La data redactarii acestui articol, Proiectul hotaririi de guvern care stabileste nivelul primelor de asigurare pentru anul urmator se afla ica la semnat i mapa primului-ministru. „Avem promisiunea ca, spre deosebire de anii precedenti, anul acesta noile reglementari referitoare la raspunderea civila auto vor aparea mai devreme, respectiv i jurul datei de 20 noiembrie”, declara Nicolae Crisan, directorul general al OSAAR.
Daca ne gindim la faptul ca, anul trecut, acelasi act legislativ a fost publicat i Monitorul Oficial abia i 29 decembrie, termenul iaintat de Nicolae Crisan pare mai mult decit rezonabil. in cazul i care ar fi respectat, el ar oferi posibilitatea automobilistilor sa-si procure tichetele RCA i timp util, fara a risca sa fie amendati de politisti, iar asiguratorilor sa-si organizeze fara graba campaniile promotionale legate de vinzarea acestui produs.
Cel putin teoretic, exista posibilitatea ca actualul executiv, ocupat cu organizarea alegerilor, sa nu semneze i timp util hotarirea de guvern, lasind pe seama noului cabinet acest lucru. Decizia ar putea avea efecte nefaste asupra pietei asigurarilor. Intrind i anul viitor fara asigurarea platita, automobilistii vor suporta din buzunar pagubele produse din culpa i urma accidentelor, daca nu cumva companiile de asigurari vor fi obligate sa prelungeasca cu ica o luna valabilitatea tichetelor RCA, evident, fara sa poata percepe si surplusul de prima de asigurare aferent acestei perioade.
in speranta ca lucrurile nu vor lua aceasta turnura neplacuta, Capital este i masura sa va prezinte principalele prevederi ale proiectului de hotarire de guvern i ce priveste asigurarea RCA pentru anul viitor. Cea mai importanta dintre acestea se refera la cuantumul despagubirilor acordate. Pentru 2001, limita minima a acestor despagubiri va fi de 900.000 lei (de la 600.000 anul acesta), i timp ce cea maxima pentru pagubele materiale, de 300 milioane lei (fata de 200 milioane i 2000). Pentru vatamari corporale maximul sumei acordate ca despagubiri va fi de 400 milioane lei, indiferent de numarul persoanelor accidentate.” S-a mers i general liniar, neexistind majorari i termeni reali fata anul precedent. La un calcul sumar se poate vedea faptul ca limitele despagubirilor de anul viitor au i plus doar coeficientul reprezentat de rata inflatiei”, opineaza Nicolae Crisan.
Pentru o Dacie, se va plati 572.000 lei
Conform declaratiilor directorului general al OSAAR, majorarea primelor de asigurare ce vor fi platite de automobilisti s-a facut dupa acelasi algoritm. Un posesor de Dacie sau de oricare autoturism cu capacitate cilindrica cuprinsa itre 1200 -1400 cmc, persoana fizica, va avea de platit o prima de asigurare i valoare de 572.000 lei. Pentru un autoturism de aceeasi capacitate, persoanele juridice vor trebui sa scoata ceva mai multi bani din buzunar, respectiv 740.000 lei. „S-a considerat ca spre deosebire de persoanele fizice, cele juridice folosesc masina ca mijloc de productie, caz i care incidenta accidentelor este mult mai mare”, declara directorul general al OSAAR. Pentru a stimula asiguratii si a usura munca societatilor de asigurari, proiectul HG privind RCA prevede si pentru anul viitor acordarea unei reduceri de 10% asiguratilor care achita integral pina la sfirsitul acestui an primele pentru raspunderea civila auto. in plus, un element de noutate fata de anii anteriori il reprezinta reducerea de 25% acordata pensionarilor, conditia pentru a beneficia de aceasta reducere fiind aceeasi, respectiv achitarea integrala a primei pentru itreg anul viitor.
O alta noutate se refera la obligativitatea distribuirii de catre companiile de asigurari o data cu tichetul RCA si a unei vignete (folie autoadeziva ce va trebui lipita pe parbriz), masura menita sa ajute politistii i depistarea soferilor neasigurati. „incercam sa crestem gradul de cuprindere i asigurare. in acest moment, mai putin de 50% din parcul auto este asigurat, desi achizitionarea tichetului RCA este obligatorie, spune Nicolae Crisan. Am luat ca model taxa Basescu, acolo unde vignetele aplicate obligatoriu pe parbriz au dat rezultate bune”, adauga acesta. Pentru companiile de asigurari, tiparirea vignetelor nu poate constitui un motiv de bucurie, fiind o cheltuiala i plus, pretul unui autoadeziv de acest tip fiind i medie de 700 – 800 lei, i functie de tipografie si de cantitatea comandata. Acestea vor fi de doua culori, aceleasi cu ale tichetului, corespunzatoare perioadei asigurate (un an, respectiv o jumatate de an).
in ce priveste obtinerea avizului de practicare a asigurarii RCA de catre companiile de asigurare, conditiile de autorizare nu difera prea mult de cele din anii precedenti. Singura modificare importanta se refera la reteaua teritoriala de care trebuie sa dispuna asiguratorul care solicita autorizarea. „Acesta trebuie sa fie reprezentat i fiecare judet de catre o singura unitate teritoriala, fata de doua unitati cum era pina acum. „Am luat aceasta decizie pornind de la faptul ca exista judete mai mici, i care un numar de doua unitati nu se justifica”, declara directorul general al OSAAR. Alte criterii de obtinere a autorizatiei sunt experienta i practicarea asigurarilor auto, de minimum doi ani, personal specializat, capital social varsat de minimum 22 miliarde de lei.
Comisioanele la intermediar ajung la 60%
Desi rata daunei la asigurarile auto (i care este inclusa si RCA) este printre cele mai mari (65-70%), competitia pentru cucerirea acestui segment de piata se anunta si anul acesta disputata. Motivul este simplu. Majoritatea companiilor sunt dependente i mare masura de icasarile din asigurarile auto, categorie care ocupa primul loc ca pondere i portofoliul acestora.
Mijloacele nu sunt isa itotdeauna ortodoxe. Desi OSAAR recomanda companiilor acordarea unor comisioane de maximum 25% intermediarilor care distribuie politele RCA, acestea respecta rar aceasta prevedere, procentajul comisioanelor oferite din primele icasate ajungind deseori la 50-60%. Acordind comisioane de peste 25%, companiile sunt supuse riscului de a nu mai avea bani suficienti pentru constituirea rezervelor tehnice si deci de a nu putea plati despagubiri la un moment dat. Daca le-am impune icadrarea i acest procentaj, n-am rezolva mare lucru, existind suficiente mijloace prin care intermediarii pot fi premiati i obiecte sau autoturisme de catre companii”, declara Nicolae Crisan.     

Societatile autorizate in prezent sa practice asigurari RCA
1. Asirom
2. Agras
3. Astra
4. Ardaf
5. Allianz L?iriac Asigurari
6. Asigurarea Populara Romina
7. Interamerican
8. Omniasig
9. Unita
10. Metropol
11. Grup As
12. Croma
13. Industriilor Arges