Companiile romanesti duc lipsa de manageri locali care sa fie capabili sa puna in practica celebra maxima „gandeste local si actioneaza global”. Din aceasta cauza, majoritatea firmelor care se stabilesc in Romania aduc manageri occidentali, care indeplinesc toate criteriile de performanta.
Intr-o dupa-amiaza deosebit de calduroasa pentru luna iunie, John Gore trebuia sa treaca peste barajul unor intrebari care mai de care mai dificile. El fusese numit cu doar cateva zile in urma CEO la Brewery Holdings (BH), cel mai mare grup de fabrici de bere din Romania.
Gore preluase conducerea companiei intr-o perioada dificila pentru investitii (1997), tinand cont de efectele nefaste ale crizelor financiare din Rusia si Asia. „Cum veti reusi sa dezvoltati o campanie agresiva de marketing ?”, „Ce solutii aveti pentru rezolvarea problemei distributiei ?”
Proprietarii companiei au tot insistat cu astfel de intrebari. Gore a ramas calm si a raspuns prin fraze dinainte masurate. Din cand in cand, Nick Penny, adjunctul sau personal, ii mai soptea cate ceva la ureche.
Dupa doar trei ani, de data aceasta intr-o friguroasa zi de iarna, proprietarii BH, fondurile de investitii Oresa Ventures si Advent Capital, au anuntat ca au reusit cea mai profitabila „iesire” dintr-o afacere prin vanzarea cu 164 milioane de euro a afacerii cu bere din Romania. Austriecii de la Brau Union preluau o companie care in trei ani de zile crescuse de la 4% la 20% din piata.
Intrebat care a fost motivul acestui succes enorm, Cornel Marian de la Oresa Ventures a raspuns simplu: managementul de exceptie.
„Valoarea echipei manageriale a fost determinanta. Altfel nici n-am fi putut concura cu ceilalti mari producatori de pe piata romaneasca”, spunea Cornel Marian.
Expansiunea BH pe piata a fost sustinuta de gasirea unor solutii eficiente pentru rezolvarea problemei distributiei si de impunerea marcilor de bere produse: berea Ciuc a fost transformata dintr-un brand local intr-unul national, iar berea Gambrinus a urmat acelasi traseu.
Dusan Wilms, directorul general al Metro Cash&Carry Romania, spune ca un bun conducator nu este cel care vede doar cifrele, ci acela care este obsedat de oameni, care ii striga pe nume, le cunoaste mentalitatea si stie cum sa ii motiveze. „Un manager nu trebuie sa tina cont doar de abilitatile care tin de business, ci si de felul lui de a fi, lucru foarte important deoarece se transmite si organizatiei pe care o conduce”, spune Wilms.
Majoriatea companiilor de consultanta sau a bancilor de investitii spun ca Romania duce lipsa de astfel de manageri. Acestia mai spun ca vestitele firme romanesti, vesnic in pierdere ar trebui sa aplice cat mai rapid regula generala a lumii financiare „Cine nu are manageri sa-si cumpere”.