Și, cu siguranță, mulți se întreabă acum, mai mult decât înainte, ce se poate face pentru a reduce costurile energiei și în ce măsură vehiculele electrice sau hibride ar putea fi soluția la toate aceste probleme. Euronews s-a consultat cu Tilmann Vahle și Matthias Ballweg, doi experți în vehicule electrice, pentru vedea care sunt cele mai frecvente întrebări și mituri privind EV. Iată ce spun aceștia.

Care este diferența între vehiculele electrice și mașinile pe combustibil

Gama de vehicule electrice se ridică, în general, la nivelul mașinilor alimentate cu combustibil și este semnificativ mai bună decât vehiculele hibride. Mașinile electrice, cunoscute și sub numele de vehicule electrice alimentate cu baterie (BEV), au de obicei o autonomie de până la 350 de km, cu o singură încărcare.

După ce bateria se consumă, aceasta poate fi reîncărcată până la 80% în câteva ore sau chiar în jumătate de oră pentru unele modele de performanță. Acest lucru depinde însă și de sursa de alimentare disponibilă.

Bateriile vehiculelor electrice sunt mai bune decât în trecut? Cei doi experți spun că așa s-ar părea, deoarece motoarele cu baterie ale EV sunt proiectate pentru a supraviețui la fel ca durata de viață utilă a vehiculului în sine.

În prezent, aproximativ 80% din durata de viață a bateriilor este de 12 până la 15 ani. Iar cifra crește constant și poate ajunge până la 20 de ani în viitorul apropiat. Se pot cumpăra EV la mâna a doua? Procesul este la fel de ușor ca și achiziționarea mașinilor pe combustibil?

Cele două întrebări primesc un răspuns afirmativ din partea experților. Cu toate acestea, pe unele piețe, vehiculele electrice sunt atât de căutate, încât unele modele ”second-hand” ar putea să coste chiar mai mult decât mașinile noi.

Este însă nevoie de experți tehnici pentru a evalua durata probabilă de viață rămasă a mașinii și a avea o estimare de preț fiabilă. Pentru bateriile moderne, există software analitic sofisticat care poate produce această estimare.

De asemenea, viitorul document al bateriei UE va conține toate informațiile relevante pentru a oferi o estimare a duratei de viață a bateriei. Pe termen mediu, va fi și mai ușor și mai ieftin să cumpărăm mașini electrice second-hand decât mașini cu combustibil.

Cât costă să conduci vehicule electrice

Cheltuielile diferă mult în funcție de condițiile locale de cost, dar vehiculele electrice sunt întotdeauna mai ieftin de condus decât cele alimentate cu combustibil. Costurile cu combustibilul sunt întotdeauna fluctuante, în timp ce costurile cu electricitatea sunt mai stabile. De asemenea, în multe țări din UE, se pot primi subvenții și scutiri la anumite taxe dacă cumpărați un vehicul electric, reducând costurile totale.

Începând cu 2020, orice proprietar de vehicul electric în UE este eligibil să participe la schema de credite de carbon pentru a contribui și la îmbunătățirea standardelor de emisii. Acest lucru poate duce la o economisire între 250-550 euro pe an. Cu toate acestea, asigurarea pentru mașinile electrice poate fi mai scumpă, deoarece acestea tind să fie mai puternice în accelerație și mai grele datorită bateriei.

Cum vor afecta vehiculele electrice economia

Vehiculele electrice vor avea, fără îndoială, un impact asupra economiei. Sunt mult mai ieftin de condus, iar acest lucru va aduce beneficii gospodăriilor cu venituri mai mici.

De asemenea, o creștere a cererii de vehicule electrice va aduce cu sine nevoia unei noi infrastructuri pentru încărcare. Ulterior, această infrastructură va necesita investiții și va genera multe locuri de muncă. Iar oportunitățile nu se termină aici, deoarece eva fi nevoie de oameni și pentru a lucra la metalele din care se fac bateriile. Desigur, ar putea exista mai puține locuri de muncă în ceea ce privește întreținerea mașinilor, dar perspectivele economice generale par a fi bune atât pentru economie, cât și pentru indivizi.

Vor deveni mai ieftine mașinile electrice înainte de interzicerea mașinilor cu combustibil?

Cu siguranță răspunsul este DA. Și nu numai pentru că tehnologia bateriilor progresează – o scădere a costurilor cu aproximativ 50% este probabilă până în 2030 – ci și pentru că vehiculele electrice sunt mai ușor de făcut, necesitând mult mai puține piese mobile.
În consecință, costurile de producție ar putea scădea între 20 și 40% până în 2030, iar mașinile vor fi mai ieftin de condus, dar și construit.

Cât de sigure sunt vehiculele electrice

Dacă ne uităm la modelele Tesla, s-ar părea că vehiculele electrice sunt mai sigure. Telsa a fost considerată cea mai sigură mașină în testele de impact, deoarece bateria este incredibil de stabilă.

Vremea pare să nu aibă o influență prea mare asupra funcționalității vehiculelor electrice. Norvegia are cele mai multe vehicule electrice pe cap de locuitor. Prin urmare, frigul extrem din țară nu le-a afectat atât de mult, pentru a descuraja oamenii să le achiziționeze.