ANAF introduce sancțiuni pentru lipsa facturilor în e-Factura. Sistemul, reglementat prin OUG 69/2024, completează cadrul legislativ stabilit de OUG 120/2021, introducând obligativitatea transmiterii facturilor în format electronic pentru tranzacțiile B2C (business-to-consumer).
ANAF extinde e-Factura la toate tranzacțiile B2C
În această categorie intră toate facturile emise de operatorii economici – fie că sunt plătitori sau neplătitori de TVA – către persoane fizice. Facturile vor conține, în locul codului fiscal, codul numeric personal (CNP) al clientului. Sunt exceptate doar bonurile fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate.
Conform legislației, obligația intră în vigoare la 1 ianuarie 2025, însă sancțiunile se aplică abia din 1 iulie 2025. Amenzile variază în funcție de categoria contribuabililor:
- între 5.000 și 10.000 lei pentru marii contribuabili;
- între 2.500 și 5.000 lei pentru contribuabilii mijlocii;
- între 1.000 și 2.500 lei pentru celelalte persoane juridice și persoanele fizice autorizate.
Aceste sancțiuni se aplică dacă facturile nu sunt transmise în termenul legal în cursul unei luni calendaristice. În cazul în care fapta nu constituie infracțiune, ea este tratată ca și contravenție.
„Începând cu data de 1 ianuarie 2025, operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România (…), indiferent dacă sunt sau nu înregistrați în scopuri de TVA (…), pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România (…), efectuate în relația B2C (…), au obligația să transmită facturile emise în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura. Fac excepție bonurile fiscale (…) care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate (…)”, prevede cadrul legal primar al sistemului e-Factura (art. 10^1 alin. 2).

Această măsură are ca scop creșterea transparenței și a controlului fiscal
Persoanele fizice nu trebuie să își creeze un cont în Spațiul Privat Virtual pentru a primi facturile de utilități, acestea continuând să fie transmise prin canalele obișnuite – fie prin poștă clasică, fie prin e-mail.
„Constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate potrivit legii infracțiuni, următoarele fapte: (…) nerespectarea de către operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România (…) a prevederilor art. 10^1 alin. (2), începând cu data de 1 iulie 2025, pentru una sau mai multe facturi al căror termen-limită de transmitere în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura intervine în cursul unei luni calendaristice”, arată actul normativ.
Această măsură are ca scop creșterea transparenței și a controlului fiscal, urmând ca toate facturile pentru bunuri și servicii livrate pe teritoriul României în relația B2C să fie raportate în sistemul electronic național.