Sorin Grindeanu cere taxe mai mari pentru multinaționale și garantează banii pentru Transporturi

Sorin Grindeanu, președintele interimar al PSD și ministru al Transporturilor, a declarat marți seara, într-un interviu pentru Observator și Antena1, că social-democrații susțin ferm taxarea corectă a marilor companii care își transferă profiturile în afara țării, iar proiectele de infrastructură rutieră din PNRR nu vor pierde finanțare, în ciuda recentelor controverse din coaliția de guvernare.

Taxarea companiilor și impozitul progresiv subiecte fierbinți în coaliție

Sorin Grindeanu consideră că marile companii care obțin venituri în România ar trebui să plătească impozite aici, susținând necesitatea unor reguli clare pentru taxarea transferului de capital către externe. Liderul PSD spune că partidul său va insista pentru această măsură în următorul pachet legislativ, pe care îl vede ca pe o corectare a erorilor făcute anterior în coaliție.

„E o coaliţie anormală (…). Acest al doilea pachet nu poate veni prin asumare. A acceptat cel prin care am redus banii la partide. Suntem singurul partid de stânga într-o coaliţie de dreapta. Vom încerca să reparăm anumite lucruri, care s-au pus greşit în pachetul 1. Dacă vrem să încurajăm creşterea demografică să ne adresăm la mame. Sunt lucruri pe care trebuie să le reparăm. Înţeleg că am fost sub presiunea timpului, dar mai e obligatoriu să discutăm şi pe legea asta de capitală. de legea insovlenţei. Ţinem foarte mult să discutăm de taxarea transferului de capital din România în externe, marile companii. Eu cred că dacă ai făcut un venit în România, plăteşti impozit în România”, a afirmat liderul PSD, arătând că partidul pe care îl conduce va insista pentru includerea acestei măsuri în viitorul pachet legislativ.

Sorin Grindeanu
SURSA FOTO: Dreamstime

Liderul social-democrat a explicat că va milita pentru ajustări ale pachetului de măsuri fiscale, după ce primul val de reforme a generat nemulțumiri, inclusiv din cauza lipsei de sprijin pentru mame și familii.

„E o coaliţie anormală (…). Acest al doilea pachet nu poate veni prin asumare. A acceptat cel prin care am redus banii la partide. Suntem singurul partid de stânga într-o coaliţie de dreapta. Vom încerca să reparăm anumite lucruri, care s-au pus greşit în pachetul 1. Dacă vrem să încurajăm creşterea demografică să ne adresăm la mame. Sunt lucruri pe care trebuie să le reparăm. Înţeleg că am fost sub presiunea timpului, dar mai e obligatoriu să discutăm şi pe legea asta de capitală. de legea insovlenţei. Ţinem foarte mult să discutăm de taxarea transferului de capital din România în externe, marile companii. Eu cred că dacă ai făcut un venit în România, plăteşti impozit în România”, a declarat Sorin Grindeanu.

Grindeanu a revenit și asupra temei impozitului progresiv, arătând că România rămâne una dintre puținele țări din UE fără această formă de taxare:

„Am fost foarte înjuraţi. Eu cred că a fost vina noastră că nu am ştiut să îl explicăm. El este accceptă,. Sunt doar trei ţări din UE care nu au. Noi suntem una dintre ele. Un impozit bine pus la punct cu un sistem de deduceri, dacă vrei să finanţezi şcoala copilului. Eu nu cred că în Franţa nu e bine. Toate aceste ţări au impozit progresiv. E una din ţinte şi să convingem lumea că este o soluţie corectă”, a explicat Grindeanu.

Finanțarea proiectelor de transporturi din PNRR rămâne sigură

În contextul anunțului recent al ministrului Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru, privind scoaterea unor proiecte de infrastructură din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Sorin Grindeanu a dat asigurări că proiectele de la capitolul „Transporturi” nu vor pierde finanțare europeană:

„Nu se pierde niciun euro, pentru că proiectele n-au rămas să nu fie finanțate, ci vor fi transferate în alte programe de finanțare europeană, respectiv în Programul Transporturi”, a declarat Grindeanu.

Liderul PSD a subliniat că Autostrada Moldovei, scoasă din PNRR, continuă să fie construită și că lucrările vor merge înainte fără întârzieri majore.

„Dacă mergem acum pe toată Autostrada Moldovei veți vedea că se lucrează pe toate loturile. Ce se va întâmpla? Sursa de finanțare se va schimba pentru o parte din acest loturi. Oricum, exista acest buffer de 14 miliarde…Ce trebuie să se știe este că noi nu pierdem niciun euro la Ministerul Transporturilor, toate lucrările vor continua pentru că vor fi transferate pe programul Transporturi. Ministrul Pîslaru a spus că la Transporturi nu se pierd banii, din păcate la alte capitole se pierd, dar nu la transporturi”, a punctat Grindeanu.

Acesta a mai dat asigurări că moldovenii vor putea circula vara viitoare pe autostradă între Pașcani și București:

„Anul viitor, în vară, se va putea circula pe autostradă de la Pașcani la București”.

Context politic tensionat și priorități de guvernare

Declarațiile lui Sorin Grindeanu vin într-un context de tensiuni crescânde în coaliția de guvernare, pe fondul dezbaterilor privind reforma fiscală și repartizarea fondurilor europene. PSD insistă pe protejarea proiectelor de infrastructură și pe o politică fiscală mai echitabilă, în timp ce partenerii de dreapta ezită să susțină măsuri de natură progresistă.

Rămâne de văzut dacă social-democrații vor reuși să impună taxarea marilor companii și implementarea impozitului progresiv, două dintre cele mai disputate teme ale momentului în România.