În ultimii doi ani, rentabilitatea capitalului uman (profitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare leu plătit de angajator) a crescut cu 19% în România, potrivit aceluiaşi studiu. Însă, creşterea rentabilităţii nu este neapărat dovada unui nivel mai ridicat de productivitate, ci rezultatul costurilor salariale mai reduse.

Ponderea costurilor cu forţa de muncă în costurile totale ale companiilor a scăzut de la 12,2% înainte de criză, la 9,3%. La nivelurile actuale, costurile forţei de muncă din România sunt cu peste jumătate mai mici decât cele suportate de companii în Europa de Vest.

"Cu o rentabilitate medie a capitalului uman de 1,53 (HC ROI), România se situează la acelaşi nivel cu Statele Unite din acest punct de vedere şi cu 30% mai sus decât statele din vestul Europei. Totuşi acest lucru nu trebuie înţeles drept dovada unui nivel mai ridicat de productivitate în România, fiind mai degrabă rezultatul costurilor salariale mai reduse”, a explicat Peter de Ruiter, liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică al PwC România.