Proiectul legislativ care vine în sprijinul motocicliștilor și scuteriștilor
Proiectul legislativ este rezultatul unei colaborări între partide din aproape tot spectrul politic – USR, PSD, UDMR și PNL – și a fost inspirat de propuneri venite din societatea civilă, în special din partea organizației MotoADN.
Deputatul USR Ionuț Moșteanu a explicat că ideea a pornit de la nevoia reală de a adapta infrastructura și legislația la o formă de mobilitate urbană mai eficientă și mai puțin poluantă.
El a subliniat că motocicletele nu țin de ideologie, ci de eficiență în trafic și protecția mediului. Potrivit acestuia, utilizarea motocicletelor reduce aglomerația, scade nivelul de poluare și oferă o alternativă rapidă și plăcută la transportul cu mașina personală.
„Am depus, astăzi, împreună cu colegi de la mai multe partide, un proiect de lege care va ajuta şi va încuraja deplasarea pe două roţi în oraşele noastre. E o idee care a plecat de la un ONG, de la cei de la MotoADN. (…)
Toată lumea lucra la câte un proiect, (…) motocicletele nu-s de stânga, nici de dreapta, nu au ideologie. Şi am decis să facem un proiect comun în care suntem iniţiatorii de la toate cele patru partide: USR, PSD, UDMR şi PNL. (…)
Toţi ne dorim ca motocicletele să fie din ce în ce mai populare, deplasarea cu motocicleta să fie făcută din ce în ce mai în siguranţă. Cu o motocicletă ajungi mai repede, generează mai puţină aglomeraţie în trafic, mai puţină poluare şi ajungi şi cu zâmbetul pe buze. Este distractiv.
Şi aici sunt nişte măsuri în acest proiect de lege care îmbunătăţesc siguranţa motocicliştilor, care fluidizează traficul şi creează nişte modificări de infrastructură absolut necesare pentru a împărţi corect şoseaua între şoferi şi motociclişti”, a declarat deputatul USR Ionuţ Moşteanu, la Parlament.

Zone de siguranță, benzi speciale și parcări pentru motociclete
Proiectul legislativ prevede, printre altele:
-
Crearea unei zone de siguranță de trei metri pentru motocicliști, la intrarea în intersecții, în fața trecerilor de pietoni și la trecerile la nivel cu calea ferată;
-
Accesul motocicletelor și mopedelor pe benzile dedicate transportului public, acolo unde este posibil, în baza deciziei autorităților locale (UAT-uri);
-
Amenajarea de parcări speciale pentru motociclete și mopede, inclusiv pe trotuar, cu condiția păstrării unui spațiu de trecere adecvat pentru pietoni;
-
Reglementarea suplimentară privind obligativitatea purtării căștii de protecție, pentru siguranță sporită.
Deputatul UDMR Gal Karoly a explicat că aceste măsuri au fost gândite pentru a ajuta motocicliștii să înainteze în trafic în condiții de siguranță, mai ales în cazurile de blocaj, și pentru a încuraja tranziția de la mașina personală la vehicule pe două roți.
„Noi ne-am gândit că, în cazul în care traficul s-a blocat, atunci motocicliştii să poate să vină în faţă.
UAT-urile să facă o zonă de siguranţă de trei metri la intrarea în intersecţii sau în faţa ‘zebrelor’ sau la trecerea la nivel cu calea ferată. Să poată (motocicliştii – n.r.) să folosească benzile de circulaţie care sunt acum folosite exclusiv de transportul în comun.
UAT-urile să facă parcări pentru motociclete şi mopede şi să poată să folosească motocicliştii şi trotuarul pentru a parca – sigur, lăsând o zonă confortabilă pentru cei care se deplasează pe trotuar. Şi pentru siguranţă mai avem un articol pentru folosirea căştilor”, a precizat deputatul UDMR.
Mulți posesori de autoturisme ar trece la scutere
Răzvan Pavel, reprezentantul asociației MotoADN, a adus în sprijinul inițiativei un studiu care arată că, dacă 25% dintre posesorii de autoturisme ar trece la scutere, s-ar economisi între 40 și 50% din timpul petrecut în trafic. A subliniat că beneficiile ar fi resimțite nu doar de motocicliști, ci și de șoferii care aleg să rămână la volanul mașinilor.
El a făcut apel la solidaritate în trafic, subliniind că fiecare șofer care încurajează utilizarea motocicletelor contribuie, indirect, la reducerea aglomerației și la creșterea eficienței generale a circulației urbane.
„Noi suntem o asociaţie care promovează mobilitatea urbană şi dezvoltarea motociclismului. (…) Există un studiu care arată că, dacă 25% din posesorii de autovehicule ar trece la scutere, s-ar economisi undeva la 40-50% din timpul pierdut în trafic. Cifrele sunt semnificative. Nu trebuie să treacă neapărat 20%. Este foarte important pentru şoferi să înţeleagă că trebuie să-i susţină pe cei care au făcut acest pas.
Poate ei nu pot să folosească scuterele, dar dacă îi încurajează pe cei care au făcut acest pas, atunci vor câştiga timp. Practic, fiecare maşină, fiecare şofer din faţa ta care trece la a folosi scuterul sau motocicleta înseamnă pentru tine o maşină mai puţin în faţă şi eşti mai aproape de semafor”, a explicat acesta.