În România, embargoul Rusiei are cel mai mare impact asupra producătorilor de legume şi fructe, deoarece aceştia se confruntă cu o invazie de produse destinate iniţial pieţei ruseşti şi care, în urma restricţiei impuse de Federaţia Rusă ţărilor membre Comunităţii Europene, au luat calea pieţei româneşti îngreunând astfel comerţul intern pentru operatorii autohtoni. „Am discutat cu producătorii de legume şi fructe şi mi-au spus că în ultima lună le-au scăzut profiturile şi încasările cu 20%-30%“, ne-a declarat Ion Cioroianu, consilier în cadrul Asociaţiei Fermierilor din România (AFR).

Din punctul de vedere al lui Gheorghe Vlad, preşedintele Asociaţia Cultivatorilor de Legume, impactul embargoului din Rusia are efect asupra cantităţilor contractate la export şi va afecta fermierii care produc industrial, din sectorul de culturi de legume în spaţii protejate, sere-solarii şi culturi de legume în câmp, pe suprafeţe mai mari de 10 hectare.

Produsele din import, mai ieftine cu 50%

Cel mai mare atuu pe care îl au fructele şi legumele din import îl reprezintă nivelul preţurilor, care ajung să fie mai mici cu până la 50% faţă de cele practicate de fermierii români. „Preţurile produselor din import sunt mai mici cu 10-15%. Chiar şi legumele şi fructe din Republica Moldova sunt mai ieftine. Spunem că vrem să susţinem această ţara, dar până la urmă această situaţie reprezintă o sabie cu două tăişuri. Putem să-i ajutăm pe producătorii moldoveni, dar nu şi pe cei români. Aceştia din urmă sunt obligaţi de costurile pentru seminţe sau pentru motorină să menţină preţurile la un anumit nivel, pentru a fi cât de cât profitabili. Spre exemplu, preţul la un producător este de 50 de bani pentru un kilogram de roşii, care poate ajunge să fie vândut cu 3 lei de către intermediar“, ne-a explicat Cioroianu.

Din rândul producătorilor de fructe, cei mai afectaţi sunt cei care au cultivat mere, iar dintre legumicultori, cel mai mult au suferit cei care au produs ceapă. „Spre exemplu, în Galaţi s-au făcut 2.000 de hectare de ceapă şi nu s-a vândut nimic. Pe lângă faptul că avem o producţie mai mică decât anul trecut, mai trebuie să scădem şi preţurile pentru că legumele din afară ajung să fie la jumătate din preţul pe care îl dăm noi. Spre exemplu, roşile din Polonia se vindeau cu 1,5 lei per kilogram. Noi nu putem să le dăm la un astfel de preţ pentru că investiţiile făcute în culturi sunt mult mai mari şi ajungem să nu mai avem niciun profit“, a declarat, pentru Capital, Aurel Tănase, directorul general al Organizaţiei Interprofesionale Naţionale Prodcom Legume-Fructe din România.

Tănase a explicat că, în ultima perioadă, cererea a crescut puţin datorită aprovizionărilor pentru iarnă. „Dar această măsură a dereglat piaţa. Trebuie să reglementăm piaţa“, a mai spus Tănase.

În ceea ce priveşte valoarea pagubelor, Tănase ne-a mai spus că la începutul lunii trecute a fost transmisă către Comisia Europeană o scrisoare în care a fost anunţată situaţia sectorului de legume şi fructe auotohton. „În urma embargoului impus de Federaţia Rusă, am solicitat o sumă de 300 de milioane de euro pentru a acoperi pagubele de la nivelul României. Olanda, spre exemplu, a solicitat 1,5 miliarde de euro. Uniunea Europeană are, prin Politica Agricolă Comună, un instrument de intervenţie, o rezervă de criză, în valoare de 442 de milioane de euro prin care se poate veni în sprijinul producătorilor europeni. Iar pentru această situaţie s-a alocat suma de 125 de milioane de euro pentru toate ţările din UE, din care doar 10 milioane de euro este suma propusă a fi direcţionată către România“, a subliniat directorul general Prodcom.

Tănase ne-a spus că retailerii nu au susţinut producătorii români, din contră, aceştia au ales să se orienteze către produse din import pentru că sunt mai ieftine şi mai uşor de achiziţionat.

Pe de altă parte, reprezentanţii retailerilor susţin că această hotărâre nu le-a modificat strategia de achiziţionarea a produselor autohtone. „Embargoul Rusiei nu ne-a afectat în niciun fel şi nu am modificat nimic în ultima lună. În continuare ne interesează preţul şi calitatea oferită de furnizorii noştri“, a declarat Delia Nica, directorul executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).

Nica susţine că, în continuare, retailerii vor să ajungă la performanţa ca 80-90% din produsele pe care le au la raft să fie din producţie internă.

În acelaşi timp, Andreea Mihai, director marketing în cadrul Carrefour, ne-a spus că circa 85%- 98% din fructele şi legumele din magazinele deţinute de retailerul francez în România provin de la producătorii autohtoni.