Producătorul de componente auto Forvia, rezultat din fuziunea Faurecia și Hella, a anunțat închiderea centrului de dezvoltare din Iași începând cu finalul lunii august 2025. Măsura afectează 74 de angajați, care vor fi vizați de un program de concedieri voluntare. Decizia a fost justificată prin schimbările majore din industria auto europeană și condițiile economice dificile, marcate de scăderea producției de vehicule, costuri ridicate și restructurări continue în rândul clienților și furnizorilor.
74 de angajați vor fi afectați de retragerea Forvia din Iași
Centrul tehnic din Iași a fost inaugurat în 2023 pentru a răspunde unei cereri anticipate din sectorul senzorilor radar și al conducerii autonome, domenii considerate promițătoare la acel moment. Piața locală a fost aleasă datorită maturității și capacității de a atrage specialiști, fiind văzută ca o completare esențială a echipei deja existente din Timișoara. Cu toate acestea, evoluția pieței nu a fost conform estimărilor, iar numărul de proiecte disponibile a fost mult sub așteptări.
Forvia a precizat că producția auto din Europa este în prezent considerabil mai mică decât cea estimată în 2020. Pentru 2025 se preconizează producerea a 16–17 milioane de vehicule, cu până la patru milioane mai puțin decât proiecțiile anterioare, iar stagnarea pieței este așteptată până în 2030. În paralel, procesul de electrificare a industriei a încetinit, iar costurile operaționale rămân ridicate. Aceste condiții au dus la subutilizarea capacității de la Iași și la imposibilitatea de a susține în continuare activitatea centrului.
Decizia din Iași vine după ce, în decembrie 2024, Forvia a închis și centrul tehnic din Oradea, măsură considerată tot o reacție la presiunile structurale ale pieței. Grupul Forvia, care are aproximativ 4.500 de angajați în România, deține cinci fabrici Faurecia în Tălmaciu, Craiova, Mioveni, Râmnicu Vâlcea și Căteasca, precum și mai multe centre HELLA în Timișoara, Arad, Lugoj, Craiova, Oradea și Iași. În 2023, grupul avea în total 75.500 de salariați în Europa, dintre care majoritatea activau în Franța, Germania, Polonia, Cehia și Spania.
„Numărul de proiecte este mai mic decât se aștepta, astfel, condițiile care au justificat deschiderea locației din Iași nu mai sunt valabile, ceea ce a dus la o capacitate disponibilă mult prea mare. Ca o consecință, a urmat decizia dificilă de a închide locația din Iași începând cu finalul lunii august 2025”, a confirmat compania, potrivit Economedia.

Valul de disponibilizări a fost precedat și de anunțuri similare din partea altor companii mari
La nivel european, compania a anunțat în 2023 un plan de reducere a forței de muncă cu până la 10.000 de posturi în următorii cinci ani, în cadrul programului „EU-Forward”, afectând inclusiv angajații Hella. În România, valul de disponibilizări a fost precedat și de anunțuri similare din partea altor companii mari, precum Continental, care a confirmat că aproximativ 640 de locuri de muncă din sectorul Automotive vor fi eliminate, precum și 230 de poziții din fabrica ContiTech OESL din Timișoara.
„Compania își asumă responsabilitatea socială față de salariații din Iași, iar în acest sens pachetul de compensare excede cu mult drepturile legale. Ne reafirmăm angajamentul de a fi alături de colegii noștri în această etapă dificilă și de a le oferi suport în perioada de tranziție profesională […] Am implementat o serie de măsuri pentru a facilita integrarea lor în noi roluri profesionale și oferim sprijin activ în identificarea de oportunități pe piața muncii”, a transmis Forvia Hella.
În ceea ce privește angajații afectați de închiderea centrului din Iași, Forvia susține că își asumă responsabilitatea socială și a inițiat măsuri pentru sprijinirea acestora în procesul de reintegrare profesională. Compania oferă sprijin activ în identificarea unor noi oportunități de carieră, reafirmându-și angajamentul față de colegii implicați și comunitatea locală.
Forvia a transmis că regretă necesitatea acestei retrageri din Iași, subliniind însă că decizia a fost determinată exclusiv de factori externi, care nu reflectă capacitatea sau performanța echipei locale. În contextul transformărilor rapide din industrie, compania își adaptează structura operațională pentru a rămâne competitivă pe termen lung.