Pe piaţa muncii lucrează acum mai mulţi bărbaţi, dar numărul femeilor cu studii superioare este mai mare. Ponderea lor în activităţile sociale dovedeşte câtă preocupare există pentru inechităţile de gen din ţările UE.

În 2025, piaţa muncii va fi perfect echilibrată, din punctul de vedere al reprezentativităţii celor două sexe în activitatea economică. Doar că numărul angajaţilor, per total, va scădea. Până atunci, ne mai despart doar câţiva ani, iar profilul actual al pieţei muncii europene nu se potriveşte cu schimbările demografice anticipate statistic.

104-13588-1.jpgPortretul statistic efectuat de Eurostat asupra vieţii bărbaţilor şi femeilor din Europa indică acum supremaţia bărbaţilor angajaţi pe piaţa muncii (72%), faţă de femei (57% din totalul femeilor apte de muncă). Sexul frumos depăşeşte numeric însă, sub aspectul pregătirii la nivel universitar. Ele reprezintă mai mult de jumătate (55%) din absolvenţii cu studii superioare în majoritatea ţărilor europene, chiar dacă nivelul pregătirii universitare a crescut în ultimii ani, per ansamblul membrilor UE. Discrepanţe sunt şi în afara graniţelor Uniunii. În Islanda, studentele reprezintă 60% din totalul tinerilor care urmează o facultate, dar proporţia bărbaţilor pe piaţa muncii depăşeşte mult media europeană (87% din bărbaţii apţi de muncă).

Balanţa se echilibrează, într-un fel, pe măsură ce creşte nivelul studiilor. Mult mai mulţi bărbaţi din Uniune urmează cursuri postuniversitare. Şi domeniul specific de pregătire contribuie la realizarea unui aşa-zis echilibru. Femeile preferă domeniul sănătăţii, ştiinţelor sociale, educaţiei, care sunt şi mai prost remunerate, în timp ce bărbaţii se orientează preponderent spre inginerie, producţie şi construcţii. La fel este situaţia şi în domeniul ştiinţelor, al matematicii şi al informaticii. Numărul absolvenţilor de sex masculin este dublu faţă de cel al fetelor. Doar în Slovacia şi România procentele diferă în favoarea sexului slab. Dacă la nivelul UE absolventele cu studii superioare în domeniile ştiinţe, matematică şi informatică (din totalul absolvenţilor în domeniu), au o pondere medie de 39,8%, în România depăşesc 59%. În timp ce în UE raportul dintre sexe este în favoarea bărbaţilor, la noi acesta este de 1,4 absolvente în ştiinţe, matematică şi informatică la un bărbat. Rău este faptul că, pe ansamblul Uniunii, ponderea absolventelor în aceste domenii de pregătire continuă să scadă.

104-13589-2.jpgRomâncele stau mult mai bine decât europenii, în general, şi bărbaţii în special, şi în domeniul pregătirii în ştiinţe sociale, jurnalism şi comunicare (71,9% femei, faţă de media UE de 66,5% femei). Şi în privinţa pregătirii în business şi administraţie depăşim indicatorii Uniunii (65,5% femei, faţă de media UE de 59,8% femei). În clasamentul Eurostat ne situăm peste media europeană şi în domeniul pregătirii în industrie, inginerie şi construcţii. Absolventele noastre sunt cu nouă procente peste media colegelor lor din Uniune, care însumează doar 23,6 puncte procentuale. Prost ne situăm însă sub aspectul pregătirii pe tot parcursul vieţii. Numărul absolvenţilor cu studii superioare care participă la cursuri de instruire este de zece ori mai mic decât media înregistrată în celelalte ţări membre ale UE.

Bărbaţii conduc, în timp ce femeile muncesc

104-13590-3.jpgTinerii europeni preferă să muncească însă, în detrimentul studiilor. Băieţii petrec zilnic, în medie, cu 40 de minute mai mult decât fetele în cadrul unor munci plătite. Doar în Suedia şi Franţa fetele alocă mai mult timp derulării unor activităţi profesionale, în paralel cu studiile. Englezii, în schimb, bat recordul. Băieţii lucrează peste trei ore pe zi, iar fetele două ore şi 24 de minute, în medie. Adevărul este însă că tinerii britanici alocă şi cel mai scurt timp pregătirii (96-97 minute/zi) dintre toţi europenii.

Bărbaţii au grijă însă să se recreeze mai mult decât femeile. În faţa calculatorului petrec 41 de minute, jucând diverse jocuri sau navigând pe programe de relaxare, în timp ce fetele îşi rezervă zilnic doar 13 minute. Cu 13 minute mai mult decât femeile sunt implicaţi zilnic şi în activităţile sportive. Diferenţa este aproximativ egală şi în privinţa timpului rezervat pentru urmărirea programelor de televiziune. Egalitate se poate spune că ar fi doar în privinţa timpului rezervat pentru călătorii, cu diferenţa că femeile se dedică mai mult cumpărăturilor, iar bărbaţii preferă să folosească vacanţele pentru a se relaxa şi odihni.

Una peste alta, bărbaţii par să fie mult mai avantajaţi. Fie şi dacă luăm în considerare faptul că ponderea lor este mult mai mare sub aspect calitativ în domenii de activitate considerate preponderent feminine. În educaţie, deşi lucrează mult mai multe femei, numărul lor este întrecut de cel al bărbaţilor când vorbim despre învăţământul superior. La fel şi în cercetarea din domeniul educaţiei.

104-13591-4.jpgAvantajaţi sunt şi în sectorul afacerilor. România este însă într-o situaţie favorizată. Ponderea femeilor care lucrează în cercetare în domeniul afacerilor este relativ mare (42%). Posturile ocupate de femei în conducerea întreprinderilor se situează la egalitate cu colegele lor din Uniune şi chiar cu 0,1 procente peste media UE, în cazul conducerii întreprin-derilor mici. Bărbaţii noştri, în schimb, stau prost prin raportare la mediile Uniunii. Dacă în UE 0,8% din bărbaţi sunt directori şi directori executivi, iar manageri în întreprinderi mici sunt 4,4% din bărbaţi, în România ajung la 0,8% în posturile ierarhice de top şi doar 2,2% conduc afacerile din micile întreprinderi. Oricum am socoti, numărul bărbaţilor care ocupă poziţii importante în activitate este dublu faţă de cel al femeilor. În multe domenii, ponderea creşte ameţitor. În sectorul bancar, spre exemplu, conducerea este asigurată de bărbaţi în proporţie de 100% în Italia, Ungaria şi Turcia. În România, prezenţa bărbaţilor în structurile de vârf urcă la 83%.

Diferenţele se regăsesc, în mod evident, în salarii. Bărbaţii câştigă, în medie, cu 15% mai mult decât femeile în posturi similare, cu diferenţe semnificative de la un sector la altul. În industrie, spre exemplu, salariul bărbaţilor este cu 60% peste cel al femeilor. În compensaţie, femeile lucrează mai mult. La nivel global, potrivit estimărilor făcute de Banca Mondială, deşi contribuie la două treimi din orele de lucru din lume, femeile câştigă doar 10% din veniturile lumii şi deţin 1% din proprietăţile din lume. n

BURSE

Germania

Europa-Universität Viadrina din Frankfurt/Oder oferă burse pentru studenţi din mijloacele financiare ale Serviciului German de Schimburi Academice (DAAD). Studenţii vor beneficia de o bursă în valoare de 400 euro/lună, până la finalizarea studiilor. 
Data limită pentru înscriere: 15 iulie.

Informaţii suplimentare: https://www.euv-frankfurt-o.de/; https://www.bukarest.
diplo.de/Vertretung/bukarest/ro/06/ddatei__viadrina-08,property=Daten.pdf

Austria

Academia Diplomatică din Viena oferă burse de studii atât pentru cursuri de vară de limba şi cultura germană, cât şi cursuri de civilizaţie austriacă.
Durata programului: 4-29 august.
Înscrierile se pot face până la 15 iunie.

Informaţii, inclusiv formularul de înscriere, se găsesc pe site-ul:
www.davienna.ac.at/sommerkurs.
 
Persoană de contact: Corina Rosskogler:
Tel: +43(0)15057272/ 135
E-mail: corina.rosskogler@a-vienna.ac.at

Japonia

Burse Monbukagakusho-Mext

Guvernul Japoniei oferă burse pentru elevii/studenţii care vor să urmeze o facultate în Japonia.
Durata studiilor: 5-6 ani
Condiţii de înscriere
• Să fie absolvenţi de liceu cu rezultate foarte bune
• Să fie născuţi intre 2 aprilie 1987 şi 1 aprilie 1992
• Să aibă disponibilitatea de a învăţa limba japoneză şi de a studia în limba japoneză
• Nu beneficiază de o altă bursă, alta decât a Guvernului Japoniei

Burse de cercetare

Bursele durează un an şi jumătate sau doi ani, cu începere de la 1 aprilie sau 1 octombrie 2009

Condiţii de înscriere
• Să aibă sub 35 de ani la 1 aprilie 2009 (născuţi pe sau după 2 aprilie 1974)
• Să fie absolvenţi ai unei facultăţi, cu rezultate de excepţie pe timpul studiilor
• Programul de cercetare prezentat să fie în domeniul în care s-au pregătit sau unul înrudit
• Pentru candidaţii care nu optează pentru un domeniu de studiu legat de limba sau cultura japoneză, nu sunt necesare cunoştinţe de limba japoneză

Domenii de studiu:
• Ştiinţe sociale şi umaniste
• Politehnica, medicina
Nu se primesc solicitări pentru domeniile muzică, arte plastice şi teatru.

Formularele se pot ridica de la sediul Ambasadei Japoniei (Şos. Nicolae Titulescu nr. 4-8, America House Building – Aripa de Est, Et. 8) sau se pot descărca de pe site-ul www.ro.emb-japan.go.jp

Termenul limită de depunere a dosarelor la ambasadă, pentru ambele tipuri de burse, este 27 iunie.
Link-uri utile: Ghid general pentru cei care doresc să studieze în Japonia:
https://www.studyjapan.go.jp/en/index.html

VITRINA CĂRŢII

104-13587-3637marketing.jpgMarketing in sectorul public, de Philip Kotler şi Nancy Lee, Editura Meteor Press, este o lucrare fundamentală, destinată exclusiv instituţiilor guvernamentale. Sunt prezentate zeci de poveşti de succes ale unor instituţii de toate genurile din toată lumea. Autorii demonstrează însă, prin conceptele moderne de marketing abordate, cum este posibil să se creeze instituţii guvernamentale ale viitorului, total diferite de cele cu care ne-am obişnuit şi de care ne-am săturat. Cartea prezintă un model eficient de elaborare a unui plan de marketing, bazat pe contactul cu oamenii, cu nevoile şi dorinţele lor, plan în care autorii demonstrează cum pot fi  cheltuiţi mai puţini bani şi cu mai mult succes. Adică, obţinând rezultatele aşteptate de clienţi.

Pentru achiziţionare: Tel./Fax: 021-222.33.12; 222.83.80;
e-mail: comenzi@meteorpress.ro

104-13586-3637managerdesucces.jpgManager de mare succes, de Nic Peeling, Editura Meteor Press, este o carte care combină cele mai bune exemple practice cu tehnicile specifice de management, destinată tuturor managerilor din prima linie a organizaţiei. Autorul încearcă să cuprindă în paginile lucrării experienţa câştigată în decursul anilor în lucrul cu managerii şi să o sintetizeze sub forma unor sfaturi, tehnici şi instrumente concrete, capabile să ajute pe cei interesaţi în abordarea cu succes a tuturor situaţiilor. Lucrarea propune sfaturi referitoare la managementul resurselor umane, conducere, cultura de echipă, organizarea echipei, încheierea unei afaceri de succes, modalităţi de pregătire pentru a ajunge expert în management.

Pentru achiziţionare: Tel./Fax: 021-222.33.12; 222.83.80;
e-mail: comenzi@meteorpress.ro

Capital – Editia nr. 20, data 21 mai 2008