de capital, optiune care a fost luata in considerare de actionarii Romexterra Leasing.Scaderea permanenta a dobanzilor la lei si mentinerea constanta a celor la valuta, sau chiar cresterea acestora, determina o presiune de micsorare a dobanzilor practicate de societatile de leasing, ceea ce va duce la scaderea profitabilitatii in acest sector de activitate. In cautarea unor surse de finantare mai ieftine, actionarii Romexterra Leasing au decis listarea companiei la Bursa. Cornel Coca Constantinescu, presedintele societatii, si in acelasi timp presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania, ne-a declarat ca listarea la Bursa a fost o decizie fireasca pentru o companie de leasing, avand in vedere ca peste 95% din finantarea acestora este data de banci. Spre deosebire de credit, finantarea unei companii listate prin oferta publica primara de vanzare sau prin majorare de capital este foarte mica, de circa 1-2%. Conducerea Romexterra Leasing considera ca, pe langa avantajele obtinerii unor finantari mai ieftine de pe piata de capital, listarea la Bursa aduce si un plus de imagine companiei. Actiunile vor avea o valoare incontestabila, data de piata pe baza cererii si ofertei, iar o companie publica va beneficia de o imagine buna in mediile economice, mai ales prin faptul ca este transparenta.„Este o orientare fireasca pentru ca piata de capital ar trebui sa fie o alternativa la banci. Pe langa piata de leasing auto (care este preponderent in acest moment) mai exista piata de leasing a echipamentelor si cel imobiliar. Cel putin pentru leasingul imobiliar perioada de finantare este foarte mare (10-15 ani), ceea ce determina o nevoie de finantare ieftina a companiilor de leasing si pentru perioade mari“, a precizat Constantinescu. Presedintele Romexterra Leasing spune ca listarea la Bursa este doar o prima etapa: „In a doua etapa vom lansa o emisiune de obligatiuni, iar dupa aceea ne vom orienta si pe pietele externe pentru finantare.“ In opinia lui Cornel Coca Constantinescu, emisiunea de obligatiuni este mai buna decat un credit bancar, pentru ca se poate face pe o perioada mai lunga, trei-cinci ani, ratele dobanzii pot fi fixe, iar principalul poate fi rambursat la scadenta, spre deosebire de un credit bancar, pentru care rambursarea se face partial in fiecare luna. Acest lucru permite unei companii sa reintroduca in circuit banii in loc sa plateasca in fiecare luna, astfel sa aduca mai multa valoare.“Oficialul Romexterra Leasing a afirmat ca modalitatea intrarii pe Bursa va fi stabilita ulterior, fie prin majorare de capital social prin emisiuni de actiuni pe piata primara, fie prin vanzare de actiuni pe piata secundara de catre actionarii existenti. In ambele cazuri, Romexterra Bank va ramane actionar majoritar. In cazul in care se va opta pentru vanzare pe piata secundara, va fi oferit publicului 25-35% din capitalul social.
Piata este dominata de leasingul auto
Chiar daca pana in prezent nici o alta companie de leasing nu si-a anuntat listarea la Bursa, miscarea facuta de Romexterra Leasing ar putea aduce mai multe companii din acest sector pe piata, in cautarea unor surse de finantare ieftine. Totusi, pe piata de capital mai este prezenta o societate de leasing, International Leasing, insa este listata pe Rasdaq.Din analiza datelor furnizate de Asociatia Societatilor de Leasing din Romania (ASLR) reiese ca cel mai important segment al pietei de leasing continua sa il reprezinte cel al autovehiculelor. Ponderea acestui segment a ajuns anul trecut la nivelul de aproximativ 92,67 %, iar autoturismele raman cel mai important segment al acestei categorii (61,06% din totalul pietei de leasing), in timp ce echipamentele industriale si cele agricole au o pondere foarte mica, sub 5%. Valoarea totala a contractelor incheiate anul trecut de firmele de leasing s-a ridicat la 1,8 miliarde de euro, cu aproape 30% mai mare decat cea inregistrata in anul precedent, urmand ca, in 2005, aceasta sa fie de cel putin 2,1 miliarde de euro, conform estimarilor ASLR.Reprezentantii ASLR considera ca problemele cu care se confrunta societatile de leasing din Romania sunt: cadrul legal inca insuficient structurat, lipsa de informare a potentialilor clienti despre leasing (unde se include si preferinta de natura psihologica a proprietatii asupra bunului in dauna unui contract de leasing, in care dreptul de proprietate asupra bunului trece asupra utilizatorului numai dupa efectuarea platii integrale de catre acesta), stadiul actual al economiei nationale, riscul de tara inca ridicat si, implicit, nivelul redus al investitiilor straine, puterea de cumparare redusa a populatiei.

Leasingul in Romania

Structura contractelor     % din total
de leasing la nivelul ASLR     – 2004
Autovehicule    92,67 %
Echipamente industriale    4,04 %
Echipamente agricole    0,67 %
Altele (birotica,
tehnica medicala)    2,36 %
Imobiliare – office    0,21 %
Imobiliare – rezidential    0,05 %

Conform Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR) pe piata de leasing din Romania activeaza aproximativ 200 de societati, iar dintre acestea 36 sunt membre ASLR, detinand insa o cota de piata de peste 57%.
Piata de leasing din Romania este structurata astfel (procentual in cadrul ASLR):
– firme de leasing afiliate unor banci (10 %);
– firme de leasing afiliate unor producatori sau furnizori de produse (15%);
– firme de leasing independente (75 %).