Airbag-urile pot fi amplasate în mai multe zone ale mașinii, nu doar în partea frontală. Cele mai comune tipuri sunt cele frontale, laterale, tip cortină și pentru genunchi. Mărcile premium includ și airbag-uri pentru lunetă, centrale între pasageri sau integrate în centurile de siguranță.
Airbag-urile se declanșează în funcție de forța impactului
Airbag-urile se declanșează în funcție de forța impactului, nu neapărat de viteză. Ele pot fi activate chiar dacă mașina este staționată și este lovită de un alt vehicul. Umplerea cu aer are loc în urma unei mici explozii interne, iar perna se umflă cu o viteză de aproximativ 300 km/h. Sistemul este independent de centura de siguranță, fiind conceput să funcționeze separat de alte dispozitive de protecție.
Există însă situații atipice: uneori airbag-urile se pot declanșa la trecerea peste o groapă sau, dimpotrivă, pot eșua la un impact real. Din acest motiv, montajul corect și buna funcționare a senzorilor sunt cruciale.
Expiră sau nu airbag-urile?
Da, airbag-urile se pot degrada în timp, dar nu în sensul clasic al termenului „expirare”. De-a lungul anilor, materialele și componentele chimice din sistem pot suferi modificări care să afecteze funcționarea. În anii ’90, anumite modele Honda și Acura recomandau verificarea airbag-urilor la fiecare 10 ani. Mercedes-Benz indica inițial înlocuirea acestora după 15 ani, însă ulterior a stabilit că pernele de aer montate după 1992 rezistă pe întreaga durată de viață a mașinii.
Pe autoturismele moderne, airbag-urile nu au o dată exactă de expirare și, teoretic, sunt proiectate să funcționeze pe toată durata de viață a vehiculului. Totuși, specialiștii recomandă verificarea lor la intervale de 10-15 ani.

Probleme identificate în România
Registrul Auto Român (RAR) a anunțat că aproximativ 100.000 de mașini înregistrate în țară pot avea probleme la airbag-uri. Dintre acestea, aproape 14.000 prezintă deficiențe legate de siguranța activă, iar alte 85.000 pot avea probleme la siguranța pasivă. Este vorba exclusiv despre vehicule vândute prin rețeaua oficială din România, nu și despre cele aduse din Uniunea Europeană.
Studiile indică faptul că un climat cald și umed combinat cu îmbătrânirea vehiculului poate duce la degradarea unor substanțe chimice din mecanismul de declanșare. În cazul unui impact, există riscul ca airbag-urile defecte să se spargă și să proiecteze fragmente metalice în interiorul mașinii, provocând răni grave sau chiar deces.
„Studiile au identificat un risc, legat de combinarea unui climat cald și umed cu îmbătrânirea vehiculului, care ar putea determina degradarea anumitor componente chimice prezente în declanșarea airbagului. În cazul unui impact, airbagurile defecte se pot sparge atunci când sunt declanșate și pot proiecta fragmente metalice în habitaclu care ar putea provoca răni grave sau chiar deces”, arată un comunicat publicat de RAR.
Pentru a evita aceste riscuri, șoferii sunt sfătuiți să efectueze periodic verificarea airbag-urilor, mai ales la mașinile vechi sau achiziționate din surse neoficiale. O inspecție la 10-15 ani este considerată o măsură preventivă importantă pentru siguranța pasagerilor.