinzmann a fost practic demis este că s-a opus planurilor CA referitoare la viitorul Tarom, cum ar fi divizarea acesteia în trei entităţi separate sau achiziţia de aeronave, de care compania nu are nevoie, în condiţiile actuale de piaţă. "Ei (Pascariu şi apropiaţii săi din CA, n.r.) de abia aşteaptă să plece belgianul, ca să îşi facă de cap, să divizeze Tarom, ca să îl vândă pe bucăţi, la preţuri derizorii. Trimiţându-l pe Heinzmann acasă, ne taie orice şansă de a progresa", au declarat surse din cadrul Tarom pentru EvZ.

Imixtiuni în management

Demiterea lui Heinzmann nu este singura intervenţie a lui Pascariu în managementul privat al Tarom. Practic, belgianul este obligat să ceară acordul CA înainte de a lua decizii, mai scria Evenimentul zilei.

De asemenea, Pascariu a forţat înlăturarea din funcţie a fostului director de comunicare al Tarom, care avea contract pe perioadă determinată. Heinzmann a decis să îl prelungească. Surse din cadrul Tarom ne-au precizat că Dan Pascariu nu a fost de acord cu decizia belgianului şi a dispus încetarea contractului. Fostul angajat a dat în judecată Tarom. În cadrul companiei circulă informaţii conform cărora Valentin Macec, despre care se spune că este apropiat al lui Pascariu şi că are sprijin politic, va deveni noul director al Tarom. Totuşi, planurile membrilor CA ar putea fi date peste cap, deoarece se face lobby, atât la cabinetul ministrului Transporturilor (MT), Ramona Mănescu, cât şi la cel al premierului Ponta, pentru ca belgianul Heinzmann să nu plece de la Tarom.

Mai multe detalii poti fi citite pe EVZ.ro La rândul său, Dan Pascariu susține, într-o replică trimisă EvZ, că niciunul dintre punctele prezentate de evz.ro nu sunt adevărate.
"1. Consiliul de Administraţie al Tarom sau preşe dintele acestuia nu pot să vândă compania nici integral şi nici pe bucăţi, acesta fiind privilegiul absolut al acţionarului (Ministerul Transporturilor)".
Mai multe detalii pot fi citite aici: Replica lui Dan Pascariu, președintele TAROM, la informațiile privind compania