Masurarea audientei, in realitate, e o treaba cat se poate de serioasa. Pe baza rapoartelor de audienta, posturile de televiziune isi vand spatii de publicitate. Gestionarea/ Utilizarea datelor de catre clienti (posturi TV, agentii de publicitate) se face prin intermediul unor software-uri. TeleMonitor este o aplicatie software a companiei AGB Data Research, firma care, de la 1 aprilie 1998, ofera pietei romanesti date de audienta TV masurate prin metoda peoplemeter (masurare electronica). TeleMonitor face parte, alaturi de aplicatiile TeleSpot si Kubik, din pachetul software AGB Workstation. TeleMonitor este destinat studierii comportamentului de vizionare TV.

Cu alte cuvinte, cu ajutorul acestei aplicatii se determina ce audienta a avut un anumit program al unei statii TV sau ce audienta a inregistrat pe un anumit interval orar. Altfel spus – numai pentru nespecialisti – TeleMonitor este o interfata dintre baza de date AGB Data Research si utilizator (televiziune, agentie de publicitate, investitor in publicitate).

Baza de date a companiei provine din doua paneluri diferite: un panel de aparate peoplemeter instalate in 350 de gospodarii aflate in orasele tarii cu peste 200.000 de locuitori, inclusiv Bucurestiul, si un panel in care culegerea datelor se face pe baza jurnalelor de audienta, in restul tarii, inclusiv in mediul urban. Asadar, baza de date AGB poate fi utilizata prin intermediul aplicatiei software TeleMonitor, instalata de companie la utilizatori. TeleMonitor ofera si posibilitatea monitorizarii programelor TV (emisiuni si promo-uri) si a pauzelor publicitare. Se poate calcula audienta pauzei publicitare care intereseaza, dar nu se poate „vedea” ce spoturi contine respectiva pauza. (Analiza continutului se face cu ajutorul aplicatiei software TeleSpot.)

TeleMonitor contine cinci sectiuni. Cu ajutorul sectiunii „Evenimente” se poate realiza un top al programelor TV difuzate, de exemplu, in ziua precedenta sau in ultima luna (alegerea iti apartine!), in functie de o variabila a audientei (rating, cota de piata etc.) si se determina profilul telespectatorilor care au urmarit o emisiune (compozitia audientei). Pe baza acestei din urma facilitati se poate vedea din ce categorie socio-demografica (sex, grupa de varsta, educatie, venituri, zona geografica) fac parte telespectatorii unui program.

TeleMonitor are 14 indicatori de audienta

Sectiunea „Analize speciale” ofera informatii referitoare la felul cum a variat audienta unei emisiuni, loialitatea telespectatorilor pentru un program, migratia telespectatorilor (de exemplu, arata, minut cu minut, numarul de telespectatori care „au plecat” de pe un canal TV si pe care canale TV „s-au dus”) si numarul de telespectatori care au vazut anumite parti dintr-o emisiune. Sectiunea „TeleGraph” arata curbele de audienta ale canalelor TV pe diferite perioade de timp.

O facilitate a TeleMonitor se numeste „Van Gogh” si permite realizarea de analize care se refera strict la panelul de peoplemeter, fara a face o pondere specifica la nivelul intregului univers studiat. Se poate afla numarul de persoane din panel care au urmarit un program si timpul acordat vizionarii. TeleMonitor pune la dispozitie nu mai putin de 14 indicatori de audienta uzuali (rating, cota de piata etc.) si specifici (afinitate, cota a timpului de vizionare pentru un anumit tip de programe etc.) Indicatorii de audienta specifici fac obiectul unor analize de rafinament, rar intalnite, din pacate, pe piata de televiziune romaneasca.