Cardurile de credit sunt instrumentele financiare prin care băncile percep cele mai multe taxe şi comisioane. Capital a analizat aceste costuri pentru cardurile standard din ofertele mai multor bănci.

Alegerea cardului de credit cu cele mai mici costuri din piaţă este dificilă. Un comision zero pentru un anumit serviciu anunţat în oferta unei bănci este compensat, adesea, cu taxe ridicate pentru alte servicii, astfel încât clienţii pot alege produsul în funcţie de utilizarea cea mai frecventă pe care doresc să o dea cardului de credit. Cel mai des întâlnite costuri în oferta tuturor băncilor sunt: taxa de emitere a cardului principal, taxa de administrare, taxa reemitere card, comisioane de utilizare la ATM-urile băncilor, la ATM-uri ale altor bănci din România sau la ATM-uri internaţionale, comisionul de regenerare cod PIN sau cel pentru refuz la plată nejustificat. Analiza Capital a luat în considerare costurile cardurilor standard, cum ar fi MasterCard Standard sau Visa Classic, nu şi produsele „de lux“, tip gold sau platinum.

Unele bănci reduc comisioanele

Majoritatea băncilor consultate nu percep comisioane pentru plăţile prin POS la comercianţi. Valorile maxime pentru comisionul de emitere, de 40 lei, le găsim la Raiffeisen şi la OTP Bank. În unele cazuri, cum ar fi la ATE Bank, comisionul de emitere a cardului este zero, însă se percepe o taxă de cinci lei, pentru deschiderea contului curent aferent cardului de credit. Taxa de administrare a cardului poate fi percepută lunar sau anual şi variază de la zero lei, la Volksbank, până la 50 lei pe an, la Unicredit Țiriac.

Cardurile de credit pot fi utilizate pentru retragerea de numerar atât la ATM-urile băncii emitente, cât şi la ATM-urile altor bănci, însă în cea de-a doua situaţie comisioanele sunt mai mari (exemplu: Raiffeisen, Volksbank, OTP, Unicredit, Alpha şi Banca Românească). În cazul băncilor Intesa Sanpaolo, Bancpost, Garanti şi RBS se păstrează aceleaşi comisioane. Dacă clienţii retrag numerar la ATM-uri internaţionale, comisioanele sunt în majoritatea cazurilor mai mari decât la retragerea din reţeaua naţională (excepţie: Intesa Sanpaolo, Garanti şi RBS). În cazul Piraeus Bank, pentru cardurile de credit emise după 21 iunie nu se mai percepe comisionul de retragere numerar la ATM, iar pentru cele emise înainte de această dată comisionul se aplică doar până pe 18 septembrie, după care va fi eliminat la toate cardurile de credit, atât în ţară, cât şi în străinătate.

Clienţii care trebuie să îşi schimbe codul PIN trebuie să suporte costuri suplimentare. Co­misioanele de regenerare a codului  variază de la zero lei, în cazul băncilor Bancpost, Garanti şi RBS, până la 20 de lei, la Unicredit. Comisionul de refuz nejustificat a plăţii poate ajunge până la 75 de lei la Unicredit.

Cardul de credit poate fi înlocuit dacă acesta este pierdut, furat, deteriorat, distrus, demagnetizat, dar tot contra cost. Comisioanele variază de la zero lei (la Bancpost, RBS), până la 17,5 lei la Volks­bank sau 20 de lei la Unicredit. Pentru reînnoirea unui card de credit după expirarea celui anterior, băncile nu percep de obicei taxe sau comisioane.

Alte costuri

În afară de taxele şi comisioanele menţionate, băncile mai cer clienţilor bani şi în cazul retragerilor de numerar la ghişee, atunci când emit carduri suplimentare sau în regim de urgenţă. Comisioane suplimentare se percep la orice interogare a soldului, pentru emiterea extrasului de cont lunar, pentru plăţi întârziate, când clientul cere blocarea ori închiderea cardului, depăşeşte limitei de credit, sau când banca trebuie să îi transmită scrisori recomandate.

229-57169-capital_26.jpg