Trei tineri ingineri automatişti, nemulţumiţi de firmele la care lucrau, au  pus bazele unei companii IT numită Zitec. După şapte ani, firma este cunoscută mai mult în străinătate decât în ţară, iar clienţii companiei vin numai prin recomandarea altor clienţi.

 „Zitec este o companie care dezvoltă software personalizat pentru clienţii care nu îşi găsesc pachete sofware ready-made sau care au o funcţionalitate foarte specifică în cadrul departamentului sau a firmei”, potrivit lui Alexandru Lăpuşan, director executiv şi cofondator al companiei.

Alexandru Lăpuşan, Simona Lapuşan şi Alex Novac, toţi în vârstă de 31 de ani, au pus bazele Zitec în anul 2003.

„La început am avut trei angajaţi, iar în momentul de faţă am ajuns la un număr de 35 de angajaţi. Cifra de afaceri ne-a crescut constant am reuşit şi câteva dublări consecutive. Acum am ajuns, potrivit Ministerului de Finanţe undeva la 900.000 de euro în 2009, iar profitul a fost de  60.000 de euro”, spune Lăpuşan.

70% dintre proiectele companiei provin de la clienţi internaţionali, în special Statele Unite, restul de 30% fiind clienţi din ţară.

„Creăm şi aplicaţii online publice, site-uri de prezentare sau site-uri mai complexe şi servicii online, business to business sau business to personal. Suntem mai puţin o agenţie interactivă care transpune în online o identitate creată de cineva, cât mai mult o firmă care vine cu soluţii şi cu instrumente eficiente, de obiciei de management intern dar şi de tip comerţ, de comunicare”, afirmă Lăpuşan.

Printre clienţii companiei se numără  companii precum J.W. Marriott, Mercedes-Benz România, Bullguard, Global Learning Semesters, Proventys, Polar Rose, Amadeus România, Sony Center sau AIESEC Bucureşti.

Clienţii vin exclusiv prin recomandarea altor clienţi

După ce primii clienţi internationali au fost atraşi, firma românească s-a dezvoltat în special datorită recomandărilor primite de la aceştia.

„Clienţii vin exclusiv prin recomandarea altor clienţi care au lucrat cu noi. De abia am reuşit să facem faţă, astfel, proiectelor. Nu am găsit oameni care să corespundă cerinţelor noastre. Asta a fost problema noastră în primii cinci ani. Aveam proiecte aveam de muncă, dar era greu să găsim oameni” spune Lăpuşan.

Compania are în prezent 35 de angajaţi, însă nicio echipă de vânzări.

Primii clienţi au fost din SUA

Proventys, o companie americană din Carolina de Nord, care activează în domeniul sănătăţii a fost printre primii clienţi Zitec. A fost vorba despre crearea unei tehnologii utilizată în personalizarea tratamentului medical şi susţinerea deciziilor clinice în timpul procesului de îngrijire medicală.

„Ei colectează modele matematice, le perfecţionează şi apoi le aplică pe o anumită populaţie sau pe un pacient, astfel încât  doctorii au un instrument care îi asistă în luarea deciziilor”, spune Lăpuşan.

Un alt client este BullGuard. Este o companie care comercializează software de securitate. „Ei foloseau motorul celor de la BitDefender. Noi i-am ajutat să se desprindă de BitDefdender, să aibă posibilitatea să schimbe mai uşor motorul de antivirus, i-am ajutat să dezvolte şi alte aplicaţii ale suitei lor şi să-şi deschidă un birou aici”, potrivit lui Lăpuşan.

Acestea sunt proiectele cu care Zitec a început.  Venind în zilele noastre clientul principal este Media Ventures pentru care dezvoltă mai multe produse. Cel mai recent este Videopublishing.com, care se ocupă de ceea ce înseamnă preluare, procesare, stocare şi servire conţinut video pe online.

„La Videopublishing.com ne-am implicat nu numai prin dezvoltare, prin faptul că am fost contractaţi să dezvoltam softul, ci şi prin faptul că am investit 240.000 de dolari numai anul trecut”, a mai spus Lăpuşan.

Aplicaţii pentru Facebook şi Android

Pe lângă Videopublishing.com, Zitec mai derulează în prezent două proiecte, unul este o aplicaţie pentru Facebook care se numeşte Hotel Peeps, iar celălalt este Sharoid.com, o aplicaţie dedicată atât Facebook, cât şi telefoanelor mobile care rulează platforma Android.

„Hotel Peeps, l-am lansat în urmă cu o lună şi merge foarte bine deşi am lansat-o cu nişte functionalităţi de bază. Aplicaţia oferă acces la baza de hoteluri, poţi să spui unde ai fost, să vezi prietenii tăi unde au fost şi astfel să alegi mai bine informat unde să te duci. Acum o să venim cu nişte pagini de profil mai detaliate în care utilizatorii vor putea vedea compatibilitatea lor cu prietenii lor în privinţa destinaţiilor. În momentul de faţă avem 9.000 de utilizatori. Este o aplicaţie care atrage cel mai mult fetele, ele furnizând şi cele mai multe informaţii”, a spus Lapuşan.

„Cea de a doua aplicaţie este Sharoid.com. Este o aplicaţie dedicată atât Facebook, cât şi telefoanelor mobile care rulează platforma Android. Scopul aceste aplicaţii este acela de a face mai uşoară descoperirea unei noi aplicaţii Android”, adaugă Lăpuşan.

În privinţa lansării unei aplicaţii pentru iPhone sau iPad, Lăpuşan a declarat:  „Avem în plan să dezvoltăm şi noi şi clienţii nostri aplicaţii pentru iPhone, dar nu este nimic concret în momentul de faţă”.