Rezultatele BRD pentru primul semestru din 2025

Principalele tendințe comerciale și indicatori financiari ai BRD Groupe Société Générale la 30 iunie 2025, la nivel consolidat, conform Standardelor Internaționale de Raportare Financiară (IFRS):

  • Un prim semestru solid în materie de activitate comercială
    • soldul net al creditelor (inclusiv finanțarea prin leasing): +17,4% la finalul lunii iunie 2025 față de aceeași perioadă a anului trecut, marcând o creștere semnificativă a creditării companiilor (+23,8%) și o evoluție solidă pe segmentul retail (+13,7%)
    • creștere substanțială a volumului de credite nou acordate persoanelor fizice, până la aproape 7 miliarde RON (+34,2% față de S1 2024), dublu față de S1 2023
    • creștere a bazei de depozite: +8% la finalul lunii iunie 2025 față de aceeași perioadă a anului trecut
    • BRD Asset Management și-a consolidat poziția de lider pe piața fondurilor OPCVM, cu o creștere semnificativă a activelor în administrare la 7,3 miliarde RON, +42,6% și o cotă de piață de 25,11% la finalul lunii iunie 2025
    • creșterea adopției canalelor de e-banking, reflectată în numărul mai mare de utilizatori YouBRD, de 1,83
    • milioane, +18% la finalul lunii iunie 2025 și în creșterea numărului de tranzacții, +25% an/an în S1 2025
  • Consolidarea poziției de reper în finanțarea sustenabilă: 351 milioane EUR în S1 2025
  • Performanță operațională superioară și raport cost/venit îmbunătățit
  • Indicatori solizi de calitate a creditelor: rata creditelor neperformante (NPL) de 2,3% și gradul de acoperire a creditelor neperformante (NPL coverage) de 72% la finalul lunii iunie 2025
  • Evoluția costului net al riscului confirmă tendința de normalizare
  • Profit net de 764 milioane RON, +10% față de S1 2024, ROE de 16% în S1 2025

„În pofida unui context mai dificil și tensionat în prima jumătate a anului, BRD a continuat să înregistreze o performanță comercială și financiară solidă și și-a menținut poziția de partener de încredere atât pentru clienții săi, cât și pentru economia românească în ansamblu.

Volumele comerciale au continuat să crească într-un ritm susținut pe toate segmentele, soldul net al creditelor, inclusiv finanțarea prin leasing, înregistrând o creștere de +17% față de sfârșitul lunii iunie 2024. Creditarea companiilor a fost principalul motor al expansiunii, cu o creștere anuală de +23,8%, în timp ce segmentul retail a menținut un ritm solid, cu o creștere de +13,7% la finalul lunii iunie 2025.

Volumul creditelor nou acordate persoanelor fizice în S1 2025 a ajuns la aproape 7 miliarde RON, în creștere cu +34% față de anul anterior, susținut de o cerere puternică atât pentru creditele de consum, cât și pentru cele pentru locuințe, de o valoare medie mai mare a împrumuturilor și de un număr în creștere de credite acordate.

BRD își consolidează în continuare poziția de reper în domeniul finanțării sustenabile și își reafirmă angajamentul ferm pentru dezvoltare responsabilă. Finanțările sustenabile nou acordate clienților retail și companii au însumat 351 milioane EUR în S1 2025. În plus, eforturile băncii de a răspunde nevoilor în continuă evoluție ale clienților sunt validate de lansarea recentă a unui produs inovator, introdus pentru prima dată pe piața din România: un credit corelat cu obiective de sustenabilitate (SLL), special dedicat IMM-urilor.

Pe planul digitalizării, aplicația de mobil YouBRD evoluează constant, oferind un set de funcționalități tot mai matur și rafinat și înregistrează un grad mai mare de interacțiune și un număr în creștere de utilizatori (1,83 milioane, +18% în dinamică anuală) și de tranzacții (18 milioane, +25% an/an).

Pe baza tuturor acestor elemente, BRD a înregistrat o creștere consistentă a veniturilor în prima jumătate a anului, peste ritmul de creștere al cheltuielilor operaționale, în timp ce indicatorii de calitate a creditelor au rămas solizi. Totodată, nivelurile de lichiditate și capital ale BRD sunt robuste, oferind o bază fermă pentru o creștere sustenabilă”, a declarat Maria ROUSSEVA, CEO, BRD Groupe Société Générale.

Dinamism comercial în toate sectoarele de actvitate

Soldul net al creditelor, inclusiv finanțarea prin leasing, a atins 52,2 miliarde RON, marcând o creștere anuală de +17,4% față de sfârșitul lunii iunie 2024, susținută de o activitate de creditare dinamică atât pe segmentul companii, cât și pe cel de retail. Creditarea companiilor s-a remarcat ca principal motor de creștere, cu un avans anual de +23,8%, în timp ce segmentul retail a continuat să câștige tracțiune, înregistrând o creștere consistentă de +13,7% la finalul lunii iunie 2025.

Primele șase luni ale anului 2025 au fost solide în ceea ce privește acordarea de credite pentru persoane fizice, cu un volum total de aproape 7 miliarde RON, în creștere cu +34,2% față de S1 2024, pe fondul unei performanțe robuste atât a creditelor de consum, cât și a celor pentru locuințe. Volumul creditelor de consum a totalizat 4,1 miliarde RON (+23,4% an/an), în timp ce creditele pentru locuințe au menținut un ritm de creștere foarte puternic, +53,2% an/an, ajungând la 2,9 miliarde RON. La finalul lunii iunie 2025, soldul creditelor acordate persoanelor fizice a crescut cu +14,4% an/an, în timp ce contribuția categoriei small business a fost relativ modestă (+2,5% an/an).

Activitatea de leasing și-a continuat traiectoria de creștere, cu un sold net al finanțărilor prin leasing în creștere cu +11,1% an/an la finalul lunii iunie 2025, oferind soluții de finanțare accesibile și eficiente, adaptate nevoilor clienților.

În prima jumătate a anului 2025, BRD a continuat consolidarea poziției sale de reper pe piața finanțărilor sustenabile din România, reafirmându-și angajamentul ferm pentru dezvoltare responsabilă și sprijinindu-și clienții în atingerea obiectivelor legate de tranziția verde. Finanțările sustenabile nou acordate clienților retail și companii au însumat, respectiv, 78,4 milioane EUR și 272,5 milioane EUR în S1 2025.

Printre tranzacțiile cheie pe segmentul companii se numără implicarea BRD în calitate de aranjor principal mandatat, finanțator, bancă de structurare de sustenabilitate și facility agent în cadrul împrumutului sindicalizat („club loan”) de 190 milioane EUR acordat NE Property BV în iunie 2025 (din care 100 milioane EUR angajate de BRD), precum și coordonarea finanțării verzi pentru Distribuție Energie Oltenia SA, în cadrul unui împrumut sindicalizat de 1,7 miliarde RON în aprilie 2025.

De asemenea, BRD sprijină regenerarea urbană în România și a acordat o finanțare verde de 75 milioane EUR companiei Rivus Investments pentru un proiect major de reconversie urbană în al doilea mare oraș al țării, Cluj Napoca. Proiectul vizează transformarea unui sit industrial într-un complex mixt de divertisment, retail, cultură și birouri, cu îmbunătățirea infrastructurii adiacente. Împrumutul face parte dintr-un pachet de finanțare mai amplu, în valoare de 400,6 milioane EUR, acordat împreună cu alte trei bănci, reprezentând unul dintre cele mai importante împrumuturi verzi din sectorul commercial real estate din România în 2025.

Pe segmentul retail, principalele finanțări sustenabile au fost direcționate către credite de cofinanțare/pre finanțare în cadrul programelor europene, credite APIA și credite ipotecare pentru locuințe cu certificat de eficiență energetică clasa A, construite înainte de decembrie 2020.

Remarcabil în S1 2025, este lansarea unui produs inovator, în premieră pe piața din România: un credit corelat cu obiective de sustenabilitate (SLL) dedicat în mod special Întreprinderilor Mici și Mijlocii.

Baza de depozite a înregistrat, la finalul lunii iunie 2025, o creștere de +8% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Depozitele retail, care reprezintă sursa principală și stabilă de finanțare a BRD, au crescut cu +3,7% an/an, susținute de intrări mai mari în conturile curente ale persoanelor fizice. Depozitele companiilor au înregistrat o creștere anuală de +15,8%, susținută în principal de clienții companii mari, cu un avans de +23,2% an/an al volumului depozitelor în sold la finalul lunii iunie 2025.

BRD Asset Management oferă acces pentru peste 164.000 de clienți la o varietate de clase de active și strategii prin intermediul celor 12 fonduri de investiții administrate. Activele în administrare au înregistrat o creștere solidă de +42,6% an/an, ajungând la 7,3 miliarde RON la finalul lunii iunie 2025. Astfel, BRD Asset Management și-a consolidat în continuare poziția de lider pe piața fondurilor OPCVM, atingând o cotă de piață de 25,11% la finalul lunii iunie 2025.

Prezență fizică și la distanță

BRD asigură disponibilitatea produselor și serviciilor sale printr-o combinație de prezență fizică și la distanță. La data de 30 iunie 2025, rețeaua băncii număra 357 de unități (față de 389 la 30 iunie 2024) și un număr în creștere de zone self-service 24/7, acoperind peste 60% din rețea (219 față de 212 la 30 iunie 2024).

Interacțiunea digitală continuă să crească, așa cum reiese din numărul tot mai mare de utilizatori ai aplicației de mobil YouBRD, care a ajuns la 1,83 milioane (+18% an/an la final de iunie 2025), precum și din creșterea numărului de tranzacții efectuate prin aplicație (+25% an/an), totalizând 28,7 miliarde RON în S1 2025 (+52% an/an). Îmbunătățirile aduse aplicației de e-banking YouBRD au continuat, incluzând o gamă extinsă de produse disponibile pentru persoane fizice autorizate, limite de transfer mai mari atât pentru clienții persoane fizice, cât și pentru PFA, precum și noi produse de economisire (You Save și You Save Junior), alături de funcționalități de accesibilitate pentru clienții cu dizabilități.

La un an de la lansare, programul de loialitate cu cashback disponibil în YouBRD înregistrează o rată de adopție în creștere, cu 825.000 de clienți înrolați și o sumă de aproximativ 3 milioane RON acordată sub formă de cashback clienților BRD.

Venitul net bancar al Grupului BRD a crescut cu 10,1%

Venitul net bancar al Grupului BRD a totalizat 2.167 milioane RON, în creștere cu +10,1% în S1 2025 față de aceeași perioadă a anului trecut, susținut atât de avansul veniturilor din dobânzi, cât și de cel al altor categorii de venituri. Veniturile nete din dobânzi, care reprezintă 70,4% din veniturile totale, au crescut cu +7,0% an/an în S1 2025, evoluție determinată de efectul pozitiv al volumelor, pe fondul creșterii creditelor acordate atât persoanelor fizice, cât și companiilor, precum și al unei schimbări favorabile de structură, cu o pondere mai mare a creditelor acordate companiilor în totalul activelor.

Veniturile din dobânzi au fost parțial diminuate în perioada analizată de efectul negativ al ratelor dobânzilor, ca urmare a ajustării ofertelor în contextul intensificării concurenței și al scăderii IRCC.

Veniturile nete din comisioane au continuat pe un trend de creștere solid, cu un avans de +17,9% an/an, beneficiind de majorarea veniturilor din comisioanele aferente serviciilor, în special pe fondul unei activități dinamice în zona cardurilor, a serviciilor de custodie, transferurilor și creditării, incluzând și un element de venit excepțional legat de comisioanele din tranzacții cu carduri. Dinamica generală a fost temperată de impactul negativ al costurile asociate operațiunii de transfer sintetic al riscurilor semnificative (SRT) cu IFC, încheiată la finalul lunii martie 2024.

Evoluția altor venituri bancare (+19,1% an/an) reflectă în principal efectul de bază din S1 2024 (provizion excepțional, cu impact limitat, înregistrat în T1 2024) și un venit net mai mare din participații, asociat în principal veniturilor din dividende.

Cheltuielile operaționale au crescut cu +7,0% an/an în S1 2025, fiind influențate în principal de majorarea costurilor cu personalul, a cheltuielilor IT&C și a celor aferente furnizorilor de servicii externe. Costurile cu personalul au crescut cu +7,3% an/an ca urmare a majorării salariilor de bază și a ajustării altor beneficii (prime de loialitate, vouchere de vacanță, tichete de masă), într-un context încă inflaționist și pe o piață a muncii extrem de competitivă, precum și a compensațiilor financiare asociate procesului de transformare în curs.

Creșterea altor cheltuieli (excluzând taxa pe cifra de afaceri și contribuțiile cumulate la Fondul de Garantare a Depozitelor și Fondul de Rezoluție) a fost determinată în principal de costurile IT&C și de cele de consultanță. Taxa de 2% pe cifra de afaceri aferentă perioadei ianuarie – iunie 2025 s-a ridicat la 65,7 milioane RON, comparativ cu 61,8 milioane RON în S1 2024, pe fondul unor venituri mai mari în perioada analizată.