Se spune ca cel ce intreaba, este inca in cautare de raspunsuri. Este adevarat si este cunoscut faptul ca o viata creativa este o permanenta cautare, iar intrebarile inteligente s-au dovedit a fi foarte folositoare pentru orientare. De asemenea, intrebarile deschise sunt cele mai de folos, deoarece ele provoaca noi si neasteptate raspunsuri.

Copiii, de exemplu, nu-si fac probleme si pun astfel de intrebari indraznete tot timpul. La prima vedere, ei par destul de naivi si chiar enerveaza cateodata. Parintii care nu asculta aceste intrebari si nu incearca macar sa raspunda la o parte din acestea fac o greseala imensa. Imaginati-va cum ar fi aratat viata noastra astazi, daca o serie de astfel de intrebari indraznete sau curioase nu ar fi fost puse in trecut.


Iata numai cateva exemple de intrebari care, luate in consideratie, au schimbat lumea: Albert Einstein s-a intrebat odata cum ar arata o unda de lumina pentru cineva care tine pasul cu ea, sau un oarecare Fred Smith s-a intrebat daca posta nu ar putea functiona la fel de bine si in timpul noptii. Godfrey Hounsfield a fost curios sa arunce o privire “tridimensionala” in interiorul unui corp omenesc fara ca acesta sa fie operat, iar un domn din Japonia, Masaru Ibuka, a dorit sa detina un casetofon fara inregistrare si fara boxe, doar cu casti mici, iar totul sa incapa in buzunar.

Multe din aceste intrebari indraznete au parut la inceput caraghioase si multa lume a crezut ca aceste persoane nu mai sunt intregi la minte. Altii au fost convinsi ca aceste viziuni nu vor putea fi realizate niciodata. Datorita faptului ca nu s-a renuntat la aceste idei si s-a continuat cautarea raspunsurilor, la scurt timp dupa aceea lumea avea sa cunoasca schimbari impresionante.


Despre Albert Einstein nu cred ca este nevoie sa mai comentam. Despre celelalte personaje pe care le-am enumerat mai devreme, pot spune numai ca ne-au oferit firma “Federal Express”, cu serviciul ultra rapid ce functioneaza zi si noapte, tomografia, care ne ofera acea privire tridimensionala in interiorul corpului uman, iar Japonia a prezentat inca din anii ‘80 walkman-ul, acel casetofon cu casti ce incape intr-un buzunar.


Baza conceptului programarii neurolingvistice (NLP) este sustinut de doua modele importante. Modelul Milton, conceput dupa multe cercetari si observari facute in timpul desfasurarii activitatii lui Milton Erickson, un psihoterapeut caruia ii placea sa foloseasca limbajul vag, simplu si care prefera sa antreneze creativitatea fiecarui individ cu care intra in contact. Cel de-al doilea model, numit Meta-modelul, a luat nastere prin identificarea si dezvoltarea unui sistem cu tehnici de intrebare ce desfasoara modelul Milton. Persoana cercetata si observata aici a fost Virginia Satir, terapeut de familie renumit, care poseda talentul de a folosi limbajul pentru a clarifica si a reordona cuvintele pe care oamenii le folosesc in timpul prezentarii experientelor personale. Meta- modelul nu face altceva decat sa recunoasca semnificatiile pierdute ale limbajului din primul model.


Pentru a reusi si dumneavoastra sa va imbunatatiti capacitatea de a pune intrebari ce pot aduce idei noi si pot ridica valoarea creativitatii personale, puteti incerca urmatorul exercitiu:


Incercati, sa zicem o saptamana, sa va rezervati cateva minute si sa va puneti o intrebare, care sa inceapa cu cuvintele: “Ma intreb oare….” Daca se poate, intrebarea ar trebui sa se refere la un domeniu care face parte din activitatea dumneavoastra principala. Este extrem de important ca aceasta intrebare sa nu treaca prin nici un sistem de cenzura, chiar daca intrebarea pare ciudata, bizara sau fara sens.


Dupa ce ati exersat putin si s-au adunat cateva intrebari, incercati si indrazniti sa mergeti cu aceste intrebari undeva in public. La inceput, cred ca este suficient daca povestiti numai unor prieteni apropiati sau unor colegi. Prezentati totul in mod cat mai serios si incercati sa starniti interesul celor ce va asculta. Ascultati si dumneavoastra toate raspunsurile cu mare atentie. Nu stiti niciodata unde poate ajunge o simpla intrebare, transformata intr-o idee lucrativa, ce poate deveni baza unei schimbari esentiale pentru dumneavoastra, pentru organizatia in care lucrati sau chiar pentru omenire.


Ca si in educatia copiilor, intrebarile formeaza factori vitali in orientare si in cautarea unei linii a vietii pline de creativitate si de descoperire a cat mai multor raspunsuri. Daca ne lasam condusi de dorinta de cautare si de gasire a cat mai multor raspunsuri, atunci trebuie sa continuam sa intrebam, iar succesul depaseste orice asteptare a noastra.