Din 2017, încrederea în jurnaliști a scăzut semnificativ

Zilele trecute, Mirel Palada a finalizat a cincea ediție a sondajului Sociopol la nivel național privind încrederea în jurnaliștii TV.

Mirel Palada
Mirel Palada / SURSA FOTO: Inquam Photos , George Călin

Principala concluzie a sondajului de opinie este că, începând cu anul 2017, încrederea în jurnaliști a scăzut semnificativ, în medie cu 5 puncte procentuale. La unii jurnaliști populari chiar cu 10 puncte procentuale.

 

Sociopol 1
SURSA FOTO: Sociopol
Sociopol 2
SURSA FOTO: Sociopol
Sociopol 3
SURSA FOTO: Sociopol

Oamenii își pierd încrederea în CTP

Mirel Palada a exemplificat această tendință negativă prin evoluția încrederii în Cristian Tudor Popescu, care a înregistrat o scădere notabilă, trecând de la 43% la 30%.

O serie de crize, precum pandemia de Covid, criza financiară, cea energetică, războiul din Ucraina și finanțarea masivă a mass-mediei din partea Executivului, au contribuit la erodarea încrederii în mass media în general și în principalii vectori de opinie în mod particular.

CTP Cristian Tudor Popescu
SURSA FOTO: Facebook, Cristian Tudor Popescu

A doua concluzie trasă de Mirel Palada este că ierarhia de prestigiu și popularitate în rândul jurnaliștilor se menține în mare măsură constantă de-a lungul timpului. Astfel, cei care se aflau în topul popularității în 2017, cum ar fi CTP, Alessandra Stoicescu și Ion Cristoiu, se află și în prezent în aceeași poziție.

În același timp, cei care erau mai puțin cunoscuți sau apreciați în 2017, precum Cosmin Prelipceanu și Cristina Șincai, rămân în continuare într-o poziție inferioară în clasament.

SURSA FOTO: Facebook, Alessandra Stoicescu
Ion Cristoiu
Ion Cristoiu / SURSA FOTO: YouTube, HAI România!

Mirel Palada a precizat că topul jurnaliștilor TV cu o încredere peste 20% este bine conturat și a oferit următoarea clasificare:

  • Cristian Tudor Popescu ocupă primul loc, deși nu la fel de net superior ca în trecut;
  • Alessandra Stoicescu se menține pe locul doi începând din 2017, fiind în competiție strânsă cu Cristoiu;
  • Ion Cristoiu se află pe locul trei, o poziție remarcabilă având în vedere vârsta și prestigiul său în jurnalismul românesc;
  • Mircea Badea (25%) și Mihai Gâdea (24%) de la Antena 3, care sunt într-o competiție acerbă;
  • Marius Tucă și Denise Rifai, un moderator TV din anii ’90 și o moderatoare TV din noua generație, se află la egalitate;
  • Victor Ciutacu este vedeta televiziunii de știri România TV.

Cristian Tudor Popescu, Ion Cristoiu și Marius Tucă se mențin pe o poziție înaltă în rândul jurnaliștilor TV, chiar fără a avea o emisiune zilnică la televizor (Marius Tucă are o emisiune doar pe platforma YouTube).

Marius Tucă
Marius Tucă / SURSA FOTO: Inquam Photos, George Călin

Popularitatea lui Denise Rifai a crescut considerabil

Popularitatea lui Denise Rifai a crescut mult, de la doar 4% la 22%. S-a întâmplat după transferul ei de la Realitatea TV la Kanal D. Este vedeta TV cu cea mai rapidă ascensiune recentă.

Denise Rifai
Denise Rifai / SURSA FOTO: YouTube, WOWnews

În contrast, popularitatea lui CTP a scăzut mult (-13 puncte procentuale). La fel și popularitatea lui Mihai Gâdea (-10 puncte procentuale) și lui Victor Ciutacu (-11 puncte procentuale).

Mihai Gâdea
SURSA FOTO: Facebook, Mihai Gadea
Victor Ciutacu
Victor Ciutacu / SURSA FOTO: Inquam Photos, George Călin

România TV, Antena 3 și Digi24 și-au stricat imaginea

Principalele trei televiziuni de știri formatoare de opinie sunt România TV, Antena 3 și Digi 24. Au suferit lovituri puternice în ceea ce privește imaginea lor.

Totuși, rămân lideri de opinie populari, atât în sondajele Sociopol, cât și în ratingurile TV. Evenimentele și crizele din ultimii cinci ani au afectat semnificativ imaginea acestor posturi TV.

„Popularitatea jurnalismului TV reprezintă o oglindă a societății românești. Pe de o parte, ușoara sa erodare din ultimul timp reflectă schimbările de consum media, tranziția spre noile mijloace de comunicare, spre Internet și social media, Facebook, TikTok, YouTube.

Pe de altă parte, nivelurile în continuare ridicate de încredere în jurnaliștii TV, mai ridicate decît în mulți dintre liderii politici, arată persistența puternicelor inerții de consum și de comportament din societatea românească”, a explicat Mirel Palada.