Lansarea serviciilor 3G de catre Orange Romania aduce competitia si pe segmentul televiziunii mobile, videotelefoniei sau transferului rapid de date.


Ceea ce lumea romaneasca a telecomunicatiilor astepta la CERF s-a produs la inceputul acestei saptamani. Orange a lansat cea de-a doua retea 3G autohtona, accentuand competitia pe un segment de piata a carui dezvoltare este privita cu oarecare rezerve. Acum doi ani, seful de la acea vreme a Orange Romania, Bernard Moscheni, era unul dintre scepticii care spuneau ca performantele celei de-a treia generatii de telefonie mobila nu vor rupe gura targului. Sa fi avut dreptate sau era doar o declaratie politica, menita sa justifice amanarea lansarii 3G de catre Orange pana la momentul considerat oportun?

Serviciile Orange 3G sunt disponibile la lansare in Bucuresti si Timisoara. Conform termenilor licentei, acoperirea minima pe care reteaua treuie sa o asigure ulterior este de minimum zece orase si Bucuresti.



“Lansarea retelei 3G, in completarea celei EDGE, face parte din promisiunea facuta clientilor nostri de a creste disponibilitatea serviciilor mobile de mare viteza pentru un numar cat mai mare de utilizatori din Romania. Aceasta extindere sustinuta va continua si in perioada urmatoare, strategia Orange prevazand ca, pana la sfarsitul acestui an, EDGE sa acopere 96% din populatia tarii si 3G, orasele principale”, spune Richard Moat, directorul general al operatorului.

La un an dupa lansarea in Romania a primelor servicii 3G de catre Vodafone (Connex la acea data), operatorul a strans ceva mai mult de 135.000 de clienti pe acest segment. Rata de adoptie poate fi considerata buna in comparatie cu ceea ce se intampla pe alte piete, dar exista in acest moment suficienti amatori de 3G pentru a justifica investitia intr-o astfel de retea, mai ales in conditiile in care nu ai fost primul pe piata? Pe masura ce preturile telefoanelor 3G vor scadea, numa rul utilizatorilor 3G va creste. Succesul inregistrat de aceste servicii pana in prezent a aratat ca exista o mare cerere pe aceasta piata si ca romanii sunt interesati de acest gen de servicii”, sustine Ken Campbell, directorul de marketing al Vodafone Romania. “Ne asteptam ca, in urmatorii ani, gradul de adoptie al serviciilor 3G sa-l depaseasca pe cel al serviciilor 2G (GSM- n.r.), iar 3G sa devina o tehnologie standard, iar pana la sfarsitul anului sa fie mai mult de jumatate de milion de clienti 3G pe piata romaneasca”.

Prin EDGE, serviciul pe care Vodafone Romania nu l-a inclus niciodata in planurile sale, Orange oferea o viteza de transfer a datelor apropiata de 3G. Iar acoperirea actuala este de 41 de orase si statiunile de pe litoral. Cu 3G, clientii Orange pot accesa mai multe servicii mai rapid si, in plus, cu apelul video ii pot vedea pe cei dragi ca si cum ar fi langa ei”, adauga Moat. Dar, asa cum s-a vazut, apelul video nu a fost piesa de rezistenta a 3G, cum anticipau operatorii. Mai populare se anunta a fi serviciile de transfer de date, muzica sau televiziune pe mobil. Unde, pana la lansarea portalului Vodafone Live, Orange este in avantaj, cu 13 posturi TV in oferta Ornage World. In plus, operatorul a gandit o serie de pachete destinate utilizatorilor business, cum ar fi o cartela SIM cu capacitate marita, Mail Entreprise (push email) sau Business Everywhere (card de date 3G, EDGE si GPRS, plus solutie soft dedicata). Spre deosebire de oferta Vodafone, la Orange, serviciile 3G vor fi disponibile si pentru pre-pay.

Replica competitiei? Cu siguranta vom cauta sa “imbogatim oferta noastra cu noul portal Vodafone Live! si alte servicii inovative, precum Mobile TV, care permite urmarirea programelor TV in direct pe telefonul mobil”, spune Ken Campbell.

Lansarea Orange 3G poate fi considerata intarziata de unii, dar, daca luam in calcul ca licitatia pentru cele inca doua licente ramase libere – de care s-au aratat interesate Cosmote si Zapp – se tot amana de la o luna la alta, Orange are timp suficient sa recupereze si sa isi consolideze oferta pe acest segment. Liderul pietei si cel de al doilea, Vodafone, par sa se fi detasat din nou de pluton.

Ofensiva 3G vizeaza marile orase



“Aceasta extindere sustinuta va continua si in perioada urmatoare, strategia Orange prevazand ca, pana la sfarsitul acestui an, EDGE sa acopere 96% din populatia tarii si 3G, orasele principale.”

Richard Moat,

Orange Romania.