Vânzările de au­to­turisme din segmentul premium şi-au temperat scă­de­rea în primele două luni ale anului, dar importatorii rămân sceptici în privinţa unui reviri­ment im­por­tant al pieţei, pe care îl văd posibil spre sfârşitul anului.

La primele semne de scădere a pieţei totale de autovehicule, în toamna lui 2008, mulţi dealeri de automobile premium sperau că partea lor de piaţă va fi mai puţin afectată. Ei îşi bazau prognozele pe faptul că „oamenii cu bani vor avea, chiar şi în criză, suficiente fonduri pentru a îşi satisface capriciul de a conduce o maşină exclusivistă“. La numai un an după debutul crizei, optimismul s-a transformat în îngrijorare. „Anul trecut, când am anunţat intrarea Infiniti pe piaţa românească, eram mai optimist. La finalul lui 2009 am fost dezamăgit nu atât de evoluţia mărcii, cât mai ales de evoluţia pieţei auto, în general, şi a segmentului premium, în special“, a declarat pentru Capital Mircea Eremia, general manager Infiniti în România. Motivele acestei dezamăgiri devin mai mult decât clare dacă privim statistica înmatriculărilor de autoturisme premium realizată de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Astfel, în condiţiile unei scăderi cu 59% a  înmatriculărilor totale de autoturisme în 2009 faţă de 2008, zona ocupată de mărcile premium, care include branduri precum BMW, Audi, Mercedes-Benz, Lexus, Alfa Romeo, Porsche, Jaguar sau Infiniti, a înregistrat un recul de 58,5%. Mai exact, piaţa premium s-a redus de la 11.595 de unităţi, în 2008, la doar 4.815 unităţi în 2009.

203-49685-16_masini_12.jpgNici primele două luni din 2010 nu arată prea bine, cu toate că reculul vânzărilor de maşini premium este mai redus decât cel al pieţei totale. Dacă în ianuarie şi februarie 2009 au fost înmatriculate 939 de autoturisme ale unor mărci premium, în aceeaşi perioadă din 2010 numărul acestora a scăzut cu mai mult de jumătate, până la 453 de unităţi. „Cine spune că o scădere de 60% a pieţei nu îl afectează cred că doar încearcă să pară optimist. Faptul că, în ianuarie şi februarie, scăderile de pe piaţa premium au fost mai mici decât ale pieţei totale este doar o conjunctură. Discutăm de o piaţă care, în mod normal, atinge doar 1.500 de maşini pe an. La un astfel de volum, atunci când vine un produs nou şi este înmatriculat de dealeri, fie şi ca maşină de drive-test, deja piaţa se mişcă artificial“, consideră Adrian Pascu, brand manager al mărcilor Porsche, Bentley şi Lamborghini în România. Evoluţia ceva mai bună a vânzărilor de maşini premium în primele două luni din 2010 faţă de cea din întregul an 2009 a fost, în opinia importatorilor, efectul campaniilor de reduceri de preţ derulate de unele mărci.

Discounturile sunt periculoase

203-49686-16_masini1_12.jpgNumai că, deşi pot atrage mai mulţi clienţi, aceste campanii au efecte nefaste pe termen mediu şi lung. „Eu consider reducerile majore de preţ o greşeală şi nu voi apela la aşa ceva. Mai ales că activăm în zona premium a pieţei. O maşină care acum doi ani se vindea cu 70.000 de euro, iar acum costă doar 50.000 de euro îl pune pe clientul de acum doi ani în imposibilitatea de a-şi revinde maşina veche la un preţ care să îi permită achiziţionarea uneia noi. Pentru noi, valoarea de revânzare a maşinii este foarte importantă“, este părerea lui Mircea Eremia. Şeful Infiniti estimează că segmentul pe care activează marca sa „va merge pe un trend negativ de circa 10%-15%“. În acelaşi timp însă, Adrian Pascu, managerul Porsche, mizează pe o piaţă aproape egală cu aceea de anul trecut, cu o uşoară revenire în toamnă. „Având în vedere că anul trecut am livrat 71 de maşini, mă aştept la o creştere mică, dar nu din cauza pieţei, ci doar a lansărilor de modele noi, şi vorbim aici de Cayenne. Sper ca anul ăsta să vindem peste 85 de unităţi. 2010 va fi şi primul an plin pentru Panamera.“

203-49687-16_mirceaeremia_12_c.jpgOrice apariţie a unui nou model atrage mai mulţi clienţi. Din nefericire, acestea sunt creşteri punctuale, fără efecte majore asupra trendului pieţei.
Mircea Eremia, general manager Infiniti în România

Piaţa premium de anul acesta va fi cam la fel ca cea de anul trecut. Nu mă aştept la creşteri ale vânzărilor decât prin toamnă.
Adrian Pascu, brand-manager, Porsche