Sa fim mai expliciti. In decembrie 1998, de pilda, hotararea de guvern privind nivelul primelor de asigurare RCA pentru anul urmator a fost publicata in Monitorul Oficial doar cu o saptamana inainte de sfarsitul anului. Detinatorii de autovehicule au intrat in panica. Avand la dispozitie un timp foarte scurt pentru a-si plati asigurarea obligatorie auto, acestia au facut coada la societatile de profil intr-o vreme in care trebuiau sa se ocupe de cadouri si colinde. Cei care n-au reusit sa-si incheie polita in timp util s-au expus riscului de a scoate bani din buzunar, fie sub forma despagubirilor in cazul unui accident din vina proprie, fie ca amenda in cazul controlului agentilor de circulatie.
Pe de alta parte, companiile de asigurari au renuntat la bilanturile festive de sfarsit de an, mobilizandu-si in preajma Craciunului intreg personalul si chiar angajand in plus intermediari dispusi sa castige un ban din comisioanele oferite pentru vanzarea tichetelor RCA. In spiritul „respectului” proverbial fata de cetatean, la sfarsitul anului trecut, Executivul a repetat figura la cote mult mai inalte. Dand unda verde pentru incasarile RCA pe 28 decembrie, acesta a lasat, practic, la dispozitia automobilistilor un interval doar de trei zile pentru a-si putea plati in termen asigurarea de raspundere civila pentru anul 2000. Istoria s-a repetat. Injurand din nou Guvernul, proprietarii de masini s-au vazut nevoiti sa renunte la pregatirile de Revelion pentru a-si asigura raspunderea civila in calitate de conducatori auto si pentru a putea beneficia de reducerea de 10% oferita la plata integrala a politei. Motivele emiterii din nou cu intarziere a hotararii de guvern privind primele de asigurare RCA aproape ca nu mai conteaza.
Directorul OSAAR, Nicolae Crisan, afirma ca proiectul acestui act legislativ a fost depus de catre institutia pe care o conduce in timp util, adica la inceputul lunii noiembrie. Cum insa sfarsitul anului a coincis cu schimbarea guvernului Radu Vasile, e usor de presupus ca fostul premier nu a semnat hotararea de guvern din cauza statutului sau incert, iar noul premier, Mugur Isarescu, a amanat acest lucru pana la familiarizarea cu problematica noului post. Daca motivele intarzierii conteaza mai putin, nu acelasi lucru se poate spune si despre efectele acesteia. Apeland la intelegerea companiilor de asigurari, OSAAR a propus acestora prelungirea termenului de valabilitate a vechii asigurari in primele saptamani ale lunii ianuarie, pentru a oferi asiguratilor un timp in plus pentru incheierea politelor.
Asiguratorii declina
oferta OSAAR
BAAR, reprezentantul asiguratorilor, a declinat oferta, explicand pe buna dreptate ca societatile membre nu sunt companii de binefacere, ci firme orientate spre obtinerea de profit. „Tot ce am putut obtine a fost prelungirea acordarii reducerii la plata integrala pana la 20 ianuarie” – spune Nicolae Crisan. Pe de alta parte, timpul scurt si miza mare au facut din campaniile RCA o lupta aproape fara reguli. Goana dupa clienti a facut ca multe societati de asigurari sa ofere intermediarilor comisioane care depasesc cu mult atat recomandarile OSAAR, cat si rezervele tehnice specifice activitatilor de asigurare. „Am emis o circulara, spune Nicolae Crisan, prin care recomandam companiilor sa nu depaseasca procentul de 25% ca limita a cheltuielilor de administrare pentru polita RCA. Din pacate, actuala legislatie nu ne permite sa impunem acest procent”. In practica insa, lucrurile stau altfel. Comisioanele oferite au fost, in general, invers proportionale ca marime cu renumele pe piata al societatii de asigurare care vinde polita si direct proportionale cu valoarea incasarilor, mergandu-se pana la 50% acolo unde a fost vorba de parcuri auto mari, cum sunt, de exemplu, cele apartinand Armatei. Daca tinem cont la acest procent si de reducerea de 10% oferita legal la plata integrala si anticipata a politei, atunci recomandarea OSAAR pare o gluma buna. Daca pe langa acestea luam in considerare si rata daunei – care la asigurarile auto este de aproximativ 60% – concluzia este aceea ca societatile in cauza nu isi vor putea constitui rezervele legale pentru acest tip de asigurare, iar asiguratii nu vor putea beneficia de o protectie reala.
Asirom vinde asigurari
in piata
Pe de alta parte, incheind conventii civile cu cei care au dorit sa vanda polite RCA in aceasta perioada, companiile de asigurari au omis stipularea in aceste contracte a cel putin unei clauze esentiale. Aceasta se refera la conditiile in care se vand politele RCA si care au legatura cu credibilitatea intregii piete a asigurarilor. Politele Asirom, de exemplu, se pot cumpara fara probleme din piata Obor, acolo unde vecinii tarabei cu acest produs financiar sunt, la vest, muraturile, iar la est, borcanele cu diverse conserve. Daca nu aveti drum pe acolo, puteti incerca la un magazin de carne din cartierul Dristor sau intr-o masina abandonata din Drumul Taberei, ca sa enumeram doar cateva din locurile vazute de autorul prezentului articol.
Daniela Grigore, directorul care raspunde de asigurarile auto la Asirom, ridica neputincioasa din umeri: „Sigur ca nu suntem de acord, dar nu putem avea un control asupra locurilor unde vand toti agentii nostri”. Asirom nu este un caz unic. Este doar un exemplu dintr-o lista, cu mult mai lunga, a companiilor care, din dorinta unor castiguri imediate, accepta ca agentii colaboratori sa incheie polite oriunde si oricum.
In alta ordine de idei, hotararea de guvern privind asigurarea de raspundere civila auto pentru anul 2000 contine cateva prevederi pe care insa nu le veti gasi pe tichetele RCA, cea mai importanta dintre acestea referindu-se la limitele despagubirilor acordate de asigurator, acestea fiind de 600.000 (limita minima) si 200 milioane (cea maxima).