Ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, trage semnalul de alarmă. Acesta avertizează cu privire la faptul că România riscă să fie dată în judecată de Comisia Europeană în legătură cu legislația privind asigurarea civilă de răspundere auto.

Acest lucru a fost menționat într-o notă trimisă Parlamentului. Ministrul subliniază faptul că România nu a aliniat normele RCA la procedurile Comisiei Europene, iar astfel, Executivul comunitar ar putea propune în luna iulie sesizarea CJUE în acest sens.

„România se află deja în procedură de infringement pentru că nu a aliniat normele RCA la procedurile europene și Comisia Europeană intenționează să propună pe 6 iulie adoptarea deciziei de sesizare a Cruții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în acest dosar”, afirmă ministrul de Externe.

România riscă să fie dată în judecată de Comisia Europeană

Bogdan Aurescu precizează că pentru a evita un asfel de proces, România trebuie să modifice în regim de urgență legislația RCA. Totodată, ASF este nevoită să adopte normele de aplicare conforme cu legislația UE.

Menționăm faptul că un proiect de lege în acest sens a fost adoptat de Senat și se află la Camera Deputaților, însă nu a trecut mai departe. Astfel, Ministerul Afacerilor Externe avertizează că dacă nu vor fi făcuse progrese rapide, eclamarea României al CJUE „este extrem de probabilă”.

Ce modificări trebuie să facă România?

Amintim faptul că în 2018, Comisia Europeană anunța că a trimis României o scrisoare de punere în întârziere cu privire la normele sale naționale referitoare la asigurarea obligatorie de raspundere civila auto – RCA.

Comisia Europeană solicita la acel moment României să transmită mai multe observații cu privire la normele naționale actuale, care impun o obligație de notificare prealabilă a oricărei intenții de modificare a primelor.

Comisia este de opinie aceste obligății contravin dispozițiilor articolelor 21 și 181 din Directiva Solvabilitate II, astfel cum au fost interpretate de jurisprudența Curții de Justiției a UE, referitoare la principiul libertății tarifare.

Legislația națională menționată cuprinde, de asemenea, dispozițîi care ii obligă pe asigurători emită, pentru anumite categorii de vehicule, o polița valabilă doar pe teritoriul României și stabilească cuantumul primei ținând seama de riscurile asociate.

În opinia Comisiei, aceste dispoziții contravin articolului 14 din Directiva privind asigurarea auto, care impune polițele de asigurare de răspundere civilă auto acopere întregul teritoriu al Uniunii pe baza unei prime de asigurare unice”, transmitea atunci Comisia Europeană.