Cel mai costisitor proiect lansat de Ministerul Turismului, Dracula Parc, se afla, deocamdata, in asteptare. Din cei 31,5 milioane de dolari, necesari construirii parcului la Sighisoara, doar trei milioane de dolari au fost stransi, la sfarsitul anului trecut, printr-o emisiune de actiuni. Desi constructia trebuia inceputa in primavara acestui an, nu s-a intamplat nimic. Motivul? Lipsa fondurilor. In urma campaniilor duse de fundatia britanica Mihail Eminescu, precum si a opozitiei UNESCO fata de amplasamentul parcului, Agathon a inceput sa cedeze. Proiectul a fost incredintat spre evaluare firmei de consultanta PricewaterhouseCoopers, care va face publice rezultatele studiului de fezabilitate, precum si trei propuneri de locatii, la sfarsitul lunii noiembrie. Tot atunci, actiunile Dracula Parc vor fi listate la bursa. Privind inapoi, Dan Matei Agathon recunoaste ca „proiectul este in mare intarziere”, ca a gresit neincredintandu-l, de la bun inceput, unei companii internationale de consultanta. Dan Matei Aghaton spune „imi pare rau ca n-am putut sa dam replicile cuvenite campaniilor murdare duse impotriva proiectului”. In plus, ministrul afirma ca „am gresit ca nu l-am dat in judecata pe senatorul liberal care a initiat una dintre campanii, pentru ca in strainatate orice acuzatii trebuie probate si, in mod sigur, el nu putea dovedi nimic”.
„Am invatat foarte multe din acest proiect si nu vom lansa proiectul statiunii Europa decat atunci cand vom avea totul pus la punct”, mai spune Agathon. Reamintim ca, teoretic, statiunea Europa urmeaza a fi construita in urmatorii zece ani pe litoralul romanesc. In prezent, Ministerul Turismului lucreaza la un proiect de lege prin care o serie de facilitati fiscale, cum ar fi scutirea de impozit a profitului reinvestit, vor fi acordate firmelor care vor face investitii pe litoral sau in proiectele speciale promovate de minister.
Un alt program lansat in luna mai, Croaziere pe Dunare, care vizeaza revigorarea turismului in orasele port la Dunare, are destule puncte slabe. Peste 15.000 de turisti straini au vizitat Romania prin intermediul acestui program, cheltuind intre 1.800 si 4.000 de euro pentru o croaziera. tinta pentru 2003 este dublarea acestei cifre, dar pana atunci trebuie rezolvate mai multe probleme. Infrastructura portuara este una dintre ele. „Nava Mozart a asteptat trei ore in apele internationale pentru ca autoritatile portuare din Constanta nu au gasit o dana in care sa acosteze”, spune Dan Matei Agathon. O alta problema este legata de birocratie si de legislatia din Romania, prea complicata in anumite privinte. „Orice nava se aprovizioneaza cu combustibil, apa si alimente in porturile in care acosteaza. Pentru acestea din urma, trebuie sa obtina avize fitosanitare, iar strainii, decat sa alerge disperati dupa ele prin Oltenita, prefera sa dea o fuga la Bucuresti si sa cumpere din Metro, care ofera astfel de documente”, explica ministrul. In plus, nici un turist strain nu vine in Romania sa-si cumpere haine scumpe, ci cauta obiecte traditionale romanesti, care in orasele de la Dunare lipsesc cu desavarsire. „In majoritatea porturilor noastre cersetorii cunosc mai bine orarul navelor straine decat autoritatile. Acestea ar trebui sa amenajeze in fiecare port un loc civilizat in care sa cheme artizanii locali sa-si vanda produsele”, spune Agathon. Insa cea mai mare problema este lipsa traseelor si obiectivelor turistice din porturi. Mai exact, strainii nu prea au ce face in porturile noastre, unde nici macar restaurantele cu specific romanesc, si asa putine la numar, nu sunt la inaltime.

Tintele din 2003: Romania, tara vinurilor; Bucovina de aur

In 2003, Ministerul Turismului va lansa alte doua programe de dezvoltare a turismului. „Romania, tara vinului”, include promovarea a sase zone in care sunt produse vinuri albe, rosii si roze, dand posibilitatea turistilor straini sa deguste si sa cumpere. La randul sau, „Bucovina de aur” este un program de turism cultural.
In ceea ce priveste programele sociale ale ministerului, acestea s-au bucurat de succes la marele public si simplul fapt ca ele au fost initiate este laudabil. „Litoral pentru toti”, program care vizeaza prelungirea sezonului estival, a ajuns la editia a treia. In iunie si septembrie, turistii au putut petrece o saptamana la mare, beneficiind de tarife reduse si de fiecare data s-au vandut in jur de 90% din cele 20.000 de locuri disponibile. Tot in scopul prelungirii sezonului estival a fost lansat si programul „1 Mai la mare”, prin care 3.500 de locuri au fost puse la dispozitia elevilor si studentilor dornici sa deschida sezonul. Proiectul „Copiii Soarelui” a oferit cazare gratuita pentru copiii sub 12 ani ai turistilor straini si romani.
In schimb, „Turism pentru sanatate”, program ce oferea pensionarilor posibilitatea de a petrece o saptamana intr-o statiune balneoclimaterica la un tarif redus, „a fost un esec”, dupa cum recunoaste Dan Matei Agathon. „Biletele oferite prin acest program le-au concurat pe cele destinate pensionarilor si subventionate cu 70% de catre Ministerul Sanatatii. S-a dovedit ca biletele oferite de noi erau mai scumpe. Greseala a fost ca ne-am orientat catre un segment de piata neadecvat. Acum, am lansat un program similar, destinat insa tuturor persoanelor active”, sustine ministrul turismului. In cadrul programului „Turism pentru sanatate”, orice angajat poate beneficia de unul din cele 88.000 de locuri din statiunile balneoclimaterice, la un tarif special. Un pachet de sase nopti de cazare cu mic dejun si tratament costa 940.000 lei, iar biletele pot fi procurate de la agentiile de turism pe baza trimiterii medicului de familie sau a medicului specialist.    

Programele turistice lansate de ministrul turismului

· Dracula Park – un proiect controversat care, la aceasta ora, asteapta un verdict – daca va fi construit
si in ce loc – de la firma de consultanta PriceWaterhouseCoopers
· Statiunea turistica
Europa – acest proiect se afla, deocamdata, in asteptare. Este greu de spus daca acest proiect se va
finaliza sau nu vreodata.
· Croaziere pe Dunare – a adus ceva turisti straini in Romania, dar a scos la iveala faptul ca din punctul de vedere al croazierelor tara noastra nu este un mediu propice.
· Romania, tara vinului – va incepe anul viitor. Cine poate stii daca va fi sau nu un succes?
· Bucovina de aur – aceeasi situatie ca si cu proiectul Romania, tara vinului.
· Litoral pentru toti – vremea nu l-a ajutat pe ministrul Agathon sa duca la bun sfarsit editia a III-a
a acestui program.
· 1 Mai la mare – programul i-a facut fericiti pe multi elevi si studenti.
· Copiii soarelui – un program ratat pentru ca s-a aplicat haotic, adica unele firme au tinut cont de el, altele nu.
· Turism pentru sanatate – esec. A fost un fel de concurenta intre Ministerul Sanatatii si cel al Turismului din care, paradoxal, au pierdut turistii.