Dar, aceeași lege încălcă regulile comerciale globale și blochează energia solară, scrie Tobin Harshaw într-un editorial pentru Bloomberg.

Caroseria electrică

A existat vreodată un articol vestimentar mai hidos decât puloverul cardigan? Probabil că nu și, din fericire, a ajuns la coșul de gunoi al istoriei modei.

Cardiganul, o monstruozitate de pulovăr cu nasturi în față, din cașmir, bumbac sau tricot, numit așa după Bătălia de la Balaclava, este atât de ciudat, încât un președinte american a sugerat că e nevoie de un spirit de „sacrificiu” pentru a purta unul.

Într-o conversație celebră din 1977, în fața șemineului, Jimmy Carter, îmbrăcat în cardigan, i-a îndemnat pe americani să seteze termostatele la o temperatură mai scăzută.

Eșecul eforturilor lui Carter nu a fost cauzat de vestimentația americanilor, ci de acoperișurile lor.

Președintele care a amplasat panouri solare la Casa Albă a vrut ca ele să afle și în casele americanilor, impulsionând subvențiile, o „bancă de energie solară” de 100 de milioane de dolari și un obiectiv de a obține 20% din energia din SUA din surse regenerabile, până în anul 2000. Acest vis s-a spulberat înainte ca Ronald Reagan să fie  eliminat panourile de la Casa Albă, în 1986.

Există numeroase motive pentru care ceva la fel de sensibil precum panourile solare nu au avut succee la acea vreme: panourile erau extrem de ineficiente și hidoase. Dar astăzi, având în vedere progresele tehnologice și creditele fiscale ale Legii de reducere a inflației, pare o problemă pentru mulți proprietari de case și proiecte energetice la scară mai mare. Ezitările lor provin din negarea schimbărilor climatice sau din sentimentul tot mai profund că panourile solare sunt cumva non- (sau anti-) americane?

De fapt, poate fi ceva ca o listă de așteptare.

„Un stoc deja umflat de proiecte din surse regenerabile care așteaptă aprobarea de la operatorii de rețea a crescut și mai mult anul trecut, parțial stimulat  de Legea de reducere a inflației din 2022, concepută pentru a scăpa economia Americii de dependența de combustibilii fosili care distrug clima”, scrie Mark Gongloff. „Până atunci, blocajul va fi un obstacol în calea obiectivului președintelui Joe Biden de a decarboniza sectorul energetic al țării până în 2035 și de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră din SUA până în 2050”.

Așadar, adăugați emisiile de carbon pe lista lucrurilor pe care IRA nu le va reduce.

Comentariile țarului climatic de la Casa albă

Îmi place să cred că toată politica americană este locală, dar schimbările climatice sunt globale. Din ce în ce mai mult, la fel este și politica verde a administrației Biden. Luați în considerare comentariile țarului climatic de la Casa Albă, John Podesta, de la summitul Bloomberg BNEF și de la Centrul pentru Politica Energetică Globală al Universității Columbia.

„Podesta a cerut crearea unui nou sistem comercial care să protejeze subvențiile verzi în SUA și potențialii parteneri aliniați cu Washington-ul, atât de provocările legale, cât și de așa-numita relocare a carbonului”, explică Liam Denning. „Aceasta din urmă este situația în care o țară prețuiește carbonul în interiorul granițelor sale, crescând costurile de desfășurare a afacerilor, doar pentru a descoperi că producătorii autohtoni sunt sabotați de importuri mai ieftine, dintr-o țară cu politici climatice mai relaxate.”

Acest lucru vine în concordanță cu obiectivul IRA de a stimula locurile de muncă din SUA și de a asigura lanțurile de aprovizionare.

„Dar nu cumva este în detrimentul conducerii americane în ceea ce privește reducerea emisiilor? De exemplu, „cea mai ieftină cale de decarbonizare a transportului ar fi inundarea pieței cu vehicule electrice chinezești”, argumentează Liam.

„Obiectivele administrației sunt solide”, dar pun la îndoială execuția. „Agenția pentru Protecția Mediului a emis standarde revizuite, care urmăresc să crească vânzările de vehicule electrice la jumătate din piața din SUA până în 2030”, scriu analiștii. „Parțial, schimbarea recunoaște creșterea redusă a vânzărilor de vehicule electrice din SUA, în ciuda subvențiilor generoase. Dar lasă vehiculele electrice în centrul strategiei administrației privind schimbările climatice. Asta se dovedește a fi o eroare.”

„Și nu este singura greșeală, spune David Fickling, mai ales după călătoria secretarului Trezoreriei Janet Yellen în China. „Unul dintre cei mai distinși economiști respinge ceea ce a fost unul dintre principiile fundamentale ale economiei de peste 200 de ani: avantajul comparativ”, scria David la acea vreme. „Dacă o țară poate produce mărfuri la costuri mai mici, nu ar trebui să ridicați barierele tarifare. În schimb, ar trebui să importați mărfurile și să trimiteți înapoi ceva în schimb, acolo unde industria este mai eficientă. Este un dezastru protecționist în devenire – atât pentru SUA, cât și pentru planetă.”

dolar american arzand flacari criza financiara
Criza financiara / SURSA FOTO: Dreamstime

Nu doar despre vehiculele electrice

Tehnologia curată nu este, în niciun caz, cel mai important export al Chinei.

„Capitaliștii nu ar trebui să se retragă în carapacea lor la primul semn de competiție”, adaugă David. „În schimb, ar trebui să trateze fiecare pericol ca pe o oportunitate de a-și îmbunătăți jocul. Este paradoxal că SUA, care a inventat spiritul boosterismului exuberant, este acum națiunea care se retrage din el cel mai rapid”, explică el.

„Oricât de dificil ar fi pentru oficialii americani și chinezi să încheie acorduri atunci când există atât de puțină încredere între națiunile lor, nu au de ales decât să încerce să o facă în continuare. Dialogul continuu este relativ ieftin, dar are un potențial mai mare decât orice altă politică de a produce profituri benefice. Cei care se îndoiesc ar trebui să-și amintească faptul că adeversitatea SUA-URSS nu i-a transformat pe cei doi inamici în prieteni. Nu s-a intenționat să facă asta, ci să se evite o calamitate”, argumentează Minxin Pei.

Cealaltă realizare a fost baterea un cui în sicriul URSS. Astăzi lucrurile stau altfel.

„China se confruntă cu un cordon din ce în ce mai strâns de alianțe în jurul periferiei sale”, scrie Minxin. „Oficialii chinezi critică această rețea condusă de SUA ca fiind un caz destabilizator de „politică de bloc”. În realitate, nu mai pot face multe, cu excepția folosirii energiei curate.

Joaca de-a Dumnezeu

Anii 1970 nu au fost doar despre pulovere urâte și acoperișuri urâte. Existau și o mulțime de mașini urâte.

„Evenimentele din Emiratele Arabe Unite, de săptămâna aceasta, variază de la suprarealist la apocaliptic: mașini Rolls Royces și Aston Martins plutesc în apele provocate de inundații devastatatoare”, scrie Lara Williams. „Dar ce a provocat aceste ploi? Bloomberg News sugerează o legătură între precipitații și eforturile Emiratelor Arabe Unite de a genera nori.”

Se pare că, de câteva decenii, cei din Ermirate se pun cu Mama Natură, aruncând sare în nori, astfel încât picături mari să se formeze și să cadă pe pământ.

Dar Lara nu este de acord.

„Tehnologia care modifică vremea are un aer de misticism”, scrie ea. „În ciuda investițiilor uriașe în tehnică, este greu de spus cât de eficientă poate fi… Probabil, distrugerile din Emirate nu sunt rezultatul încercării de a ne juca de-a Dumnezeu, ci provin dintr-o ceva diferit, creat de om: schimbările climatice.”

Trecerea la surse regenerabile ar fi mai bine să se facă cât mai curând, altfel lucrurile vor deveni mult mai urâte decât în ​​anii 70.