Potrivit Codului Rutier, aceste indicatoare ar trebui să fie amplasate astfel încât să fie observate cu uşurinţă şi de la o distanţă adecvată, atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte. De asemenea, între ele trebuie să existe o concordanță și trebuie întreținute corespunzător. Însă acest lucru, care revine în sarcina administratorului drumului public respectiv, nu se întâmplă întotdeauna.

„Astfel, întâlnim indicatoare cu treceri de pietoni ascunse în spatele copacilor, marcaje rutiere inexistente, indicatoare rutiere neconforme, cu dimensiuni diferite de cele standard şi care nu mai au vopsea lizibilă pe ele şi, de asemenea, cozi uriaşe de autovehicule formate din pricina unor semafoare puse la întâmplare pe străzile din România.

Majoritatea autorităţilor locale, care sunt şi administratori de drum, au recunoscut că nu au efectuat nici un marcaj rutier în ultimii ani în multe zone ale localităţilor lor, motivând că bugetul alocat în prezent abia acoperă necesarul unui sector/cartier”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.

Nu s-au făcut inspecții pe drumurile din România

Pe viitor însă administratorii drumurilor vor putea fi trași la răspundere pentru amplasarea defectuoasă a acestor indicatoare.

Potrivit datelor statistice invocate de inițiatorii acestui proiect legislativ, în 2021, nu mai puțin de 1.100 de kilometri de drum din România au marcajele rutiere deteriorate, iar peste 5.500 de indicatoare lipsesc cu desăvârșire. De asemenea, în același an datele mai arată că pe trecerile de pietoni au avut loc 470 de accidente, care au dus la 101 decese și rănirea gravă a altor 375.

De menționat că, neacordarea de prioritate pietonilor este printre primele cauze ale producerii accidentelor în România, iar mulți șoferi au mărturisit fie că nu au văzut semnul de circulație întrucât era ascuns în spatele copacilor, fie marcajul de pe zebră era șters.

Autoritatea Rutieră Română (ARR) ar trebui să se ocupe de inspecțiile de siguranță a drumurilor, însă în perioada 2019-2021, doar 13,45% din drumuri au fost verificate. O situație asemănătoare se regăsește și la primăriile și consiliile județene, care nu au făcut nici măcar o verificare pe drumurile pe care le au în administrare.

Poliția Rutieră ar urma să facă aceste verificări

În acest sens, proiectul de lege propune ca inspecțiile să fie făcute de poliția rutieră, inclusiv după amplasarea indicatoarelor, indiferent de tipul de drum. În cazul în care vor fi descoperite nereguli, administratorii vor avea la dispoziție 120 de zile pentru remedierea acestora, altfel riscă amendă.

Noua procedură este justificată prin faptul că ARR nu dispune de resursele necesare pentru a verifica starea tuturor drumurilor, iar autoritățile locale nu se implică suficient. Astfel, poliția rutieră ar avea atât competența, cât și resursa umană care să facă aceste verificări, iar instituirea sancțiunilor pentru administratori îi va determina să fie mai atenți la starea drumurilor.

„Pentru ca drumurile publice fără marcaje şi indicatoare rutiere să nu mai fie un pericol public, pentru ca România să nu rămână în continuare pe ultimele locuri din Europa în ceea ce priveşte siguranţa rutieră, iar mii de români să moară pe străzi în accidente cumplite, este necesară implicarea maximă a Poliţiei Rutiere în gestionarea siguranţei rutiere, în gestionarea crizei mijloacelor de semnalizare rutieră de pe drumurile publice din România”, argumentează inițiatorii proiectului, potrivit fanatik.ro.