Totodată, pașaportul simplu electronic nu poate fi obținut prin împuternicirea unei alte persoane din România. Procedura necesită prezentarea personală la un consulat.

Schimbarea pașaportului. Trebuie urmați mai mulți pași

Ulterior, oficiile consulare ale României transmit datele în România. Ministerul Administraţiei şi Internelor le verifică, procesează şi eliberează documentul. După aceea, pașaportul este transmis oficiului consular unde a fost depusă cererea. Documentul poate fi ridicat din locația respectivă, notează publicația Rotalianul.

În cazul paşapoartelor pierdute sau furate, este necesară sesizarea autorităţilor locale de poliţie şi obţinerea unei dovezi a reclamării pierderii sau furtului. Aceasta va fi prezentată la consulatul român odată cu depunerea cererii pentru noul paşaport.

Pierderea paşaportului poate fi declarată şi la misiunea diplomatică sau oficiul consular. În schimb, furtul se declară numai la poliţia locală.

Trebuie să vă prezentaţi personal la sediul cel mai apropiat al unui Consulat General

Pentru a obține un nou paşaport simplu electronic este necesară prezența la sediul cel mai apropiat al unui Consulat General al României. Prezenţa solicitantului este obligatorie deoarece sistemul de procesare a paşaportului simplu electronic presupune preluarea electronică a fotografiei, semnăturii şi amprentelor solicitantului.

Este necesară și achitarea blanchetei paşaportului. Contravaloarea blanchetei pașaportului este de 59 euro. Se achită la misiunea diplomatică sau oficiul consular la care cererea de eliberare a paşaportului este depusă.

Această sumă nu se percepe cu titlu de taxă consulară, deoarece nu constituie venit la bugetul de stat. Reprezintă un cost de producție, care se virează către producătorul blanchetelor. Ca dovadă a achitării, este eliberată o chitanță.

Ulterior, va fi eliberat un formular de cerere care este tipărit de sistemul informatic. Acesta va avea semnătura solicitantului în original.

Pe lângă formularul primit de la Consulat, trebuie să depuse următoarele documente în original:

  • Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Documentul provizoriu poate fi acceptat doar dacă este însoţit de certificatul de naştere, în original;
  • Paşaportul anterior, dacă este cazul;
  • În cazul declarării furtului paşaportului simplu, este necesară prezentarea unei dovezi eliberate de poliţia statului de reşedinţă, însoţită de traducerea acestei dovezi, efectuată de către un traducător autorizat. Acest document se apostilează sau se supralegalizează de către misiune diplomatică sau oficiu, după caz;
  • în cazul distrugerii paşaportului simplu, este necesară prezentarea documentul distrus sau deteriorat, ori fragmente din acesta. Condiția este că acestea trebuie să cuprindă elemente care să facă posibilă identificarea documentului. Declaraţia de pierdere sau de distrugere a pașaportului se completează pe formularul primit de la Consulat.

Documentele originale trebuie să fie returnate imediat după finalizarea cererilor de eliberare a paşapoartelor. Acestea nu pot fi reţinute, conform sursei menționate. Totodată, paşaportul nu se eliberează în regim de urgenţă. Astfel, nu sunt percepute taxe de urgenţă pentru eliberarea documentului.