Un proiect de lege, ce trebuie să treacă mai întâi de votul Camerei Deputaţilor, for decizional, prevede ca viitoare buletine să conţină şi o semnătură electronică. Mai exact, cărţile electronice de identitate vor conţine şi un certificat digital pentru semnătură electronică, ce va fi emis de către Ministerul Afacerilor Interne şi va constitui echivalentul legal al semnăturii de mână. Există însă mai multe probleme.

Proiectul de lege ar intra în contradicţie cu legea europeană: certificatele digitale emise de Ministerul de Interne vor fi simple, nu calificate. Doar în acest ultim caz semnătura electronică este echivalentul semnăturii de mână, prevede Regulamentului european 910/2014, care se aplică şi în ţara noastră. Semnătura calificată, potrivit normelor europene, îndeplinește anumite condiții ce țin în special de securitatea datelor, asigurând o legătură directă și neîndoielnică între identitatea reală a unei persoane și identitatea sa electronică.

Ministerul de Interne nu este deocamdată un „prestator de servicii de încredere calificat”

Regulamentul european invocat mai sus mai prevede că certificatele calificate pentru semnătură electronică trebuie emise doar de către un „prestator de servicii de încredere calificat”, cu respectarea unor cerințe clare. Acest statut se acordă de către un organism de supraveghere. Prestatorul de servicii este obligat să ia măsuri tehnice și organizaționale corespunzătoare pentru gestionarea riscurilor la adresa securității serviciilor, să folosească anumite tehnologii pentru a asigura integritatea datelor și identitatea semnatarului.

Astfel, ar trebui să existe un organism independent care să reglementeze, supravegheze și supervizeze activitatea Ministerului de Interne privind emiterea certificatelor pentru semnătură electronică. Conform prevederilor legale actuale, organismul de supraveghere este tot o instituţie din subordinea Guvernului, însă Comisia Europeană a transmis că Guvernul (prin instituțiile sale subordonate) nu poate acționa, în același timp, ca Organism de supraveghere și Prestator de servicii de încredere. Aceste roluri sunt distincte și trebuie separate, atât legal, cât și organizațional, scrie avocatnet.ro.

În statele membre UE în care a fost introdus cardul electronic de identitate, cu posibilitatea integrării de certificate digitale, se folosesc certificate calificate de semnătură electronică, cu respectarea prevederilor conţinute în Regulamentul 910/2014. Costurile sunt foarte mici pentru stat. În Belgia, spre exemplu, statul plăteşte sub un euro pentru un certificat calificat, valabil zece ani, de pe cartea electronică de identitate. Belgia are circa 10 milioane de locuitori.