Anul trecut a constituit o mare dezamagire pentru sectorul auto. Dupa opt ani de crestere constanta a vanzarilor, in 1999 a avut loc o scadere importanta, de 16%. Conform Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule, principala cauza a acestei evolutii a fost recesiunea economica, ce ajunsese sa afecteze si categoriile cu o situatie materiala mai buna care isi permiteau sa isi cumpere o masina. Chiar si persoanele si firmele care nu au fost afectate de caderea economica au evitat sa investeasca intr-o perioada de incertitudini majore. Cifra vanzarilor de masini noi importate a fost de 10.500 de bucati, cu 42% mai mica decat in 1998, cand se vandusera 18.000.
Primele cinci luni ale anului 2000 au adus cateva mutatii deosebit de spectaculoase pe piata. „Fara indoiala, cea mai importanta mutatie a avut in prim-plan compania Renault. Anul trecut, Renault a avut vanzari de ordinul a cateva sute de automobile, fiind un jucator important pe piata romaneasca. Anul acesta insa, Renault a depasit deja mia de automobile vandute si sunt sanse sa vanda peste trei mii de bucati pana la sfarsitul anului. Este o crestere de peste 300%, iar numarul de masini vandute a fost limitat doar de motive tehnice – posibilitati de livrare”, afirma Dan Vardie, analist auto.
Cand a venit in Romania, anul trecut, Renault isi propusese sa vanda circa 2.000 de masini. O cifra considerata de multi foarte optimista, dar care se pare ca va fi depasita cu mult. Modelul forte din gama Renault este Megane, fabricat in Turcia, la care cifra vanzarilor pe primele cinci luni a fost de 821 de bucati, cu doar 215 masini sub rivalul de aceeasi clasa, Daewoo Cielo, la care vanzarile pentru aceeasi perioada au fost de 1.036 de unitati.
Secretul Renault Megane il reprezinta, in opinia lui Dan Vardie, in primul rand, modelul in sine, ideal pentru cerintele pietei romanesti, si in al doilea rand, pretul foarte mic cu care Renault a reusit sa vanda masina respectiva. Nivelul redus al pretului a facut ca, in mod neoficial, unii concurenti sa acuze de dumping constructorul francez. Renault a vandut in Romania in total 1.149 de bucati in primele cinci luni ale anului, cu cateva zeci de masini mai putin decat Porsche Romania. Reprezentantul pentru Romania al Audi, Seat, Skoda, Porsche si Volkswagen, desi comercializeaza un portofoliu de modele mult mai variat, iar masinile de fabricatie germana au un renume mult mai bun decat cele produse de Renault, nu a reusit sa vanda decat 1.224 de unitati. Marca cea mai bine vanduta din portofoliul Porsche Romania a fost Volkswagen, cu 674 de bucati vandute.
Modelul de Volkswagen care s-a bucurat de cel mai mare succes pe piata romaneasca a fost Passat, cu 290 de bucati vandute. Porsche Romania a vandut bine si Skoda (438 de bucati, din care 232 au fost Octavia). Vanzari bune au avut si Fiat cu 328 de bucati (din care 178 Punto), Peugeot cu 288 de bucati (din care 202 au fost model 206), Ford 225 de bucati (112 Focus) si Hyundai cu 200 de bucati. Foarte interesant in cazul firmei Hyundai este faptul ca din cele sapte modele comercializate in Romania, cel mai bine s-a vandut un 4×4: Galloper cu 70 de bucati vandute. Pe locul doi s-a clasat modelul Accent, cu 62 de bucati vandute. Liderul la modele 4×4 a fost, bineinteles, ARO, cu 313 masini vandute la intern (90 ARO 10 si 223 ARO 24). In ciuda pozitiei de lider pe piata interna, constructorul din Campulung se confrunta cu probleme majore, cifra vanzarilor sale fiind ingrijorator de mica. In afara de masinile vandute in tara, ARO a mai exportat 65 de masini.
Land Rover conduce la clasa 4×4 de import
Pe primul loc la masinile 4×4 importate se situeaza constructorul britanic Land Rover, cu 81 de bucati, din care 61 modelul Freelander. Pe locul doi Hyundai, cu 70 de bucati Galloper, iar pe trei Jeep, cu 65 de bucati (35 Grand Cherokee, 16 Cherokee si 14 Wrangler). Mitsubishi ocupa locul al patrulea cu 42 de Pajero vandute. In afara de modelele de teren, Mitsubishi a vandut in primele cinci luni ale acestui an in Romania, doar doua masini.
Foarte aproape de Mitsubishi s-a situat Mercedes, cu 38 de modele ML. Gustul romanilor pentru masini exotice si scumpe se reflecta in statistici in functie de puterea de cumparare. Au fost vandute doua Jaguar S-type, patru Porsche (doua Boxter si doua Carrera), doua Mercedes CLK si un BMW M5. Unul dintre Jaguaruri a fost cumparat de fostul fotbalist Ilie Dumitrescu, iar intr-un Porsche se plimba o vedeta a talk-show-urilor TV.
Liderul incontestabil al pietei auto din Romania ramane, desigur, Dacia, cu toate ca vanzarile au scazut mult fata de acceasi perioada a anului trecut. Pe primul trimestru, Dacia a vandut doar 9.000 de masini, cu 62% mai putin decat in aceeasi perioada a anului 1999. Pe primele cinci luni ale anului in curs, vanzarile Dacia au atins 13.447 de bucati, (57,62% cota de piata). Dintre acestea, 10.524 au fost Dacii clasice, cu a caror silueta romanii s-au obisnuit de peste 30 de ani, iar 2.923 au fost modelul Nova. „Clientela a devenit sensibila la Dacia. Exista o confuzie. Multi cred ca modelul de cinci mii de euro va aparea foarte curand, desi s-a facut cunoscut ca acesta nu va iesi pe piata mai devreme de 2003. Altii asteapta face-lift-ul la Nova. Multi clienti ai Daciei sunt in expectativa, asteptand noile modele”, declara Dan Vardie.
La Daewoo, cel mai bine vandut model de pana acum, Tico, a fost deja detronat de fratele mai tanar, Matiz. In primele cinci luni s-au vandut 1.568 Tico si 1.802 Matiz. Deja, „micul gigant” a devenit atractia principala a firmelor de distributie, principalii cumparatori ai automobilelor de clasa mica. Pe locul al treilea se situeaza Cielo, cu 1.036 de bucati, iar pe patru, Nubira cu 395 de masini.
Numarul de masini noi vandute in raport cu numarul de locuitori, situeaza piata romaneasca a automobilelor cu mult in urma celor din fostele tari socialiste. In Romania se urmareste vanzarea automobilelor familiale, in timp ce in Slovenia, prin publicitate se incearca convingerea familiilor sa-si cumpere cea de-a treia masina.