Piaţa de publicitate online va consemna, în 2009, o creştere spectaculoasă, ajungând la circa 35 de milioane de euro, ceea ce reprezintă mai mult decât dublul bugetelor cheltuite în acest an.

Cele 16 milioane de euro, la cât este estimată piaţa de advertising online pentru acest an, înseamnă doar 3% din cheltuielile totale dirijate către media (presă scrisă, radio, televiziune, outdoor, internet, cinema). Spre comparaţie, în SUA internetul polarizează 10,45% din piaţă, situată la ani-lumină de cea din Romånia, însă ritmul în care cresc bugetele online locale de la un an la altul este mai mult decåt încurajator.

Anul acesta, cele mai mari bugete din online au fost cheltuite de companiile din sectorul financiar-bancar, telecom, auto, cosmetice, bere, sucuri, electronice şi medicamente. „Industriile care conduc în comunicarea online sunt cele care au de cåştigat cel mai mult şi cel mai repede din acest mediu. Internetul oferă oportunităţi mari de apropierea de produs şi chiar decizia de cumpărare“, explică Mugur Pătraşcu, managing director al agenţiei iLeo.

Companiile din aceste sectoare au crescut bugetele online cu procentaje cuprinse între 50% şi 100% faţă de 2007. „Anul acesta bugetul online a crescut cu peste 80% faţă de anul precedent“, confirmă Tatiana Stroescu, marketing & communication manager Audi, în cadrul Porsche Romånia. În cazul Vodafone, în 2008, mediul online a înregistrat cel mai important avans în cadrul campaniilor derulate, compania investind inclusiv într-un departament responsabil cu dezvoltarea strategiei online şi a proiectelor specifice, afirmă Luiza Afenduli, media manager al Vodafone Romånia.

Majorarea bugetelor este în acord cu schimbările obiceiurilor de consum ale publicului şi cu mutarea graduală a audienţei dispre mediile clasice spre cele digitale.

127-19614-17business39.jpgÎn ultimele 12 luni, 4,88 de milioane de romåni cu vårsta între 14 şi 64 de ani au utilizat internetul, iar 4,2 milioane sunt consideraţi utilizatori frecvenţi. „Numărul utilizatorilor de internet a crescut semnificativ în ultimii ani şi cu siguranţă această tendinţă se va manifesta în viitor. Strategia de comunicare a Vodafone Romånia ţine cont de această realitate, iar rolul pe care îl va ocupa internetul în råndul canalelor de comunicare utilizate în campaniile noastre va fi corelat cu creşterea numărului de utilizatori. În plus, un aspect extrem de important care susţine iniţiativele noastre este monitorizarea acestui mediu prin intermediul Studiului de Audienţă şi Trafic Internet (SATI)“, spune Luiza Afenduli.

Studiul, lansat în al doilea trimestru al anului, oferă primele date demografice despre audienţa din mediul online. Arina Ureche, manager general al Biroului Romån de Audit al Tirajelor (BRAT), finanţatorul SATI, spune că atåt încrederea companiilor, cåt şi investiţiile în publicitatea online vor fi stimulate anul viitor de acest studiu. „Un alt factor ce poate impulsiona piaţa este iniţiativa BRAT de a lansa, din 2009, rapoarte de monitorizare a investiţiilor la rate-card din publicitatea online, aşa cum există pentru cea din presa scrisă, radio şi televiziune“, adaugă ea.

În acest context, specialiştii apreciază că piaţa de publicitate media se va ridica anul viitor la peste 35 milioane de euro (în urmă cu cåteva luni, în piaţă au existat estimări care indicau o creştere la 25 de milioane de euro), iar cea de creaţie şi producţie online va depăşi 15 milioane de euro.

Dinamica pieţei romåneşti a atras cea mai bine cotată regie de vånzări de media electronică, interactivă şi mobilă în domeniul privat din Elveţia, Goldbach Media Group, care a achiziţionat, recent, pachetul majoritar de acţiuni al ARBOmedia AG. „Goldbach are în vedere accelerarea dezvoltării pe orizontală şi consolidarea serviciilor oferite“, precizează Călin Rotăruş, managing director al ARBOinteractive. În primele opt luni ale acestui an, veniturile acestei companii din serviciile de display advertising s-au majorat cu 56%, iar afacerile diviziei ARBOcontext au crescut de circa cinci ori.

Dacă anul acesta multe companii au tatonat terenul comunicării online, din 2009, advertiserii vor pune un accent mai clar pe performanţa internetului, pe livrarea de rezultate comensurabile şi anticipate. „Va fi mai uşor să dimensionezi bugete, să fixezi obiective în toata gama posibilă, iar dinamica rezultatelor se va vedea mai uşor. Un domeniu important de creştere va fi reprezentat de publicitatea pe motoare de căutare, în special prin Google“, conchide Mugur Pătraşcu.

127-19613-17_arinaureche_39_c.jpg«Anul viitor, atåt încrederea companiilor, cåt şi bugetele de comunicare online vor creşte datorită SATI.»
Arina Ureche, manager general BRAT

Suma cheltuită în 2008 pentru publicitatea online ar putea fi  de circa 25 de milioane de euro, în contextul în care doar o parte din bugetele clienţilor sunt monitorizate