În timp ce companiile din sectorul privat reduc cheltuielile şi fac investiţii în modernizare, societăţile de stat preferă să rămână pe pierderi şi pe investiţii neprofitabile.

Compania OMV Petrom a reuşit să îşi majoreze profitul net din primul trimestru al anului de 2,5 ori faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Câştigul net din primele trei luni s-a ridicat astfel la 807 milioane lei (196,3 milioane euro), conform standardelor inter-naţionale de contabilitate, fiind, practic, egal cu tot profitul de anul trecut.

Vânzările companiei s-au ridicat la 3,93 miliarde lei, cu doar 2% mai mult decât în primul trimestru al anului trecut. Rezultatul net a fost însă sprijinit de creşterea preţului ţiţeiului Ural cu peste 72% şi de reducerea costurilor de operare. Recesiunea a fost simţită la nivelul producţiei de hidrocarburi, care a scăzut cu 4%, şi în vânzările totale din marketing, care s-au micşorat cu 22%. „În sectorul de rafinare şi marketing, rezultatele au fost susţinute de operarea optimizată a rafinăriilor şi de reducerea costurilor, aspecte care au contribuit la compensarea vânzărilor mai reduse din marketing şi a marjelor mai mici”, spune Mariana Gheorghe, director general al OMV Petrom.

Explicaţia seacă a şefei Petrom ne oferă o bună explicaţie a modalităţii prin care companiile private aleg să combată efectele crizei, spre diferenţă de societăţile deţinute de stat, mult mai conservatoare în sensul negativ al cuvântului.

Investiţii majore pentru eficientizare

Compania petrolieră cu acţionariat majoritar austriac a efectuat investiţii de 717 milioane lei în primul trimestru continuând proiectele demarate, care includ, pentru 2010, investiţii totale de 6,9 miliarde lei. Totodată, compania a continuat reducerea numărului de angajaţi, care a coborât de la 28.984 salariaţi, la sfârşitul anului trecut, la 27.626 angajaţi. Societatea intenţionează să efectueze o majorare de capital social de 600 milioane euro, sumă destinată finanţării investiţiilor.

Toate măsurile luate de Petrom sunt de eficientizare şi traversare cât mai uşoară a crizei. Strategie mai rar întâlnită la companiile cu management numit de stat. Oltchim Râmnicu Vâlcea, spre exemplu, societate cu acţionar majoritar statul român, nu reuşeşte să iasă din vârtejul pierderilor în care se află din 2007. După pierderile nete de 209 milioane lei de anul trecut şi cele de 234 milioane lei din 2008, Oltchim a continuat şi în primul trimestru al 2010 cu o pierdere de 52,8 milioane lei, aproape dublă faţă de cea din aceeaşi perioadă a anului trecut, de 28 milioane lei. Şi cifra de afaceri netă a companiei vâlcene a coborât de la 284,6 milioane lei, în primele trei luni ale lui 2009, până la 239,9 milioane lei. Anul trecut, cifra de afaceri a scăzut până la 1,1 miliarde lei, aproape jumătate faţă de cea din 2008, de 1,9 miliarde lei.

Pierderi în creştere la Oltchim

Diferenţa de management poate fi observată chiar şi prin exemplul Rompetrol Rafinare Constanţa, companie aflată, de asemenea, pe pierdere de câţiva ani. Rafinăria a reuşit să îşi majoreze cifra de afaceri netă consolidată cu 31%, de la 518 milioane dolari până la 680 milioane dolari. Pierderile nete au crescut până la 57,3 milioane dolari, de la 28,1 milioane dolari anul trecut.

Fără a lua în calcul companiile de stat care deţin monopol în sectorul de activitate, care oricum au veniturile în mare parte asigurate, majoritatea societăţilor aflate în grija diferitelor ministere înregistrează indicatori financiari în scădere. Din păcate, tendinţa statului este de acoperire a pierderilor dintr-o parte cu câştigurile din cealaltă, cum este cazul preluării secţiei de petrochimie de la Arpechim de către Oltchim, secţie care a fost închisă în noiembrie 2008 şi nu funcţionează nici în prezent datorită uzurii avansate a echipamentelor.

196 milioane euro a reuşit să adune OMV Petrom sub formă de profit net în primul trimestru al anului, de 2,5 ori mai mare decât cel de anul trecut