in urma cu zece ani, piata serviciilor de coafura-cosmetica era dominata de cele aproximativ 30.000 de unitati Igiena aflate i evidenta sistemului cooperatiei mestesugaresti. La acestea se adaugau si citeva mici frizerii particulare de cartier, detinute, de regula, de persoane i virsta. Aparitia sectorului privat – care i 1997 isemna 27.220 de unitati i toata tara, respectiv 31% din totalul celor existente – a marcat noi tendinte, atit i rindul clientilor, cit si i cel al lucratorilor din sistem.
Majoritatea saloanelor particulare de coafura-cosmetica au aparut i perioada 1991-1992, cind situatia economica era ceva mai buna decit acum, motiv pentru care itreprinzatorii priveau viitorul afacerii lor prin lentile roz.
De citiva ani, Comisia Nationala pentru Statistica nu mai monitorizeaza aceste servicii, astfel icit nu putem afirma cu certitudine care este i acest moment forma de proprietate dominanta. Este evidenta isa amploarea pe care a luat-o privatizarea i acest domeniu de activitate, mai ales i mediul urban: este imposibil ca, cel putin la cinci blocuri, sa nu existe un salon de coafura. in foarte multe cazuri isa, aprobarile pentru functionarea acestora s-au dat cu prea multa generozitate.
Exista astfel de unitati deschise i baraci de tabla, de catre persoane care nu au vreo legatura nici cu profesia, nici cu managementul, ajungindu-se i acest fel sa se bagatelizeze o meserie foarte pretentioasa si destul de greu de ivatat. „Pentru a putea supravietui, patronii isi „fura” lucratorii unii altora, tentindu-i cu salarii mai mari sau cu promisiunea ca le vor lasa lor afacerea iceputa. Bineiteles, promisiunile nu se tin nici de o parte, nici de alta, motiv pentru care acest sector al serviciilor se confrunta cu un interminabil fenomen de migrare a personalului”, afirma Cristina Ciuca, managerul saloanelor de frumusete Crystal Cosmetics din Bucuresti.
Concurenta neloiala este prezenta chiar si i cadrul cooperativelor Igiena, o parte dintre lucratorii activi ai acestora deschizindu-si propriile saloane, i care atrag clientela unitatii la care sunt angajati cu carte de munca.
Cooperativa Igiena si-a redus activitatea cu 40%
La sfirsitul anului 1989, Cooperativa Igiena din Bucuresti detinea 146 de unitati, i care lucrau 4.560 de frizeri, coafori, cosmeticiene si manichiuriste. in prezent, activitatea acestora s-a diminuat cu 40%, iar numarul personalului s-a ijumatatit. Din diferite motive, i ultimii zece ani s-au pierdut 36 de spatii, cauza principala fiind revendicarea acestora de catre fostii proprietari.
„in 1994, Igiena a devenit societate cooperativa pe actiuni. Un an mai tirziu, stiind ca avem o concurenta puternica i sectorul privat si vazind ca ne scad solicitarile din partea clientelei, am decis sa ne adaptam economiei de piata”, precizeaza Mihai Pintilie, director general si presedintele Consiliului de Administratie al SCA Igiena Bucuresti. Masurile au vizat, i special, modernizarea si dotarea unitatilor cu aer conditionat, televizoare color si cu produse profesionale de calitate de la firme ca Wella, LOreal si Revlon. Din 1995, de cind s-a pornit aceasta actiune, s-au investit aproximativ patru miliarde de lei anual. Din pacate, calitatea unei parti a personalului lasa i continuare de dorit – ca si i cazul unor saloane particulare, de altfel – clientele avind nenumarate nemultumiri. Una dintre acestea se refera la faptul ca produsele scumpe, de marca, sunt ilocuite cu altele ieftine, pentru ca nu se desfac i fata clientilor.
„Pina acum, am captat forta de munca din calificarile pe care le facea Grupul L
Saloanele de ifrumusetare isi pierd clientela
17 august 2000, 12:00
Ultima modificare în 17 august 2000, 15:00
in urma cu zece ani, piata serviciilor de coafura-cosmetica era dominata de cele aproximativ 30.000 de unitati Igiena aflate i evidenta sistemului cooperatiei mestesugaresti. La acestea se adaugau si citeva mici frizerii particulare de cartier, detinute, de regula, de persoane i virsta. Aparitia sectorului privat - care i 1997 isemna 27.220 de unitati i toata tara, respectiv 31% din totalul celor existente - a marcat noi tendinte, atit i rindul clientilor, cit si i cel al lucratorilor din sistem
Etichete: arhiva
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Aerul conditionat intra mai usor in birouri
- Pretul mic face valoroase actiunile SIF
- Adrian Dura: „Primul buget a fost de 200.000 $”
- Slujbasii Parlamentului sunt controlati magnetic
- Cheloo si Ombladon sunt tarati in tribunale
- Tricourile personalizate au succes pe plaja
- Falimentul national se amana
- Esentialul saptamanii
- Ordonanta nr. 124/30 iunie 2000
- Miza pe dolar este riscanta