Noul document, disponibil pe telefon sau alte dispozitive electronice, va coexista cu varianta clasică, fizică, necesară în continuare pentru călătoriile în afara Uniunii, în țări care nu recunosc formatul digital.
Europarlamentarul Ștefan Mușoiu a declarat că documentul digital va fi „mai greu de falsificat și mai ușor de verificat de către autoritățile din toate statele membre”. Astfel, măsura urmărește atât modernizarea proceselor administrative, cât și creșterea siguranței rutiere la nivel european.
„Vor fi introduse permise digitale, disponibile pe telefon sau alte dispozitive electronice. Acestea vor fi mai greu de falsificat și mai ușor de verificat de către autoritățile din toate statele membre”, a declarat europarlamentarul Ștefan Mușoiu.
Documentul digital aduce și un sistem unitar de penalizare
Noua directivă europeană vizează și unificarea sancțiunilor pentru trei tipuri de infracțiuni rutiere grave: conducerea sub influența alcoolului sau drogurilor, accidentele mortale și depășirea cu peste 50 km/h a vitezei legale. Aceste abateri nu vor mai putea fi ignorate la trecerea frontierei, deoarece sancțiunile vor fi recunoscute automat în toate statele membre.
Astfel, un șofer penalizat în Germania, de exemplu, va avea sancțiunea aplicabilă și în România, eliminându-se posibilitatea ca o persoană sancționată într-o țară să continue să conducă nestingherită în alta.
Directiva urmează să intre în vigoare în maximum patru ani de la adoptarea oficială, iar lista infracțiunilor comune ar putea fi extinsă de Comisia Europeană. Obiectivul ambițios al acestei reforme este de a elimina complet victimele de pe șoselele europene până în anul 2050, scrie Antena 3.
Ce trebuie reținut: valabilitatea noului permis digital și a celui fizic
Noile norme prevăd perioade standardizate de valabilitate a permiselor de conducere:
-
15 ani pentru permisele de categorie B (autoturisme) și A (motociclete);
-
5 ani pentru categoriile destinate transportului profesional – C și D (camioane și autobuze).
Aceste termene vor fi aplicabile atât permisului fizic, cât și versiunii digitale.
Alte schimbări importante: vârste mai mici și controale mai stricte
Pe lângă introducerea permisului digital, Uniunea Europeană a aprobat o serie de măsuri menite să sporească siguranța rutieră. Printre acestea:
-
Reducerea vârstei minime pentru obținerea permisului: la 17 ani, cu condiția ca tânărul să conducă alături de un adult cu experiență.
-
Perioadă de probă extinsă pentru șoferii începători: timp de doi ani, aceștia vor fi supuși unor reguli mai stricte privind consumul de alcool, droguri sau comportamente riscante la volan.
-
Evaluări medicale mai riguroase: autoritățile pot introduce teste oftalmologice și controale de sănătate periodice pentru șoferii de toate vârstele.
Scopul acestor măsuri este reducerea numărului de accidente și uniformizarea criteriilor privind obținerea și menținerea permisului auto în toate țările membre.