Producția de țiței din România la minim istorice, iar prețul motorinei urcă la cele mai ridicate niveluri din 2025
Șoferii români sunt nevoiți să scoată mai mulți bani din buzunar pentru a-și alimenta mașinile cu motorină. Față de zilele precedente, prețul motorinei a crescut cu 8 bani pe litru, atât în varianta standard, cât și premium, indiferent de rețeaua de distribuție. Astfel, prețul la pompă pentru motorina standard a ajuns în intervalul 7,46 – 7,60 lei/litru, iar pentru motorina premium între 7,82 și 8,15 lei/litru.
Această evoluție survine după o perioadă de relativă stabilitate la început de lună, iar specialiștii din piață avertizează că scumpirea poate fi doar începutul unui val de creșteri, pe fondul volatilității de pe piața internațională a petrolului și a dezechilibrelor interne.
Benzina se ieftinește. Șoferii resimt primele reduceri după mai multe luni de stagnare
Spre deosebire de motorină, prețurile la benzină au înregistrat o ușoară scădere, semnalând o divergență tot mai accentuată între cele două tipuri de carburanți. Benzina standard costă astăzi între 6,97 și 7,12 lei/litru, iar benzina premium între 7,58 și 7,82 lei/litru, în funcție de stația de alimentare și zona geografică.
Specialiștii explică această scădere printr-o cerere mai scăzută pentru benzină la începutul sezonului estival, precum și prin cotațiile internaționale care au evoluat descendent în ultimele săptămâni. De asemenea, unele lanțuri de benzinării au aplicat reduceri temporare pentru a atrage clienții, pe fondul concurenței crescute din sector.
GPL-ul rămâne stabil, alternativa preferată pentru mulți români
În ceea ce privește gazul petrolier lichefiat (GPL), veștile sunt bune pentru șoferii care utilizează această soluție alternativă. Prețul GPL-ului se menține constant, în intervalul 3,43 – 3,57 lei/litru, confirmând tendința de stabilitate care a caracterizat această piață în ultimele luni.
Tot mai mulți români aleg conversia autoturismelor la GPL, pe fondul avantajelor de cost, dar și al incertitudinilor legate de evoluția prețurilor la carburanții clasici.
Creșterea prețurilor la carburanți nu este doar rezultatul dinamicii internaționale, ci și consecința directă a problemelor structurale din piața internă. Potrivit celor mai recente date publicate de Institutul Național de Statistică (INS) și preluate de Agerpres, producția de țiței a României a scăzut cu 7,4% în perioada ianuarie – mai 2025, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.
Concret, în primele cinci luni ale anului, au fost extrase doar 1,05 milioane tone echivalent petrol (tep), cu aproape 84.000 tep mai puțin decât anul trecut. Fenomenul este pus pe seama epuizării zăcămintelor mature și a lipsei investițiilor semnificative în descoperirea de noi resurse.
România devine tot mai dependentă energetic
Deficitul de producție internă este acoperit prin creșterea masivă a importurilor. Statistica INS arată că importurile de țiței au crescut cu 43,5% în primele cinci luni din 2025, depășind pragul de 3,67 milioane tep, cu peste 1,1 milioane tep mai mult decât anul trecut. Specialiștii din domeniu avertizează că această dependență de piața externă poate expune România la riscuri majore, în contextul instabilității geopolitice și al fluctuațiilor de pe piața petrolului.
Potrivit prognozei realizate de Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP), această tendință de creștere a importurilor se va accentua și în anii următori, estimându-se o medie anuală de creștere de 1,5% până în 2027, când importurile ar putea atinge 7,8 milioane tep.

Previziunile CNSP nu sunt deloc optimiste pentru sectorul energetic național. Estimările arată că producția de țiței va continua să scadă: de la 2,74 milioane tep în 2025 (cu 2,8% mai puțin față de 2024), la 2,68 milioane tep în 2026 (-2,2%) și 2,63 milioane tep în 2027 (-1,9%).
Pe de altă parte, importurile sunt preconizate să crească semnificativ: cu 10,4% în 2025 (până la 7 milioane tep), cu 7,4% în 2026 (7,52 milioane tep) și cu 7,8% în 2027. Aceste cifre arată o dependență tot mai accentuată de piața globală, ceea ce va pune presiune suplimentară pe prețurile interne la carburanți.
OMV Petrom, cel mai mare producător, anunță scăderi accentuate ale producției
Situația dificilă din piață este confirmată și de rezultatele OMV Petrom, cel mai mare jucător din domeniu. În al doilea trimestru al acestui an, compania a raportat o reducere a producției de hidrocarburi cu 7,2%, ajungând la o medie de 102,2 mii barili echivalent petrol pe zi.
Diminuarea a fost cauzată atât de scăderea producției de țiței și condensat (48,4 mii bep/zi față de 52,6 mii bep/zi anul trecut), cât și de reducerea volumului de gaze naturale (53,8 mii bep/zi comparativ cu 57,5 mii bep/zi în 2024). Reprezentanții companiei explică această scădere prin declinul natural al zăcămintelor mature, în ciuda măsurilor de optimizare operațională implementate în ultima perioadă.