De ce este lichidul de frână atât de important?
Sistemul de frânare al unui autoturism funcționează hidraulic. Asta înseamnă că atunci când apeși pedala, forța transmisă către roți se realizează prin intermediul lichidului de frână. Fără el, frânele nu reacționează sau o fac întârziat și ineficient.
Cele mai frecvent utilizate tipuri de lichid de frână sunt DOT3, DOT4 și DOT 5.1. Acestea sunt create special pentru a rezista la temperaturi ridicate și pentru a menține o presiune constantă în sistem, potrivit ProMotor.
Cât de des trebuie schimbat și de ce?
Producătorii auto recomandă schimbarea lichidului de frână o dată la 2 ani sau după 40.000 km. În România, unde traficul urban implică multe frânări și condiții meteorologice variate, acest interval este chiar mai important de respectat.
Lichidul de frână este higroscopic, adică absoarbe umezeala din aer. Chiar și o mașină care nu este rulată frecvent va avea, în timp, lichid contaminat. Apa acumulată în lichid scade temperatura la care acesta fierbe, crescând riscul de „vapor lock” — momentul în care în sistemul de frânare se formează vapori care împiedică frânarea.
Semne că lichidul de frână trebuie schimbat
Chiar dacă nu ții cont de kilometraj sau intervalul de timp, unele simptome ar trebui să îți atragă imediat atenția:
-
Pedala de frână devine moale sau are o cursă neobișnuit de lungă.
-
Mașina frânează greu sau timpul de oprire crește vizibil.
-
Se aprinde martorul de frână în bord.
-
Lichidul din vasul de expansiune este închis la culoare, semn clar de contaminare.
Pedala moale apare, în general, atunci când în sistem există bule de aer sau apa acumulată a compromis lichidul. Acest lucru duce la o scădere a presiunii hidraulice, reducând eficiența sistemului.
Ignori lichidul de frână? Plătești scump
Costurile unei înlocuiri la timp sunt infime comparativ cu reparațiile necesare în cazul în care sistemul cedează. Un litru de lichid de frână costă între 40 și 100 de lei, iar manopera este simplă și rapidă.
În schimb, dacă lichidul nu este schimbat:
-
Componentele metalice se corodează.
-
Pompa de frână și etrierele se pot defecta complet.
-
ABS-ul se poate bloca sau ceda în totalitate.
-
Îți poți pierde frânele complet, exact când ai mai multă nevoie de ele.
Un accident cauzat de lipsa frânelor este una dintre cele mai periculoase situații posibile în trafic.