Organizat de Asociaţia Pentru Promovarea Filmului Românesc şi ajuns la a 11-a ediţie, TIFF este primul festival internaţional de lungmetraj din România. Dacă în primul an, 2002, se desfăşura doar la Cluj-Napoca, din 2007 s-a adăugat şi Sibiul, Capitală Culturală Europeană în acel an. De la un an la altul, ediţiile festivalului au fost mai spectaculoase. În 2010, de pildă, acesta a adunat, din 47 de ţări, peste 240 de filme care au fost proiectate pe 13 ecrane, în faţa a peste 55.000 de spectatori în cele zece zile de festival.
Pe parcursul celor zece ani de existenţă, pe covorul roşu al TIFF-ului au păşit monştri sacri ai cinematografiei mondiale, dintre care merită amintiţi Julie Delpy, Michael Radford, Annie Girardot, Va­nessa Redgrave, Franco Nero, Nicolas Roeg, Catherine Deneuve, Claudia Cardinale, Wim Wenders. La TIFF au fost văzute, în premieră, cele mai importante producţii autohtone din ultimii ani. Este vorba despre filme de referinţă precum „Occident“ (Cristian Mungiu), „Moartea domnului Lăzărescu“ (Cristi Puiu), „A fost sau n-a fost“ (Corneliu Porumboiu), „California Dreamin’“ (nesfârşit) (Cristi­an Nemescu) şi pelicula lui Cristi­an Mungiu, „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile“, câştigătoarea Palme D‘Or în 2007 şi alte filme prezentate la Festivalul de la Cannes 2010: „Principii de viață“ (Constantin Popescu), Loverboy (Cătălin Mitulescu) ş.a.
Una dintre cele mai așteptate secțiuni ale TIFF-ului rămâne cea dedicată filmelor româneşti. Pe par­cursul a trei zile, publicul va urmări 11 lungmetraje și 16 scurtmetraje, premiere sau producţii recente, ­dintr-o selecție realizată de directorul artistic al TIFF, Mihai Chirilov.
Comedia, la putere
Una dintre cele mai aşteptate premiere de anul acesta este cea a noului film al lui Florin Piersic Jr., „Killing Time“, o parodie a filmelor noir cu asa­sini plătiți. La fel de aşteptată este premiera celui de-al treilea lungmetraj regizat de Dan Chişu, „Și caii sunt verzi pe pereți“.
Comedia „Despre oameni și melci“ (Tudor Giurgiu), care îi reunește pe Andi Vasluianu, Dorel Vişan, Monica Bârlădeanu şi pe renumitul actor francez Jean Fran­çois Stevenin, va deschide ediţia, ur­mând ca aceasta să fie încheiată printr-o comedie cana­diană: „Starbuck“ (Ken Scott).
Actorul, regizorul şi managerul cultural Ion Caramitru va fi omagiat cu Premiul pentru Întreaga Activitate, oferit în fiecare an unei personalităţi din cinematografia autohtonă, iar Premiul pentru Întreaga Carieră oferit unei personalităţi din cinematografia mondială o va omagia pe Geraldine Chaplin.
O noutate este şi prezenţa lui Dov Simens, trainerul de film al vedetelor de la Hollywood, care va susţine, pentru prima dată în Europa de Est, faimosul curs „2 Day Film School“.

Dov Simens, despre «2 Day Film School»

Capital: Care sunt principalele caracteristici ale cursului dumneavoastră?
Dov Simens:
Eu predau afacerea de a produce un lungmetraj în ziua 1 și afacerea de a vinde un film în ziua 2. Ceea ce nu abordez în discurs sau nu încerc să predau este „arta“. Ceea ce predau eu este afacerea de a face artă (ziua 1: cinematografie, scenaristică, regie şi editare) și ulterior afacerea de a vinde artă (ziua 2: difuzare, marketing, finanțare şi profit).
Îi tratez pe toți cursanții ca pe adulți, nu ca pe niște copii care au nevoie de false încurajări și predici. Sâmbătă le predau despre cum să scrie, să producă și să regizeze pas cu pas primul lor lungmetraj independent, cu un buget de 15.000-1.000.000 euro. Adaptez cursul la următoarea ipoteză: dacă sunt în România, am între 20.000 și 1.000.000 euro și vreau să fac un lungmetraj, cum voi distribui banii? Apoi, în caietul de lucru, trebuie să am numele companiilor românești de unde voi închiria camerele de filmat, echipamentul de sunet și pe cel de lumini, voi rezerva locațiile, voi angaja echipa și actorii.
Duminică le predau în felul următor: presupun că sunt un român începător, fără niciun fel de recunoaștere globală, și le arăt cum fac ca filmul meu să fie difuzat în România, să fie difuzat în Europa, să meargă la Festivaluri de Film pentru creșterea vizibilității, să aibă profit maxim în România, prin abordarea mijloacelor: televiziune, rețele de cablu, internet & suport DVD, să obțină un contract cu America de Nord și să ia legătura cu o companie de la Hollywood care difuzează filme și să negocieze cu ea.
La sfârșitul zilei de duminică îi voi învăța despre finanțare și cum să facă rost de cei 15.000-1.000.000 euro.

Capital: Ce știți despre industria de film din România? V-ați adaptat cursul pentru participanții români?
Dov Simens: Știu că în România aveți talent. Am văzut filmul lui Mungiu, „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile“ și „Polițist, adjectiv“ al lui Porumboiu, am văzut „Amintiri din Epoca de Aur“, filmul colectiv al lui Mungiu, şi mi-a mai plăcut „Cea mai fericită fată din lume“, al lui Radu Jude.
Îmi dau seama că aici nu este Hollywood. Este România, cu foarte puține ecrane și cinematografe multiplex și cu doar 10-12 filme produse într-un an. Știu că Centrul Național al Cinematografiei își suspendă competițiile bianuale. Știu ce sunt Uniunea Cineaștilor și Arhiva Națională de Filme. Așadar, cred că pot spune că știu câte ceva despre România. Și da, atunci când predau, adaptez totul la țara în care predau.

Capital: Ce le-ați spune celor cărora le vine greu să creadă că îi puteți învăța în doar două zile cum să realizeze un film?

Dov Simens: Dețin peste 16 miliarde de dolari în povești de succes ale absol­ven­ților mei din ultimul deceniu: oameni ca Will Smith, Quentin Tarantino, Baz Luhrmann, Guy Ritchie, George Clooney, plus sute de producători din televiziune și industria filmului și scenariști de renume, care au participat și ei la curs cu o ușoară neîncredere. Toți au plecat entuziasmați la final, știind ceea ce trebuie să facă pentru a-și începe cariera, fie ca scenarist, producător, regizor sau actor. Cursul meu este superb. Nu este pentru copii, ci pentru adulți, adulți care au încredere în talentul lor și vor doar să învețe afacerea de a face și a vinde lungmetraje. Și îi pot învăța asta în două zile. Am susținut peste 600 de cursuri a câte 100-300 participanți fiecare, cu un total de 200.000 – 300.000 studenți. Doar patru dintre aceştia au cerut să li se returneze banii.