An de an, analiștii români și străini prognozează o aliniere a piețelor din Europa Centrală și de Est (ECE) la evoluțiile din zona occidentală a continentului, considerate piețe mature.
Numai că, în fiecare an, estimata migrare a clienților din noile state membre ale Uniunii Europene către modele hatchback în detrimentul celor în trei volume întârzie să apară. Nici în privința motorizărilor sau a echipamentelor de comandă și control preferate nu se observă, încă, o apropiere importantă. Conform statisticilor, piața românească este chiar mai departe de curentul vestic decât cea din ECE.
Prețul face piața
Faptul că România are o piață în care prețul este cel mai important factor de achiziție nu mai este o noutate. Liderul absolut al vânzărilor din 2010, modelul Dacia Logan, nu este nici pe departe un vehicul scump și, cu atât mai puțin, bine dotat. Nici Duster nu excelează la capitolul echipamente de siguranță sau de comandă și control, iar clasarea pe poziția a treia a Skodei Octavia nu face decât să arate plafonul până la care mulți români își pot împinge pretențiile. Este interesant de observat că suntem singura țară europeană în care un SUV, Dacia Duster, se află pe podiumul vânzărilor. 
În același timp, în Europa Occidentală, modelul Volkswagen Golf continuă să facă legea, urmat de Renault Megane și Ford Fiesta. Nici acestea nu sunt modele scumpe, însă nu se pot compara cu liderii din România nici în privința prețului și nici în cea a dotărilor. Chiar și vecinii noștri din statele Europei Centrale și de Est au standarde mai ridicate în privința mașinilor comandate.
În această zonă, Loganul este depășit atât de Skoda Octavia, cât și de Skoda Fabia, iar vehicule precum Renault Symbol, Dacia Sandero sau Chevrolet Aveo nici nu intră în Top 10. Rămânând în această zonă, un element important care diferențiază România de celelalte state din ECE este cel legat de segmentarea pieței.
Astfel, în timp ce la noi vânzările cele mai mari se axează, grație Loganului, pe clasa mică, vecinii mai de la vest preferă mașinile compacte. De asemenea, în timp ce doar 5,19% dintre clienții români au cumpărat un vehicul de clasă D, în zona centrală a Europei peste 16,5% dintre clienți au preferat mașinile din acest segment.
Raportul lunar realizat de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) arată clar cât de puțin importantă devine, pe zi ce trece, piața din România pentru marii producători auto. Astfel, dacă în 2007 și 2008 pe piața românească se vindeau circa 2% din totalul mașinilor comercializate în Europa, în 2009, ponderea a scăzut la 0,8%, pentru ca anul trecut clienții români să mai cumpere doar 0,68% dintre autoturismele vândute în Uniunea Europeană. Tendință care pare să continue și în acest an.
Conform ACEA, în primele două luni din 2011 au fost înmatriculate în România 5.886 de autoturisme, adică doar 0,28% din totalul mașinilor noi care au intrat în circulație în UE. Pentru comparație, în perioada ianuarie – februarie 2011, în Ungaria au fost înmatriculate 6.985 de autoturisme, în Polonia, 41.783, iar în Slovacia, 9.217 unități.