Secretarul Transporturilor al SUA , Sean Duffy, a precizat că Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) a trimis către Casa Albă o regulă interpretativă intitulată „Resetarea Programului CAFE” menită să revizuiască metodologia de calcul.

Duffy a explicat că, potrivit evaluărilor administrației curente, standardele CAFE au fost folosite, „în mod ilegal”, ca o modalitate indirectă de a impune producătorilor trecerea la vehicule electrice, cu efectul secundar al creșterii prețurilor de vânzare. Prin eliminarea vehiculelor electrice din metricile oficiale, a adăugat el, cerințele privind consumul mediu de combustibil ar urma să fie reduse semnificativ.

Republicanii din SUA au acuzat NHTSA că a depășit mandatul legal prin includerea mașinilor electrice

Surse citate de Reuters au amintit că încă din 2024 peste 100 de legislatori republicani au acuzat NHTSA că a depășit mandatul legal prin includerea mașinilor electrice în standardele CAFE. În consecință, Camera Reprezentanților a înaintat în ultima săptămână un proiect de lege care nu doar abrogă aceste standarde, ci și elimină creditul fiscal pentru achiziția de vehicule electrice.

La rândul său, Agenția pentru Protecția Mediului (EPA) a anunțat că va reevalua propriile reglementări privind emisiile și intenționează să retragă autorizația acordată statului California de a interzice vânzarea de autovehicule cu motoare cu ardere internă începând din 2035. Conform calendarelor legislative, Senatul ar putea dezbate în acest mandat proiectul votat deja în Camera Reprezentanților.

Implicații pentru consumatori și mediu

Datele NHTSA din SUA arătau că, dacă propunerea inițială de creștere a standardelor CAFE ar fi fost menținută, consumul de benzină ar fi scăzut cu circa 64 miliarde de galoane și emisiile de CO₂ cu aproximativ 659 milioane de tone, ceea ce ar fi generat economii nete de 35,2 miliarde de dolari pentru consumatori.

Buna funcționare a pieței auto și impactul asupra prețurilor de achiziție a mașinilor electrice s-au numărat printre argumentele invocate de administrația Biden pentru justificarea standardelor stricte.

În schimb, reprezentanții actualei administrații pun accent pe faptul că metodologia revizuită va oferi producătorilor o marjă de manevră mai mare și va tempera costurile pentru cumpărători, dar va slăbi, probabil, și stimulentele pentru tranziția rapidă către vehicule cu emisii zero.

Ce este NHTSA

National Highway Traffic Safety Administration (Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi, NHTSA, este o agenție⁠ a guvernului federal al SUA, parte a Departamentului Transporturilor, axată pe siguranța transporturilor în Statele Unite ale Americii⁠.

NHTSA este însărcinată cu elaborarea și aplicarea standardelor federale de siguranță a autovehiculelor⁠, precum și a reglementărilor privind rezistența autovehiculelor la furt și economia de combustibil⁠, ca parte a sistemului Corporate Average Fuel Economy⁠ (CAFE). FMVSS 209 a fost primul standard care a intrat în vigoare la 1 martie 1967.