ne asteptam la o lupta apriga intre impetuosul producator si invincibila echipa a stirilor Pro TV de la ora 17.00. Atunci Antena 1 a schimbat macazul de la stirile cu iz monden, la cele ancorate in butoiul cu sange al criminalitatii si violentei domestice. Producatorii sperau ca Brigada va musca sanatos din audienta de invidiat a stirilor Pro TV. Dupa o luna si jumatate, muscatura a fost doar o modesta ciupitura la ratingul concurentei. Audienta medie a Brigazii s-a miscat intre trei si cinci puncte de rating, fata de 11 la stirile Pro TV. Ambele programe sunt preferate de femei. Ambele au un public preponderent cu venituri mici si medii. Diferente apar la categoriile de varsta, stirile Pro TV fiind ceva mai „tinere”, si la zona de resedinta. Astfel, daca stirile Pro TV au aproape jumatate din audienta in orasele mici (44% din audienta programului), Brigada Antenei are un nucleu puternic de public in Bucuresti (30% din telespectatori sunt din Capitala, fata de 16% in cazul Pro TV). De ce reteta consacrata de Pro TV nu a functionat la Antena 1, sub bagheta lui Sorin Ovidiu Balan?”In ultimii doi ani, Pro TV nu a deviat de la acest concept de stiri, ceea ce i-a consolidat audienta pe tronsonul orar 17.00-19.00, in timp ce Antena 1 a incercat diferite formule”, explica Cristian Parvan, Media Research Manager al agentiei Zenith Media. Intr-adevar, daca privim in timp, Pro TV a fost consecvent cu un tip de program informativ, hulit in sondajele de opinie, dar, paradoxal, urmarit de milioane de romani, in timp ce Antena 1 a experimentat continuu. Daca ne intoarcem si mai mult in timp, conceptul a fost creat de Pro TV pentru a contracara suprematia telenovelelor difuzate de Antena 1 pe acest interval orar. stirile Pro TV de la ora 17.00 au devenit intre timp un adevarat brand si un element de referinta in discutiile cotidiene. De ce a ales Antena 1 sa lupte cu armele Pro TV? „Cu ani in urma, Brigada Mobila fusese un brand puternic la Antena 1. Pentru ca aveam audienta mica pe intervalul 17.00-19.00, am vrut sa reactivam acest brand pe tronsonul respectiv, pentru a concura stirile Pro TV”, spune Sorin Enache, directorul postului Antena 1. „Am fost constienti ca porneam intr-o lupta inegala, de aceea nu ne-am propus sa atingem un anumit rating, dar am dorit sa crestem audienta intervalului. Cresterea nu poate sa se inregistreze peste noapte”. seful Antenei 1 nu este multumit de audienta Brigazii lui Balan si anunta ca se vor face schimbari in continutul programului de la ora 17.00. Mai precis va scadea proportia de stiri foarte violente. Unul dintre motive este apropierea de emisiunea Mihaelei Radulescu „Secrete de familie”, program cu un profil casnic.Pentru televiziuni, mai ales pentru cei doi competitori, intervalul orar 17.00 – 19.00 este determinant pentru pregatirea audientei din prime-time (19.00 – 23.00). Practic, tronsonul deschis de stirile „criminale” face trecerea de la vizionarea individuala (persoane care sunt singure acasa) la vizionarea colectiva (seara, toata familia se reuneste in fata televizorului). Pro TV domina acest tronson cam de doi ani. De multe ori, stirile Pro TV ale dupa-amiezii au fost chiar cele mai vizionate programe informative din cursul unei zile! Nimic nu pare sa clinteasca interesul telespectatorilor fata de astfel de stiri „comunitare”. Rezerva de subiecte este nelimitata. Niciodata stirile de la ora 17.00 nu au fost afectate de evenimentele internationale, fie ele sportive, sociale sau politice. Spre deosebire de alte programe care intra in vacanta, stirile de la ora 17.00 nu raman niciodata in pana de subiecte.Daca la ora 17.00 Pro TV conduce categoric in fata Antenei, in prime-time lupta dintre cele doua programe informative este foarte stransa. stirile Pro TV 19.00 au avut in ianuarie o medie de 12,3% in mediul urban, fata de 11,3% ale Observatorului. In februarie, „scorul” a fost de 11 la 10,9 pentru Pro TV, iar in primele trei saptamani din martie Antena a avut 9,6% rating, iar jurnalul prezentat de Andreea Esca a obtinut 9,9%. Canalul de stiri Realitatea TV nu conteaza in meciul cifrelor de audienta, dar este o alternativa. „Realitatea TV are doua tipuri de audienta. Pe de o parte, se uita cei care au pierdut jurnalele principale de la televiziunile generaliste. Pe de alta parte, evenimentele speciale, precum atentatele de la Madrid, trimit telespectatorii de pe posturile generaliste catre Realitatea TV”, conchide Cristian Parvan.