structura consiliului de conducere a ramas intacta: secretar – Ioana Iordache (Leo Burnett), trezorier – Victor Dobre (Scala JWT). Mandatul conducerii este de un an, fata de doi ca pana acum, la propunerea lui Radu Florescu. Alesii se vor confrunta cu aceleasi probleme: organizarea de evenimente si festivaluri, cursuri de pregatire profesionala si seminarii. Dincolo de lista de evenimente, UAPR a fost o prezenta discreta in dezbaterile publice despre chestiuni ce vizau comunicarea. Deciziile si recomandarile CNA nu au produs nici o reactie publica din partea UAPR. In loc sa devina un partener cu pozitii ferme, asociatia a optat sa stea la cutie.

Adrian Dura: „UAPR inca nu functioneaza la cheie”
Proaspatul presedinte al Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania recunoaste ca pana acum organizatia nu a avut reactii la unele situatii delicate din lumea publicitatii.
Capital: Ce motive v-au determinat sa candidati?
Adrian Dura: Am acceptat sa candidez pentru ca am fost nominalizat de colegii din UAPR. Am considerat ca pot sa reprezint organizatia si sa contribui la indeplinirea obiectivelor din programul nostru. Spre deosebire de asociatiile din alte tari, la UAPR totul se bazeaza pe voluntariat, nici un membru al comitetului de conducere nu este remunerat.
Capital: Ce avantaje si ce dezavantaje are o astfel de functie?
Adrian Dura: Este greu sa faci o balanta intre avantaje si dezavantaje. As fi ipocrit sa neg vizibilitatea, dar nu aceasta a fost neaparat motivul. Sunt constient ce presupune acest job, pentru ca asociatia organizeaza mai multe evenimente majore, Ad’Or, Effie, studiul pentru perceptia agentiilor, iar acum lucram la o cercetare privind etica in comunicare, si toate acestea consuma mult timp. Functia mea este mai mult administrativa decat de leadership.
Capital: Care sunt obiectivele mandatului dvs.?
Adrian Dura: In primul rand, trebuie sa ducem la bun sfarsit calendarul evenimentelor. In plus, rolul organizatiei este de reprezentare a agentiilor de publicitate, si inca de anul trecut am strans legaturile cu International Advertising Asociation (IAA) si cu Romanian Advertising Council (RAC). Vom incerca sa avem o voce unitara in raport cu institutiile ce reglementeaza piata de publicitate. In acest sens, am inceput un proces de selectie a unui birou de avocati care sa ne sprijine in interpretarea legislatiei europene, pentru a avea un rol mai activ decat pana acum.
Capital: In cateva situatii importante vocea UAPR nu s-a auzit. De exemplu, in cazul proiectului de lege antifumat.
Adrian Dura: Se poate ca in acest caz sa aveti dreptate, dar nu putem crea o forta de reactie rapida care sa ia o decizie cand se intampla ceva. In general, ne-am bazat pe reactia membrilor nostri. Dar UAPR nu isi propune sa fie un arbitru care sa spuna „aici a fost hent, ne-ati lovit, ne-ati afectat!” Poate n-am fost destul de activi, dar incercam impreuna cu IAA si RAC sa schimbam situatia.
Capital: De ce UAPR nu are un punct de vedere oficial cand CNA adopta recomandari sau decizii privind publicitatea?
Adrian Dura: Din cauza lipsei unui organism de autoreglementare pe care l-am discutat anul trecut si incercam sa-l facem in acest an. Un astfel de organism ar prelua plangerile persoanelor care se simt ofensate sau jignite de reclame. In absenta acestuia, CNA este singurul arbitru. Vrem sa renuntam la statutul de victima si sa devenim mult mai activi in relatia cu CNA, pentru ca noi trebuie sa avem un rol consultativ in raport cu ei.
Capital: Spotul radio al „Evenimentului zilei”a fost interzis de CNA. si in acest caz UAPR a tacut.
Adrian Dura: Probabil ca vom avea o pozitie oficiala. In mod normal, ar fi trebuit ca agentia de publicitate care a facut spotul sa atraga atentia asupra acestei situatii si sa fi apelat la unul dintre forurile existente: UAPR, IAA sau RAC. Sunt de acord ca UAPR inca nu functioneaza la cheie, dar se poate imbunatati. Istoria organizatiei este foarte scurta, asa ca totul e perfectibil.

Radu Florescu: „Licitatiile sunt mai putin aranjate”
Fostul presedinte al UAPR este multumit de activitatea asociatiei: este bogata, organizeaza evenimente, are din ce in ce mai multi membri. Totusi, in piata mai sunt licitatii trucate.
Capital: Ce lucruri concrete a facut UAPR in ultimul an?
Radu Florescu: Din punct de vedere financiar avem o situatie buna. Am reusit sa organizam o serie de activitati, precum festivalul Ad’Or, prima editie a premiilor Effie, seminarii si cursuri de pregatire. Am facut un nou studiu despre perceptia agentiilor, ale carui rezultate vor aparea in doua luni. Numarul de membri a ajuns la 36 de agentii. Mai nou, suntem pe cale sa angajam un avocat permanent al asociatiei.
Capital: Ce va face acest avocat?     
Radu Florescu: Sunt multe legi care urmeaza sa fie adoptate si in care trebuie sa ne implicam de la inceput. Nu putem astepta pana cand legea este publicata in Monitorul Oficial. Avocatul va fi un om de lobby si un consultant. De asemenea, am angajat un specialist in drepturi de autor, care sa fie un fel de reprezentant al agentiilor pentru tot ce inseamna copyright. De exemplu, daca o agentie vrea sa cumpere drepturile pentru o anumita melodie apeleaza la acest specialist.
Capital: Au fost situatii in care UAPR n-a avut o reactie publica. De exemplu, in cazul proiectului de lege antitutun initiat de Ministerul Sanatatii.
Radu Florescu: Asta este cea mai mare slabiciune a asociatiei. Agentiile care au clienti producatori de tutun au facut niste declaratii cu care sunt de acord. Nu avea sens sa repetam public acelasi lucru. Avocatul nostru va fi legatura intre noi si Parlament si vom fi mult mai implicati in astfel de probleme.
Capital: De ce asociatia nu a avut vreo reactie in cazul reclamei radio pentru „Evenimentul zilei”? (Dupa recomandarea CNA, spotul nu a mai fost difuzat pe statiile de radio – nota red.)
Radu Florescu: Am avut o discutie in asociatie, iar eu sunt total impotriva interzicerii acestei reclame. Personal, cred ca o interdictie trebuie aplicata numai daca exista ceva discriminator, rasist, ceva care contrazice legilor europene. Eu cred ca scopul campaniei nu era sa atace PSD si nu avea sens s-o interzici. CNA si-a depasit atributiile, este un fel de politist al publicitatii, impunand un fel de cenzura.
Capital: Taxa de pitch (licitatie) este o chestiune inmormantata?
Radu Florescu: Pana acum, da. Nu am vazut un motiv destul de bun ca sa mai discutam aceasta taxa.
Capital: Dar aceasta taxa nu era si o masura de a evita pitch-urile aranjate?
Radu Florescu: Nu cred. Majoritatea agentiilor stiu care dintre licitatii sunt aranjate. Eu n-am mai vazut de multa vreme un pitch aranjat. Nu zic ca nu mai exista, dar cred ca licitatiile sunt mai putin aranjate decat inainte. Daca este un pitch aranjat, persoana responsabila trebuie sa arate ca a fost organizata o selectie „fair”. Probabil ca este vorba de omul de marketing, care trebuie sa-i arate sefului ca a ales cea mai buna agentie in urma unei licitatii.
Capital: De ce agentiile care nu fac parte din asociatie nu au voie sa participe la Ad’Or?
Radu Florescu: Vor avea voie incepand din acest an. Pana acum, nu am vrut ca agentiile sa se inscrie in asociatie doar pentru Ad’Or. Sunt agentii care au aparut acum si nu se pot inscrie in UAPR pentru ca, potrivit statutului, trebuie sa aiba o vechime de cel putin un an si jumatate. Acestea vor putea participa la festival, dar vor plati o taxa mai mare.