Persoanele cu venituri mici, care nu acoperă nivelul de trai minimal, vor putea primi venitul minim de incluziune începând din anul 2024. Acesta va cuprinde venitul minim garantat și alocația pentru susținerea familiei. Cererea necesară se va putea depune la primăria de domiciliu a solicitantului, potrivit normelor intrate în vigoare.

Din anul 2024, persoanele singure sau familiile cu venituri foarte mici vor putea primi lunar venitul minim de incluziune. Acesta va consta într-unul sau două ajutoare: ajutorul de incluziune sau ajutorul pentru familia cu copii.

Care sunt condițiile pentru a primi acest ajutor?

Principala condiție este ca solicitantul să nu aibă un venit mai mare de 700 de lei.

Totuși, chiar dacă venitul lor se încadrează în această sumă, nu toți vor putea beneficia de venitul minim de incluziune. Persoanele care au în proprietate, închiriere, comodat sau orice altă formă de deținere unul sau mai multe bunuri nu vor putea beneficia de acest ajutor.

Printre aceste bunuri se numără clădirile, terenurile din intravilan cu o suprafață mai mare de 1.200 mp în zona urbană și 2.500 mp în zona rurală (cu excepția curții) sau mașinile cu o vechime mai mică de zece ani.

Ce acte se vor cere?

Potrivit normelor de aplicare a Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, conținute de HG 1.154/2022, care a apărut în Monitorul Oficial, ajutorul se va acorda în baza unei cereri și a unei declarații pe proprie răspundere, completate în format electronic sau pe hârtie, care vor fi depuse la serviciul public de asistență socială din cadrul primăriei de domiciliu.

În declarația pe proprie răspundere, solicitantul va trebui să completeze informații cu privire la componența familiei, veniturile fiecărei persoane, locuință și numărul de persoane care locuiesc la adresa respectivă. După aceea, se va completa un angajament de plată, în cazul unor plăți necuvenite.

Angajații serviciului public vor verifica datele din cerere. În cazul unor suspiciuni cu privire la veridicitatea datelor, primarul va dispune efectuarea unei verificări de teren în termen de 5 zile de la înregistrarea cererii.

După validarea veridicității datelor, primarul va emite dispoziția de aprobare a dreptului, care conține categoriile de ajutoare ce compun venitul minim de incluziune. Decizia se va transmite în termen de 5 zile de la aprobarea cererii.

Plata ajutorului se va face lunar, începând cu luna următoare a celei în care s-a aprobat decizia de emitere a plății, pe bază de mandat poștal, în cont curent personal sau în cont de card.

Care va fi valoarea venitului minim de incluziune?

Valoarea ajutorului de incluziune, prima componentă a venitului de incluziune, va fi în valoare de 275 lei lunar pentru membru de familie și 400 de lei pentru persoana singură cu vârsta de peste 65 de ani.

Ajutorul pentru familia cu copii, a doua componentă a venitului minim pe incluziune, se va stabili în funcție de componența și de mărimea familiei, iar cuantumul maxim va putea ajunge la 480 lei.