Seat continuă să supravieţuiască, deşi a provocat o pierdere de peste 1,5 miliarde de euro grupului mamă Volkswagen, începând cu 2005.  Puţini ştiu că spaniolii au început să fabrice maşini la începutul anilor ’ 50 împreună cu cei de la Fiat. Marca a fost cumpărată la mijlocul anilor ’80 de grupul german Volkswagen. După o perioadă relativ bună, Seat a devenit oaia neagră a grupului. Seat raportează pierderi financiare an de an, încă din 2005. Pierderile din 2012 au fost de 156 milioane de euro, iar cele de anul trecut se ridică la 152 milioane de euro. În primul trimestru al acestui an vânzările Seat în Europa au fost de 77.537 unităţi, în timp ce Dacia a vândut  91.797 maşini. Nemţii nu au renunţat niciodată să creadă în Seat şi după ce timp de mai mulţi ani i-au tatonat pe italienii de la Alfa Romeo au redescoperit marca spaniolă. Noul model Leon s-a dovedit a fi un succes în Europa, în special în Germania şi Marea Britanie.  În ţara noastră, Leon este cel mai vândut model al spaniolilor în primele patru luni fiind înmatriculate 34 de unităţi.

Având în vedere succesul modelului hatchback, nemţii au mers mai departe şi au lansat varianta ST, primul break din istoria producătorului spaniol. Leon ST este mai lung cu 27 de centimetri decât varianta hatchback, mai greu cu 45 de kg, iar portbagajul este cu 207 litri mai mare.  Interiorul este simplu, iar liniile bordului sunt drepte, atât de drepte încât poţi să-ţi ţii cafeaua direct pe bord, atunci când rulezi cu viteze mici. Toate instrumentele de bord şi butoanele sunt amplasate la îndemâna şoferului, iar sistemul media cu ecran de 5,8 inch este intuitiv, deşi rezoluţia nu este nemaipomenită.  Am remarcat simplitatea cu care se conectează telefonul mobil prin Bluetooth la sistemul maşinii, spre deosebire de maşini mult mai pretenţioase, dar şi spaţiile de depozitare, mai mult decât suficiente.  De asemenea, Leon ST oferă un spaţiu generos şi pasagerilor, bancheta din spate fiind suficient de încăpătoare chiar şi pentru trei adulţi înalţi. Portbagajul are un volum de 587 litri.

Sportivul deghizat în maşină de familie

Spaniolii oferă Seat Leon ST în cinci variante de motorizare, trei pe benzină şi două diesel. Modelul testat era echipat cu un motor pe benzină de 1,2 litri ce dezvoltă 105 CP, varianta de echipare Style.  Deşi maşina pare mare la exterior, aceasta nu cântăreşte decât 1,2 tone, iar motorul cuplat la transmisia automată DSG în şapte rapoarte este foarte agil. La viteze mici, în Seat Leon ai impresia că te afli într-un hibrid, maşina find extrem de silenţioasă şi confortabilă. La acest aspect contribuie şi suspensiile extrem de bine setate care amortizează drumurile cu denivelări. Maşina este foarte stabilă şi în curbe, aici ST demonstrându-şi ADN-ul sportiv, ruliul fiind redus. Direcţia este precisă, iar consumul neaşteptat de mic. În oraş, Seat Leon ST are un consum de 5,8 litri,  prag pe care l-am depăşit cu doar doi litri, iar în mediu extraurban consumul scade la 4,5 litri, cifre foarte bune pentru breakul spaniol. 

Modelul testat, care includea printre altele pachetul confort drive, şapte airbaguri, adaptive cruise control, pachet de asistenţă şofer şi plafon panoramic din sticlă, costă 24.400 de euro, însă cei care nu au nevoie de cele de mai sus, trebuie să ştie că cel mai ieftin Leon ST costă 15.000 de euro. Principalii concurenţi ai Leon ST sunt Renault Mégane Sport Tour, Opel Astra Sports Tourer, Kia Cee’d Sporty Wagon, Ford Focus Wagon, Skoda Octavia Combi şi Volkswagen Golf 7 Variant.